Ako funguje bankový ombudsman

Autor: redakcia Banky.sk
01.10.2015 (14:00)

Máte problém s predčasným splatením úveru? Nevládzete splácať? Alebo dokonca máte pocit, že vás banka podviedla? Existujú inštitúcie, na ktoré sa môžete so svojim problémom obrátiť.

Kancelária bankového ombudsmana funguje už od roku 2007. Jeho úlohou je monitorovanie a vyhodnocovanie podnetov spotrebiteľov a mimosúdne riešenie sporov medzi bankami a ich klientmi.

Aké problémy riešia klienti najčastejšie

Pokiaľ medzi vami a bankou dôjde k nezhode, či sporu, stále máte možnosť využiť pomoc bankového ombudsmana a požiadať ho o pomoc. Počas roku 2014 sa na bankového ombudsmana obrátilo 2564 ľudí. Ľudia hľadajú pomoc najmä pri riešení problémov:
  1. predčasné splatenie úveru (pri predčasnom splatení hypotekárnych úverov klienti často zabúdajú na lehoty, ktoré majú banky na vystavenie rôznych potvrdení. Tým pádom nestihnú zhromaždiť všetky dokumenty včas, aby mohli splatiť úver bez poplatku)
  2. neschopnosť splácať úver (klienti si buď vezmú viac úverov, ako reálne dokážu splácať, alebo ich postihne strata zamestnania či choroba)
  3. zneužitie platobných kariet (pri strate karty, obete skimmingu či internetových podvodov)
  4. anonymné vkladné knižky (z tých už nie je možné vyberať peniaze)

Bankový ombudsman už nefunguje. Od 1.7.2018 ho nahradil Inštitút alternatívneho riešenia sporov. Prečítajte si, ako treba podať žiadosť.

Kedy a ako sa môžete obrátiť na bankového ombudsmana

Pokiaľ chcete podať podnet, musíte mať ukončené reklamačné konanie v banke. K podnetu je potrebné priložiť vyjadrenie banky k jej namietanému konaniu alebo nečinnosti, prípadne dôkaz o tom, že podávateľ podnetu kontaktoval banku bezvýsledne, ako aj všetky dôkazné materiály. Podnet musí byť vlastnoručne podpísaný, aby bankový ombudsman mohol začať konať. To znamená, že podnet nestačí podať telefonicky.

Zároveň upozorňujeme, že bankový ombudsman nevybavuje:
  • anonymné podnety
  • podnety, ktoré sa týkajú iných osôb (napríklad mama nemôže žiadať o pomoc pre svojho syna - každý podáva podnet sám za seba)
  • podnety bez písomného súhlasu so spracovaním osobných údajov - vyzvú vás o doplnenie
Na bankového ombudsmana sa môžete obrátiť poštou, mailom, telefónom alebo osobne.
adresa:
Kancelária Bankového ombudsmana
Eva Černá
Rajská 15/A,
811 08 Bratislava
Konzultačné hodiny, kedy môžete bankového ombudsmana navštíviť, sú každú stredu medzi  9,00 - 17, 00 na uvedenej adrese.
telefón: 02 / 57 205 309
email: ombudsman@bankovyombudsman.sk


Nie vždy bankový ombudsman odporučí podať oficiálny podnet. V mnohých prípadoch poskytne odborné poradenstvo: „Naše poradenstvo má veľkú opodstatnenosť, pretože poskytnutím správnych a úplných informácií má spotrebiteľ lepšiu predstavu o produkte a poskytovaných službách a v konečnom dôsledku sa eliminujú sťažnosti, prípadne podnety,“ hovorí banková ombudsmanka Eva Černá.

V roku 2014 sa na bankového ombudsmana obrátilo 2564 ľudí, z čoho bolo 431 oficiálnych podnetov. Celkovo 85 prípadov bolo vybavených v prospech klienta na základe preukázania pochybenia banky, ale vyskytli sa aj prípady, keď banka urobila ústretové kroky v prospech klienta napriek tomu, že neurobila žiadnu chybu v snahe o zachovanie korektných vzťahov. Poskytnutá materiálna satisfakcia klientom vo forme vrátenia či odpustenia poplatkov alebo zľavy z úrokovej sadzby dosiahla viac ako 11 tisíc eur. Pochybenie banky nebolo preukázané v 88 prípadoch. Zvyšným spotrebiteľom bolo poskytnuté poradenstvo, ktoré im dopomohlo k riešeniu problémov.

Pozor, pokiaľ ste si zobrali úver z „nebankovky“, bankový ombudsman vám nepomôže. Rieši iba vzťahy klient vs. banka.

Neprehliadnite

Nenaleťte podvodníkom

Bankový ombudsman by vedel porozprávať mnoho smutných príbehov, keď obeťami podvodníkov sa stali starí ľudia, chorí ľudia, či ľudia príliš naivní.

Dajte si pozor na inzeráty typu: Práca z domu. Stačí keď poskytnete svoje číslo účtu, na ktoré vám neznámy pošle peniaze a vy ich prepošlete ďalej. Samozrejme dostanete z takejto transakcie províziu. Uvedomte si, že je to trestný čin. Pomáhate niekomu "prať" špinavé peniaze.

Ďalší prípad, pred ktorým bankový ombudsman varuje, je branie si úverov pre tretiu osobu. Príde za vami známy/neznámy a presvedčí vás, aby ste si zobrali úver z banky 5000 EUR, dali mu tieto  peniaze, lebo ich potrebuje a on vám ako odmenu za túto službu dá hneď 1000 EUR a sľub, že všetky peniaze splatí. Potešíte sa, koľko ste za túto "drobnú" službu zarobili.  Bohužiaľ, okrem tohto sľubu od neho už nedostanete NIČ. Napriek tomu, že ste požičané peniaze neminuli na svoju spotrebu, banka ich bude vymáhať od vás. Veď úver ste si brali vy.

Obrátiť sa môžete aj na Národnú banku Slovenska

Národná banka Slovenska (NBS) taktiež začala poskytovať službu ochrany finančného spotrebiteľa. Dohliada na dodržiavanie pravidiel zo strany finančných inštitúcií (banky, poisťovne, správcovské spoločnosti, obchodníci s CP, zmenárne, nebankové subjekty poskytujúce pôžičky, finanční agenti a poradcovia). NBS vybavuje sťažnosti spotrebiteľov, ktoré sa týkajú finančných služieb a ak zistia porušenie spotrebiteľských práv, môžu uložiť finančnej inštitúcii pokutu.

Vzťahuje sa to na prípady, ak finančná inštitúcia spotrebiteľovi klamala, neposkytla mu zákonom požadované informácie, alebo má v zmluvách ustanovenia, ktoré sú značne v neprospech klienta.
NBS však spory, ktoré má klient s bankou, nerozhoduje - o spore môže rozhodnúť len súd.

Na NBS sa teda môžete obrátiť, keď nie ste spokojný s vybavením vašej sťažnosti bankou či inou finančnou inštitúciou.

Podnet môžete poslať:
  • elektronicky cez formulár podania sťažnosti https://regfap.nbs.sk/skusky/podanie
  • poštou
    Národná banka Slovenska
    Odbor ochrany finančných spotrebiteľov
    Imricha Karvaša 1
    813 25 Bratislava
  • osobne
    Národná banka Slovenska
    Odbor ochrany finančných spotrebiteľov
    Vazovova 2, Bratislava
    (zadný vchod do NBS)
    Konzultačné hodiny majú každú stredu od 8,30 do 11,30 a od 12,30 do 16,30 h.

Foto: Ivan Sedlák