Omeškané splátky z úverov si banka vymáha niekedy aj tvrdo

Autor: Andrej Dorič
05.11.2013 (07:00)

Banky riešia dlžníkov nie vždy po dobrotky, ale pošlu na nich aj vymáhačov dlhov, ak nespolupracujú.  
 
Na BANKY.sk sa obrátil čitateľ, ktorý nebol spokojný s tým ako postupovala jeho banka pri jeho nesplatenom dlhu z kreditky. Tvrdí, že dlh mal iba dvakrát vždy pri strate zamestnania a iba vo výške 500 eur. Napriek tomu, že hneď po strate zamestnania komunikoval s bankou, bol na pobočke osobne, písal list na ústredie banka postúpila jeho pohľadávku inej firme, ktorá ju od neho vymáhala.

Z jeho pohľadu mu banka nevyšla v ústrety so žiadnou ponukou na splácanie. Zisťovali sme ako v tomto prípade postupuje práve ČSOB, ktorej sa prípad týka.

Odporucame

Banky sú trpezlivé, ale prísne


Hoci banky posielajú upomienky za neplatenie veľmi skoro, pohľadávky presúvajú na iné firmy až po niekoľkých mesiacoch.

„Banka začína interný proces upomínania klienta v prípade, že klient mešká viac ako 3 dni so splátkou úverového produktu. Prípady odovzdávame na externé mimosúdne vymáhanie až po zosplatnení úveru, kedy je klient približne 4 mesiace v internom upomínacom procese,“ informuje Zuzana Eliášová, hovorkyňa ČSOB.

Banka navyše s klientom intenzívne komunikuje, predtým ho začne riešiť "vymáhač" dlhov. Komunikácia prebieha písomnými upomienkami a výzvami na úhradu dlžnej čiastky. Upomienky prichádzajú aj cez SMSky či na online banking. „Zároveň banka telefonicky kontaktuje klienta, pričom cieľom kontaktu je dosiahnutie dohody o tom, kedy klient realizuje úhradu dlhu,“ dodáva Eliášová.

Ani upomienky nie sú lacná záležitosť. Pri omeškaní platby na kreditke sú napríklad upomienky v OTP banke od 5 do 25 eur. UniCredit Bank si účtuje za prvú upomienku 3,32 eur a za druhú už 16,60 eur. ČSOB si za upomienku pýta 10 eur a za výzvu až 30 eur. 

Navyše, keď nesplácate kartový úver na čas banky vám vyrubia úroky z omeškania, ktoré sú poriadne vysoké a pohybujú sa nad 25% ročne. Viac o úrokoch z omeškania nájdete tu. 

Riešenia dlhu


Banky zjavne riešia každého klienta individuálne a snažia sa mu ponúkať možnosti riešenia dlhu ako napríklad zníženie či odklad splátky. Ak ste s bankou dlhšie nekomunikovali a chcete riešiť odklad splátok na poslednú chvíľu bude k vám prísnejšia ako na začiatku nesplácania.

„Finálny termín úhrady zohľadňuje aktuálnu situáciu klienta a tiež závisí od štádia vymáhania a od skutočnosti, či už s klientom o danom dlhu banka komunikovala a či klient dodržal sľúbený termín úhrady,“ vysvetľuje hovorkyňa ČSOB.

Ak by ste stratili prácu alebo boli dlhodobo na PNke a banke by ste sami navrhli zníženie splátky, môže vám to schváliť, ale potrebuje na to dôkazy. V tomto prípade by vám pomohlo aj poistenie úveru.
Banky majú limity o koľko sú ochotné znížiť splátku prípadne ju odložiť. Zhovievavé k vám nebudú donekonečna. Opäť k vám budú pristupovať osobitne.

„Zníženie splátky v prípade straty zamestnania je posudzované u každého klienta individuálne bez striktných obmedzení,“ tvrdí Eliášová. V ČSOB je možné odložiť celú splátku alebo istinu najviac na 6 mesiacov.

Pri zmenách splátky či dĺžky úveru počítajte s tým, že sa to rieši dodatkom k úverovej zmluve, za ktorý si banky vypýtajú tiež poplatok. Ten sa pohybuje od 60 do 160 eur podľa druhu zmeny.
Foto: Ivan Sedlák