Banka má život zjednodušovať, nie komplikovať

Autor: Jozef Ryník
30.07.2013 (07:00)

Na slovenskom trhu chýbala banka, kde s ľuďmi hovoria na rovinu a kde sa klienti nemusia báť žiadnych chytákov, tvrdí v rozhovore pre BANKY.sk Martin Krajniak, maketingový riaditeľ Raiffeisen banky na Slovensku. 
 
Študovali ste marketing alebo ste sa k nemu dostali po škole náhodou?
Marketing som študoval na Fakulte managementu na UK. Môj záujem o reklamu má teda korene ešte v študentských časoch.

Nie je ťažké robiť marketing v bankovom sektore kde sa produkty až tak nelíšia? Myslíte si, že v rámci bankových produktov je ešte čo inovovať ?

Podľa mňa je marketing v službách náročnejší ako v iných odvetviach. Produkt ťažko zhmotníte, ťažko mu dáte obal. Odpadá tak jedna zbraň v rámci marketingového mixu, teda P – packaging. O to väčší dôraz kladieme na kvalitu ľudí, príjemné prostredie pobočky, zrozumiteľný jazyk komunikácie s klientom či málo papierovania. Zdanlivo detaily, ale vo vzájomnej kombinácii vytvárajú z poskytnutej služby úplne iný zážitok. V každom prípade som presvedčený, že aj v samotných parametroch produktu je stále priestor na inováciu a odlíšenie sa.

O aký produkt je zatiaľ medzi klientmi najväčší záujem?

Zatiaľ určite o účty a pôžičky.

Ponúkate mikropôžičky nelovíte tak v rybníku zákazníkov nebankových subjektov?

Minipôžičky sme vytvorili na základe dopytu klientov. Áno, faktom je, že sme tým pádom alternatívou najmä pre tých klientov, ktorí sú zvyknutí požičiavať si menšie sumy od nebankových spoločností.

Ste už treťou bankou na slovenskom trhu v rámci skupiny rakúskej banky RBI. Nekonkurujete si navzájom so Zuno a Tatra bankou. Nemáte žiadny prienik cieľovej skupiny klientov?

Zmyslom vstupu Raiffeisen banky pod svojou značkou na trh je hľadanie nového priestoru na rast. Tatra banka i ZUNO majú dobre vyprofilované značky zamerané na konkrétnu časť trhu. Raiffeisen banka rodinu vhodne dopĺňa, prienik cieľových skupín je minimálny.

Na webe uvádzate, že vaša banka iná ako konkurencia najmä v jednoduchosti produktov a zmlúv. Aké iné dôvody by ste povedali potenciálnemu klientovi aby si vybral práve vašu banku?

Kľúčovým je naozaj slovo jednoduchosť, nájdete ho aj v našom slogane. Klientom, na ktorých cielime, chýbala zrozumiteľná banka s jednoducho podanými produktmi, málo papierovaním a zmluvami, na ktorých prečítanie nepotrebujú právnika. Banka, kde s ľuďmi hovoria na rovinu a nemusia sa báť žiadnych chytákov. Chýbala im banka, ktorá by im život nekomplikovala, ale práve naopak – zjednodušovala. Presne na tom chceme stavať značku Raiffeisen na Slovensku. 

Keď sme pri tej jednoduchosti názov vašej banky pre Slováka vôbec jednoduchý nie je ani pri písaní ani pri výslovnosti. Nemáte s tým problém u zákazníkov?

Práve naopak, prekvapilo nás, ako veľmi je značka u nás známa a familiárna.

Uvádzate tiež, že sa orientujete na lokálneho zákazníka v danom regióne kde pôsobíte. Ako ho lákate k vám, keď každé okresné mesto má niekoľko pobočiek už dlhšie etablovaných bánk na Slovensku?

Lokálny rozmer banky začína výberom riaditeľa pobočky. Je dôležité, aby to bol človek, ktorý pozná lokálne podmienky, ľudí, má kontakty. Vie pre značku vytvoriť dobré zázemie a etablovať ju vo svojom regióne. Taktiež všetky naše filantropické aktivity sú zamerané na zjednodušenie života ľudí práve v tom meste, kde leží naša pobočka. 

V čom spočíva váš promovaný rodinný prístup banky ku klientom? 

Chceme, aby sa klient v našej pobočke cítil skutočne príjemne, podobne ako doma. Priateľskú rodinnú atmosféru vytvárame pestrým detským kútikom, citlivými nábytkovými doplnkami či ponukou šálky kávy alebo pohára vody každému klientovi. V neposlednom rade u nás radi vítame psíkov – rodinných miláčikov. Z produktového pohľadu štandardne ponúkame k nášmu účtu až 5 kariet – s jedným účtom si tak vystačia všetci členovia aj väčšej slovenskej rodiny.

Neprehliadnite:



Ako sa osvedčuje váš franšízingový model fungovania a expanzie?

Podľa predpokladov ukazuje tento model svoju životaschopnosť. Vďaka franšízingu je banka schopná optimalizovať najmä prevádzkové náklady, keďže personálne náklady, prenájom priestoru, energie či nákup spotrebného materiálu znáša náš partner – franšízant. Otvára sa nám tak cesta k ďalšej expanzii, aktuálna sieť 12 pobočiek sa bude výrazne rozrastať.

Kde vidíte bankovníctvo z technologického a komunikačného hľadiska o 10 rokov? 

Vývoj technológií má na komunikáciu priamy vplyv. Návyky klientov sa aj v tak tradičnom sektore, akým bankovníctvo je, relatívne rýchlo menia. Na druhej strane nepredpokladám, že by digitálnemu svetu ustúpilo tradičné miesto kontaktu klienta s bankou, teda pobočky. Na Slovensku považuje pracovníka pobočky ako svoj hlavný zdroj informácie stále približne 60% klientov. Pobočka, aj napriek rastu používania internet bankingu či mobilných aplikácií, je a aj bude dominantným predajným a servisným kanálom.

Kto je Martin Krajniak

Marketing študoval na Fakulte managementu na Univerzity Komenského. Pracoval ako account manažér pre reklamnú agentúru Arthur media a brand manažér v Tatra banke. Od roku 2012 pracuje ako maketingový riaditeľ Raiffeisen banky na Slovensku.
Foto: Raiffeisen bank