Internetbanking a jeho inovácie

Autor: Vladimír Ješko
11.10.2010 (11:00)

Banky elektronické kanály komunikácie so svojimi zákazníkmi neustále zdokonaľujú, pridávajú im nové funkcie a súčasne sa usilujú čo najviac ich zjednodušiť a zvýšiť ich bezpečnosť.

Bankové služby bez elektronickej komunikácie si už ani nevieme predstaviť. Čoraz viac klientov navštevuje banku práve cez internetbanking. Oceňujú jeho jednoduchosť, rýchlosť a nízke poplatky. Nakoľko banky služby elektronického bankovníctva stále vylepšujú, klienti by si vo vlastnom záujme mali zlepšovať svoju počítačovú gramotnosť. Základné úkony na bankových účtoch sa totiž pomocou elektronického bankovníctva vykonávajú jednoducho a hlavne lacnejšie.

Tradičné hodnoty aj v elektronickom bankovníctve

Bankári si potrpia na dobrú povesť a tradičné hodnoty. Spoľahlivosť, diskrétnosť, profesionalita a stabilita sú vlastnosti, ktorými sa pýšia najviac. Tieto hodnoty sa snažia prezentovať aj na internete. Z pohľadu tradične uznávaných hodnôt je až udivujúce, ako rýchlo banky dokážu meniť a inovovať svoje internetové stránky a ako rýchlo rastie ich ponuka elektronických služieb. Pri vysokom tempe inovácií sa bankám darí udržať si imidž spoľahlivosti a dôvery aj v technologickej oblasti podliehajúcej permanentným zmenám. Stavať kamenné pobočky je aj pre banky nákladnejšie, ako sprístupniť klientom svoje služby cez elektronické kanály. Elektronická komunikácia s bankou šetrí čas, peniaze a životné prostredie a medzi klientmi si získava popularitu.

Špecializované internetové banky


Od novembra 2007 poskytuje bankové služby na Slovensku špecializovaná internetová banka mBank, ktorá u nás pôsobí ako divízia poľskej banky BRE Bank. V mBank si klienti môžu zriadiť bežný účet alebo sporiace a termínované účty. K účtom vydáva banka debetné a kreditné platobné karty. Fyzickým osobám tiež poskytuje hypotéky, pôžičky a možnosť investovať do fondov. Pre firemných klientov ponúka vedenie účtu a platobné karty.
Žiadosti o akýkoľvek produkt banky sa podávajú cez internet alebo telefonicky cez tzv. mLinku. Banka nemá vlastné bankomaty, ani pobočky na výber hotovosti. Tú môžu klienti získať len výberom v bankomate cudzej banky. Styk s klientmi banky - napríklad pre podpis zmlúv o produktoch, je cez kuriérov, tzv. finančné centrá alebo mKiosky. Ku koncu minulého roka banka oznámila, že má 100 000 klientov.

Na slovenskom finančnom trhu začne tento rok poskytovať bankové služby ďalšia internetová banka Zuno Bank. Potom, čo sa novovzniknutá direct banka skupiny Raiffeisen International predstaví na Slovensku, rozšíri svoje služby do ďalších krajín strednej a východnej Európy.
„Slovenskí bankoví klienti predstavujú veľký potenciál pre využívanie služieb Zuno Bank,“ odôvodnil rozhodnutie banky András Hámori z vedenia Zuno Bank pri príležitosti jej predstavenia vo Viedni.
Nová direct banka získala bankovú licenciu od rakúskeho Úradu pre dohľad nad finančným trhom v roku 2009 na princípe jednotného bankového pasu. Ten banke umožňuje vstup na trh inej členskej krajiny EÚ v prípade, že banka dodrží pravidlá regulačných orgánov v príslušných štátoch. Zuno Bank zriadi svoje sídla vo Viedni a v Bratislave. Na Slovensku sa rozhodla zriadiť aj call centrum pre maďarských, slovenských a českých klientov so sídlom v Nitre.

Do banky hocikedy a odkiaľkoľvek


Internetbanking je najpoužívanejšia služba elektronického bankovníctva. Pomocou počítača pripojeného na internet sa vďaka internetbankingu môže klient kdekoľvek na svete spojiť so svojou bankou a realizovať všetky najbežnejšie operácie s účtami.

Platba za tovar v internetových obchodoch je služba, ktorá umožňuje kupujúcemu platiť za objednaný tovar alebo služby poskytované internetovým obchodníkom prostredníctvom služby internetbanking príslušnej banky. Klient banky využívajúci službu internetbanking získava väčšinou automaticky, bez ďalších poplatkov, možnosť zaplatiť za objednaný tovar alebo službu priamo zo stránky internetového obchodníka, na ktorej sa nachádza odkaz na službu.

Telephonebanking je služba, ktorá umožňuje klientovi prostredníctvom telefónu s tónovou voľbou zistiť aktuálne informácie o jeho účte a zrealizovať tuzemské platobné príkazy v rámci banky. Súčasťou tejto služby sú aj tzv. call centrá, ktoré sú k dispozícii klientovi 24 hodín denne.

Mobilbanking
funguje na princípe zasielania SMS správ medzi klientom a bankou. Túto službu poskytujú banky väčšinou k bežným účtom. Služba je určená pre tých, ktorí potrebujú priebežne sledovať zmeny na svojom účte.

Homebanking umožňuje prácu s bankovým účtom z ľubovoľného miesta s telefónnou prípojkou alebo s pripojením do siete internet. V počítači je nainštalovaná aplikácia, ktorá vykonáva komunikáciu s bankou - zabezpečuje dodržiavanie dohodnutých pravidiel a obmedzení, digitálne podpisovanie dát a overovanie digitálnych podpisov a šifrovanie komunikácie medzi klientom a bankou. Svojou filozofiou je určený najmä pre veľké firmy, ktorým pomáha získať úplnú kontrolu nad svojimi účtami v reálnom čase, s možnosťou komfortného spracovania dát v elektronickej forme a prepojenia s informačným systémom klienta.

Databanking je nadstavbovou službou pre užívateľov služby internetbanking a je určená najmä pre malé a stredné podniky. Umožňuje integrovať elektronické bankovníctvo do ekonomického systému firmy. Prístup zabezpečuje štandardizované rozhranie, ktoré poskytuje bezpečnú a automatizovanú výmenu dát. Automatizácia obmedzuje riziká chybovosti spojené s manuálnymi export/import operáciami, ktoré sú nutné pri využívaní služieb ako internetbanking alebo homebanking. Zároveň redukuje prevádzkové náklady súvisiace so správou týchto služieb.

Autor je redaktorom ekonomického mesačníka GoodWill3
Zdroj: Goodwill,