Loviť klientov chceme nielen medzi mladými ľuďmi

Autor: Jozef Ryník
15.04.2011 (16:00)

Jef Van In, výkonný riaditeľ AXA Bank Europe, verí, že nový sporiaci účet AXA banky je dobrým mixom bežného a termínovaného účtu.

Prečo ste sa rozhodli študovať ekonómiu?
Študoval som finančné inžinierstvo, takže som sa venoval aj matematike, chémii či fyzike, ale aj ekonómii. Zaujímalo ma to aj preto, lebo to bolo všeobecné vzdelanie a nie príliš špecializované.

Po škole ste zakotvili v banke. Zamerali ste sa na túto oblasť alebo to bola náhoda?
Robil som diplomovku na tému internacionalizácie japonských bánk, kde som prenikol do bankového systému. Moja prvá práca bola v Bank Brussel Lambert, kde som mal na starosti korporátnych klientov. Po dvoch rokoch som mal možnosť venovať sa tiež firemným klientom v japonskej banke Sumitomo Bank Brussels.

Môžete porovnať firemné kultúry v týchto dvoch bankách?
V japonskej banke ma prekvapilo, ako veľmi je zameraná na služby pre klientov. Služby sú pre nich ako náboženstvo. Urobia pre klienta všetko možné, a preto sú úspešní na bankovom trhu.

Môžete uviesť konkrétny príklad japonských extra služieb pre klientov?
V 90. rokoch bola v problémoch britská banka Baring Brothers. Skrachovala veľmi náhle a naša banka už deň po jej krachu vedela poslať klientom, koľko peňazí stratili. Pracovali sme celú noc, aby sme to urobili čo najrýchlejšie.

Neskôr ste pracovali v holandskej banke ING. O Holanďanoch sa hovorí, že sú veľmi sporiví. Sledovali ste to aj medzi vašimi flámskymi a valónskymi klientmi?
Pracoval som v Bruseli, ktorý je zmiešaný a nevšimol som si rozdiely medzi Valómni a Flánmi. Francúzsky hovoriaci doktor sporil podobne ako flámsky lekár.

Zakladali ste pre ING banku na zelenej lúke na Ukrajine. Aká to bola skúsenosť?
Bola to veľká životná skúsenosť. Od momentu kedy som pristál na kyjevskom letisku nám trvalo iba 11 mesiacov, aby sme vytvorili banku aj s pobočkami. Okrem biznisu som mal možnosť spoznať aj lokálnu kultúru lepšie. Bolo to niečo iné pracovať v krajine tri roky, ako tam byť na dovolenke pár dní. Zamestnávali sme predovšetkým lokálnych ľudí a aj firmy, na ktoré sme sa zameriavali, nám verili.

Prečo ING napokon banku na Ukrajine zatvorila?
Boli na to dva dôvody. V kríze sa dostala do problémov Ukrajina s platobnou schopnosťou. Finančné problémy mala aj ING. Musela sa reštrukturalizovať a zrušiť niektoré aktivity. Jednou z nich bola aj táto banka. Podľa mňa to bola škoda, lebo banka bola dobre rozbehnutá. Po dvoch rokoch fungovania sme síce nedosahovali zisk, ale boli sme zakladaní na dlhšie obdobie. ING sa však rozhodla v rámci úsporných opatrení pre zrušenie banky, čo chápem.

Vstupuje s novou bankou na malý slovenský trh, ktorý je už preplnený bankami. Čím chcete zaujať?
V prvom rade máme za sebou veľkú finančnú skupinu AXA, ktorá má medzi klientmi dobré meno. A ponúkame zaujímavý produkt - sporiaci účet. Vieme, že nie všetci Slováci zatvoria svoje účty a prídu k nám, ale niekoľkých môže náš produkt zaujať.

Kde chcete loviť nových klientov?
Naše skúsenosti z Česka sú také, že veľa ľudí si nás zvolilo kvôli internetu. To boli zväčša mladí. Ďalších klientov budeme získavať cez sieť sprostredkovateľov, ktorú už máme na Slovensku vybudovanú cez poisťovňu AXA. Napokon môžeme ďalšími produktami, ktoré v budúcnosti plánujeme, prilákať aj zákazníkov iných kamenných bánk.

Prečo zatiaľ ponúkate iba sporiaci účet a nie aj bežný?
Pretože sme to vyhodnotili ako najlepšiu možnosť ako prilákať klientov. Nie je to klasický sporiaci účet, ale sú tam aj prvky bežného účtu. Ponúkame zaujímavý ročný úrok a navyše k účtu máte platobnú kartu zadarmo. Tiež môžete používať aj internet banking. Je to dobre namiešaný mix.

Máte plány, koľko klientov by ste chceli získať na Slovensku v tomto roku?
Plány máme, ale ešte to nechceme prezrádzať. V Česku má náš sporiaci účet 35 tisíc klientov. Na Slovensku to bude menej, ale verím, že postupne sa budeme k tomu číslu približovať.

Foto: AXA