Chceme prilákať klientov jednoduchým produktom a zrozumiteľnými poplatkami

Autor: Jozef Ryník
20.05.2014 (09:45)

Klientov motivuje k zmene banky zrozumiteľné nastavenie poplatkov za bankové služby a jasná komunikácia podmienok, tvrdí Ján Chvojka, riaditeľ marketingu a komunikácie UniCredit Bank pre Česko a Slovensko. 

V novej kampani s Dr. Bankom sa zameriavate na refinancovanie úverov. Inak povedané, chcete k sebe pretiahnuť klientov od konkurencie. Aké lákadlá im ponúkate?
Predovšetkým chceme osloviť riadne a zodpovedne splácajúcich klientov, ktorí majú záujem o optimalizáciu svojich záväzkov. Našim zámerom bolo tiež v marketingovej komunikácii osloviť slovenských klientov, ktorých vďaka našej pôsobnosti na trhu dobre poznáme. Reklamný spot sme preto natočili v slovenčine a s reálnym slovenským hercom. Nepristúpili sme na predabovanie českej verzie. Počas spotu tiež vysvetľujeme primárny účel optimalizácie úverov, teda že ide nielen o konsolidáciu spotrebiteľských úverov, ale aj o zlúčenie kreditných kariet a povoleného prečerpania. Ak sa pozrieme na konkrétne benefity – klienti majú možnosť získať až 21 mesačných splátok späť. A to pri riadnom splácaní. Za každý rok riadneho splácania úveru vrátime klientovi späť na účet jednu mesačnú splátku a na konci, po splatení úveru, vrátime ďalších 12 mesačných splátok.

Koľko percent prenesených úverov ste mali v minulom roku a aké očakávate po kampani?
V Českej republike dosiahol podiel refinancovaných úverov v rámci nášho portfólia 40 %. Každý štvrtý klient, ktorému minulý rok skončila fixácia, zmenil banku. Na Slovensku približne 25 %. V tomto trende s potenciálom vyššieho rastu v oblasti refinancovania by sme chceli pokračovať aj v tomto roku.

Prečo ste zvolili pri novej kampani cez sociálne médiá trocha iný príbeh ako v bežnej televízii?
Na všetkých sociálnych sieťach sa odohráva síce kreatívne odlišný, ale koncepčne rovnaký príbeh, ktorý reflektuje našu rolu Experta na optimalizáciu. Nechceli sme v rámci sociálnych sietí iba preklápať obsah primárne určený pre iné médiá, preto sme hneď od začiatku zvolili unikátnu a efektívnu komunikáciu.
Facebookový profil UniCredit Bank v slovenskej i českej verzii počas celého obdobia trvania kampane komunikačne dopĺňa a v niektorých prípadoch i presahuje ostatné marketingové kanály. Okrem facebooku využívame aj Twitter a novozaložený účet banky na Instagrame. Sociálne médiá považujeme za dôležité nástroje komunikácie, ktoré dopĺňajú tradičné komunikačné kanály a pomáhajú nám zlepšiť a posilniť existujúce vzťahy. Facebook nám umožňuje ľahko získať otvorenú a spätnú väzbu od našich klientov a širokej verejnosti. Sociálne siete sú i súčasťou stratégie banky, ktorej cieľom je takýmto spôsobom posilniť vzťahy s klientmi a verejnosťou a podporiť otvorenú a obojstrannú komunikáciu.

Neprehliadnite Je dôležité prepojiť v kampani všetky komunikačné kanály?
Od začiatku kampane kladieme dôraz na prepojenie všetkých komunikačných kanálov – ATL, BTL, sociálne siete a neodmysliteľnou súčasťou reklamnej kampane je i komunikácia smerom k novinárom, pretože tí majú ako prví možnosť byť zoznámení s celou retailovou stratégiou a konkrétnymi výhodami produktov.

Do akej miery môže byť reklama na bankový produkt zábavná, aby sa nestala pre klientov otravnou?
V reklame vždy platí, že v jednoduchosti je sila. Pokiaľ s touto myšlienkou pracujete pri plánovaní celej kampane, je tu priestor na vytvorenie zábavnej reklamy, ktorá klientov osloví, a tí si ju zapamätajú a zároveň využijú dané produkty či služby.

