Ako odhaliť telepodvodníka? Opýtajte sa ho tieto otázky

Autor: redakčne upravené
13.09.2023 (09:30)

Podvodné praktiky, ktoré majú za cieľ vylákať od ľudí peniaze na základe manipulatívnych telefonátov, e-mailov či textových správ, neutíchajú. Podvodníci využívajú rafinované taktiky, moment prekvapenia a bizarné príbehy. Poradíme, ako ich čo najrýchlejšie odhaliť.

Podvodné textové správy, ktoré sa objavujú v poslednom čase, vytvárajú predovšetkým dojem, že sú zasielané doručovateľskými spoločnosťami. „Správa najprv informuje, že spoločnosť nemohla doručiť očakávaný balíček – nezastihla adresáta, bola uvedená neplatná adresa alebo bola zásielka zo zahraničia pozastavená kvôli nezaplatenému colnému poplatku a ďalej vyzýva na otvorenie vloženého odkazu za účelom žiadosti o náhradné doručenie. Po rozkliknutí odkazu stránka nabáda spotrebiteľov na zadanie platobných údajov, čím sa spotrebiteľa snaží pripraviť o jeho peniaze na bankovom účte,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest a dopĺňa: „Podobne podvodníci postupujú aj pri rozosielaní e-mailov. Tu sú navyše informácie doplnené o logo či grafiku dotknutej doručovateľskej služby, čo správe dodáva dôveryhodnosť a spotrebiteľa môže ľahko zmiasť.“

textova_sprava

Podvodné telefonáty

Volajúci telepodvodníci často vystupujú ako banka a snažia sa príjemcu hovoru uviesť do omylu, že prišlo ku krádeži jeho platobných údajov alebo k zablokovaniu jeho účtu. Cieľom podvodníkov je opäť vylákanie skutočných bankových údajov alebo čísla platobnej karty. „Podvodníci sa spoliehajú na moment prekvapenia a snažia sa vyvolať obavu zo straty finančných prostriedkov. Bohužiaľ, ľudia v strachu zo straty peňazí často podľahnú a povedia informácie, ktoré si za normálnych okolností starostlivo strážia,“ upozorňuje Hekšová.

Praktiky podvodných telefonistov však často zahŕňajú aj na prvý pohľad bizarné scenáre. V Česku bol zaznamenaný prípad, kedy telefonista presviedčal volaného, aby na overenie identity urýchlene zakúpil voucher na nákup tovaru a obratom oznámil kódy, ktoré sú na voucheri uvedené. Takéto konanie má však opäť jediný cieľ – obohatiť sa na úkor volaného. Je možné, že s týmto typom podvodu sa môžu stretnúť aj Slováci, preto by ste mali byť opatrní.

Ako sa ubrániť podvodným správam, mailom a telefonátom?

Aj keď sa snaží podvodník vyvinúť časový nátlak, nebojte sa pýtať! S veľkou pravdepodobnosťou, odpovede nebudú uspokojivé.
  • Kto vás kontaktuje?
Dbajte na to, aby sa vám osoba, ktorá s vami komunikuje, predstavila a povedala názov inštitúcie, ktorú zastupuje. Informáciu si prípadne nechajte aj zopakovať.
  • Existuje dôvod, prečo vás kontaktuje?
Objednali ste si tovar, očakávate zásielku, nebola vám autorizovaná platba? Ak nie, doručovatelia či banka spravidla nebudú mať veľa dôvodov vás kontaktovať, buďte preto nedôverčiví a neoznamujte svoje citlivé údaje.
  • Prevezmite iniciatívu, pýtajte sa.
Opýtajte sa volajúceho, ako informácie zistil, snažte sa overiť akými informáciami volajúci disponuje. Volajúci tvrdí, že vás s balíčkom nezastihol na vašej adrese? Opýtajte sa na názov ulice, kde a kedy vás nezastihol.
  • Dávajte si pozor na nezrovnalosti v oznamovaných informáciách.
Všímajte si nezrovnalosti v hovore volajúceho, podvodníci sa vo svojom vlastnom príbehu môžu ľahko zamotať. V takom prípade rýchlo zistíte, že hovor môžete ukončiť.
  • Skôr, ako zavoláte späť na zmeškaný hovor, skúste číslo vyhľadať pomocou internetového vyhľadávača.
Možno nájdete toto číslo na weboch, ktoré upozorňujú na telepodvodníkov. Využite možnosť, ktorú ponúka váš mobilný operátor a nechcené čísla si v mobile zablokujte.
  • Informujte úrady či políciu.
Keď podvodníka odhalíte, oznámte vašu skúsenosť polícii. Pokiaľ ide o menej závažné previnenie volajúceho, napríklad nevyžiadané marketingové telefonáty, kontaktujte Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb alebo môžete podať podnet cez stránku nevyziadanevolania.sk.
 
Zdroj: dTest, Foto: Matthew Henry, Burst.shopify.com