Privátne bankovníctvo ponúka klientom extra služby

Autor: redakcia
20.12.2021 (11:30)

Slová ako jedinečný, exkluzívny, osobný sú prívlastky, ktoré sa spájajú so službami privátneho bankovníctva. Tie však nie sú dostupné pre bežného retailového klienta.

O solventných klientov sa v bankách zvyčajne starajú špecializovaní osobní bankári v rámci privat bankingu. BANKY. sk sa pozreli na nadštandardné služby privátnych bankárov.

Kto je VIP klient

Pre vstup do sveta privátneho bankovníctva musí mať klient banky buď dostatočne vysoké úspory prípadne investície, ktoré rieši cez svoju banku. Každý finančný dom má vlastné limity či skôr minimálne čiastky, aby človeka zaradil medzi privátnych klientov.

Na Slovensku služby privátneho bankovníctva ponúkajú najmä veľké banky, Tatra banka, VÚB, Slovenská sporiteľňa, ČSOB, UniCredit alebo špecializované banky ako sú Privatbanka a J&T banka. Tie sa zameriavajú najmä na solventnejšiu klientelu. Okrem bánk sa bonitným klientom venujú aj niektorí obchodníci s cennými papiermi, ktorí sa zameriavajú na wealth manažment, čo je riadenie osobného majetku.

Za privátneho klienta je považovaný zvyčajne ten, ktorý má v banke minimálne státisíce eur. Napríklad Privátne bankovníctvo VÚB môže využívať klient s minimálnym vkladom 250-tisíc eur. Keďže takto bohatých ľudí na Slovensku nie je veľa a konkurencia na trhu je veľká aj medzi správcami majetku, počet klientov sa pohybuje skôr v stovkách alebo v nízkych tisíckach. Služby privátneho bankovníctva Tatra banky využíva viac ako 3 000 klientov. Vo VÚB ich je 900.

Minimálny objem finančných prostriedkov
Erste Private Banking  500-tisíc eur
VÚB privátne bankovníctvo  250-tisíc eur
Tatra banka  300-tisíc eur
Privat banka  170-tisíc eur
J&T Banka  400-tisíc eur
ČSOB  200-tisíc eur
UniCredit Bank  100-tisíc eur

Nato, aby ste sa stali VIP klientom, nestačí byť len bohatý. Banky si preverujú aj pôvod peňazí klienta najmä cez AML kontrolu, kde skúmajú pranie špinavých peňazí. Ak majú podozrenie, že majetok klienta pochádza z nekalej činnosti, zvyčajne ho nepríjmu a mali by ho nahlásiť polícii.

Čo extra ponúkajú

Finančné domy si bonitných klientov vážia, chcú si ich zachovať, a preto im ponúkajú extra služby, ktoré bežný zákazník nedostane. Privátny klient nečaká pri okienku. Objedná sa v banke u osobného bankára, ktorý sa venuje len jemu a zvyčajne v lepších a súkromnejších priestoroch banky, salónikoch. Napríklad VÚB má pre týchto klientov nadštandardnú pobočku Magnifica.

Erste Privat banking Slovenskej sporiteľne ponúka vybavovanie klientov aj mimo priestorov banky prostredníctvom nahrávanej telefónnej linky a šifrovaných e-mailov.

Osobný bankár vie klientovi poradiť s investíciou, so správou majetku, s úvermi, ale aj s poistením či concierge službami. Tu ide o individuálny servis a pomoc osobného asistenta na telefóne. Privátny klient mu môže kedykoľvek zavolať a požiadať ho aj o čisto súkromné služby ako nákup leteniek, darčeka pre príbuzného či rezervácie luxusnej reštaurácie. Samozrejme tu platí diskrétnosť a dostupnosť.

Privatbanka ponúka vernostný program, ktorý VIP klientovi otvára dvere do sveta luxusu, prestíže a zážitkov.

„Základným cieľom privátneho bankovníctva je dlhodobé zhodnocovanie vašich prostriedkov na finančných trhoch podľa vhodnej investičnej stratégie,“ uvádza web VÚB privátneho bankovníctva. Na zhodnocovaní peňazí top klienta pracuje v banke celý tím finančných špecialistov.

Služby šité na mieru

Banky zvyčajne opisujú svoje privátne služby ako „šité na mieru“ daného klienta. Nejde o masové produkty pre všetkých, ale individuálne vybrané produkty. Napríklad vysoký kontokorentný úver či lepšiu úrokovú sadzbu pri firemnom úvere. Privatbanka ponúka aj nadlimitné termínované vklady od sumy 25-tisíc eur.

Tatra banka pri svojom privat bankingu sľubuje prinášať nové riešenia, podporovať odvážne a inovatívne myslenie. „Usilujeme sa ľudí nadchýnať a prekonávať ich očakávania,“ píše na svojom webe banka, ktorá má jeden z najstarších privátnych bankingov na Slovensku. Tatra banka ponúka aj networing či budovanie partnerstva. Cez jej VIP klientov sa môže ďalší klient dostať k zaujímavej biznis príležitosti. Podobnú službu ponúka aj UniCredit Banka cez svoje partnerské privátne banky v Rakúsku.

Finančné domy vedia pre takého klienta aj nakúpiť a uschovať zlaté odliatky či mince. Samozrejmosťou je aj pomoc pri nákupe nehnuteľnosti aj v cudzine.

K účtu pre VIP klienta sú aj drahšie kreditné karty zvyčajne s vysokým úverovým limitom. K exkluzívnym kartám banky ponúkajú aj extra služby na letiskách ako napríklad LoungeKey od ČSOB.

Samozrejme s extra službami sú spojené aj extra poplatky za ne. Banky o nich nerady hovoria, pretože aj tie sú individuálne a diskrétne. „Výška poplatku je determinovaná aktuálnym cenníkom, skladbou portfólia klienta a obchodnou aktivitou,“ vysvetľuje Peter Lištiak z Privátneho bankovníctva VÚB banky.

Riadenie bohatstva

Súčasťou private bankingu je aj wealth management, čo je správa rodinného majetku klienta. Samozrejmosťou je maximálna diskrétnosť osobného bankára voči klientovi aj jeho okoliu. Banka sa vie postarať nielen o klienta, ale o celú jeho rodinu, teda skôr o ich majetok.

J&T Banka v rámci svojho familly office napríklad dokáže viesť nadáciu privátneho klienta, pomôže mu tak plniť jeho filantropické ciele. Ponúka klientom aj starostlivosť o zbierku umenia alebo vína.

Medzi exkluzívne služby privátneho bankovníctva patria aj zľavy u predajcov luxusných automobilov, cestovných kancelárií, renomovaných značiek klenotov a módy, ku ktorým sa bežní ľudia nedostanú.
  • Extra služby v privátnom bankovníctve
  • individuálne investičné portfólio
  • nadlimitné termínované vklady a úvery
  • vernostný program s exkluzívnymi partnermi zo sveta luxusu
  • benefit v podobe nadštandardnej starostlivosti o zdravie
  • diskrétna komunikácia
  • concierge služby
  • manažment bohatstva
  • vyhľadávanie investičných partnerov a príležitostí
Foto: Matthew Henry, Burst.shopify.com