Začiatkom roka ste spustili nové prihlasovanie sa do online banking cez smart kľúč. V čom je bezpečnejší ako klasický sms kód?
Smart kľúč je určený na prihlasovanie a podpisovanie platieb priamo v prostredí v online bankingu. Prináša tiež univerzálne riešenie, ktoré je nezávislé od operátora, funguje i v zahraničí, je aplikovateľné na približne 80 % mobilných telefónov a ďalších komunikačných zariadeniach na trhu. Na jeho prevádzku nie je treba dátový tarif, jedinou výnimkou je samotné stiahnutie a aktivácia aplikácie. Bezpečnosť aplikácie Smart kľúč bola pri jej vývoji na prvom mieste. Prístup do aplikácie je chránený 6 až 8-miestnym PIN-om. Systém sa automaticky odhlasuje po trojminútovej nečinnosti a do telefónu nie sú ukladané žiadne citlivé informácie. Aplikácia je navyše pevne naviazaná a bezpečnostne monitorovaná s jedným zariadením (telefónom), ktorý má klient pri sebe.

Minulý rok ste mali vtipnú kampaň Som Čarovný na „stickérku“, do ktorej ste angažovali rapera. Ako ste boli spokojný s touto kampaňou? Bola bezkontaktná platobná nálepka StickAir úspešná?
Bezkontaktná debetná a dobíjateľná platobná nálepka StickAir je z produktového pohľadu imidžovým a štýlovým produktom nielen pre mladých ľudí resp. aj pre rodičov detí, ktorí chcú mať vreckové svojich detí pod kontrolou ale aj dospelých. Jeho potenciál sme videli najmä v oslovení mladých ľudí. Z tohto dôvodu sme sa automaticky rozhodli pre online kampaň, nakoľko je to prostredie, kde sa mladí ľudia pohybujú a sú najviac zasiahnuteľní. Využili sme synergiu a kombináciu online kanálov - reklamný videoklip „Som Čarovný“ na youtube, facebook a špeciálnu microsite, kde okrem videoklipu boli aj informácie o produkte, inštruktážne video a aktuálne zľavy pri platení paypass technológiou. Myslím, že práve táto kampaň nám pomohla dostať StickAir-ku do povedomia nielen mladých ľudí, čo považujeme za úspech.

Prečo by si klient mal vybrať zo širokej ponuky práve vašu banku?
UniCredit Bank sa práve v týchto jarných mesiacoch rozhodla urobiť radikálny rez a priniesla novú stratégiu zameranú na retailové bankovníctvo, ktorá reflektuje na aktuálne požiadavky klientov. Zrealizovali sme niekoľko prieskumov, na základe ktorých sme chceli zistiť, čo by motivovalo Slovákov a Čechov ku zmene banky. Zistili sme, že je to predovšetkým zrozumiteľné nastavenie poplatkov za najviac používané bankové služby a jasná komunikácia podmienok. Priniesli sme na trh účet - U konto, ktoré poskytujeme zadarmo s garanciou 10 rokov a to len s jedinou a jasne komunikovanou podmienkou - stačí zasielať na účet aspoň 400 eur mesačne. Navyše mladí ľudia do 26 rokov môžu toto konto využívať zadarmo bez akejkoľvek podmienky. Najväčším benefitom tohto produktu sú bezplatné výbery z akýchkoľvek bankomatov po celom svete.

Kto je Ján Chvojka
Jan Chvojka (43) je riaditeľ marketingu a komunikácie UniCredit Bank so zodpovednosťou za český a slovenský trh. Ako senior manažér má dlhoročné skúsenosti v oblasti riadenia značky a marketingu v oblasti bankovníctva a telekomunikačných služieb. Do jeho kompetencií okrem marketingovej stratégie a riadenia značky spadajú aj oddelenia direct marketingu, public relations, internej komunikácie vrátane komunikácie na sociálnych sieťach, event managementu a udržateľného rozvoja. Pred nástupom do UniCredit Bank zastával obdobnú pozíciu v HVB Bank. Kariéru začínal v spoločnosti Eurotel, podieľal sa na štarte prvej mobilnej telefónnej siete v Českej republike. Do bankového sektora, konkrétne do GE Capital Bank, prešiel v roku 2000 a potom ostal bankovému sektoru verný až do súčasnosti. Vyštudoval Vysokú školu ekonomickú v Prahe. Je ženatý, má dve deti.
 
Foto: UniCredit Bank