Päť najčastejších spôsobov phisingu, ktorými sa podvodníci snažia ukradnúť vaše bankové údaje

Autor: redakčne upravené
20.07.2020 (14:00)

Možno ste sa už stretli s phishingom prostredníctvom e-mailu. Zďaleka , to nie je jediný druh phishingu, ktorý existuje. Podvodníci taktiež využívajú telefónne hovory, textové správy, webové stránky a sociálne médiá.

Internetoví zlodeji počítajú s tým, že sa občas nesústredíme a vtedy nás dotlačia k tomu, že im odovzdáme naše osobné alebo finančné údaje. Nižšie sú uvedené niektoré bežné formy phishingu, s ktorými sa môžete stretnúť a varovné signály, ktoré si treba všímať.

Phishing cez telefónne hovory

Telefonický hovor sa tvári, že je od „vašej kartovej spoločnosti“ alebo „banky“, zvyčajne od niekoho, kto pracuje v „oddelení bezpečnosti a podvodov“. Povedia vám, že vaša karta bola zadržaná pre podozrivé transakcie a musíte preukázať, že ju vlastníte. Požiadajú vás, aby ste zadali trojciferný bezpečnostný kód zo zadnej strany platobnej karty, jednorazový prístupový kód, ktorý vám bol práve zaslaný, alebo váš PIN kód.

Phishing cez emaily

E-mailová adresa sa nezhoduje s organizáciou, ktorá má byť odosielateľom (napr. amazon.mil). V e-maile nie ste oslovený menom a mail obsahuje podozrivé hypertextové odkazy. Neklikajte na nich, kliknutím môže dôjsť k infikovaniu počítača vírusom. V emaili sú pravopisné a gramatické chyby.

V emailoch často prichádzajú aj zvláštne žiadosti. Banky/kartové spoločnosti nikdy nekontaktujú klientov so žiadosťou o informácie o ich osobnom účte. Podvodníci niekedy zadajú tesný termín a hrozia pozastavením účtu, aby zvýšili naliehavosť, a tým potlačili vašu opatrnosť do úzadia.

Ak sa vám zdá niečo podozrivé, obráťte sa priamo na svoju banku telefonicky pomocou telefónneho čísla uvedeného na zadnej strane vašej karty.

Phishing cez textové správy

Varovné signály, ktoré si treba všímať
  • Text, ktorý dostanete, neobsahuje názov banky ani iné informácie
  • Textová správa od vás vyžaduje prihlásenie do bankového účtu, aby ste overili transakciu, zadali kód PIN alebo poskytli trojciferný kód CVV
  • Namiesto telefónneho čísla vystupuje v správe odkaz.

Phishing cez webové stránky

Varovné signály, ktoré si treba všímať
  • Na webovej adrese alebo stránke je niečo zvláštne. Všímajte si nesprávne napísané slová, zámeny alebo logá
  • Nezvyčajné vyskakovacie okno na webe, ktoré vyžaduje zadanie údajov o vašom účte
  • Na web stránke sú odkazy HTML,ktoré sa nezhodujú s ich cieľom

Phishing na sociálnych sieťach

Varovné signály, ktoré si treba všímať
  • Žiadosť o priateľstvo od niekoho, koho nepoznáte
  • Príspevok, ktorý vás žiada o kliknutie na odkaz, ktorý vyžaduje osobné údaje
Zdroj: VISA, Foto: VISA