Bankové reklamy môžu byť zavádzajúce

Autor: Andrej Dorič
11.02.2013 (07:00)

Rada pre reklamu riešila minulý rok niekoľko sťažností na bankové reklamy, ktoré porušovali etický kódex. BANKY.sk Vám prinášajú prehľad najzaujímavejších. 

Banky nebojujú o klientov iba službami, lákavými úrokmi či lacnými úvermi, ale aj reklamou na svoje produkty. Nie vždy ich však propagujú celkom férovo. Často niečo v produkte vyzdvihnú a iné veci zamlčia.

Na konci novembra ČSOB oslovovala mailom svojich klientov, ktorým ponúkala úver na čokoľvek, ktorý podľa reklamy bolo možné získať bez čakania, ručiteľa, bez založenia nehnuteľnosti a bez potvrdenia o príjme. Jeden jej klient to vyskúšal a úver mu bol zamietnutý. Preto podal na banku sťažnosť na Radu pre reklamu (RPR).

Banka sa bránila tým, že ponuku poslala omylom všetkým zákazníkom, ktorí majú v ČSOB banke hypotéku. RPR však skonštatovala, že:” Toto oslovenie klientov nebolo žiadnym omylom, išlo o vopred plánovanú a cielenú aktivitu spoločnosti”. Navyše ČSOB zabudla klientovi povedať, že banka má právo a aj povinnosť pri posudzovaní žiadosti klientov o spotrebiteľský úver zvážiť všetky skutočnosti súvisiace s poskytovaním úveru a na základe zistených informácií môže pristúpiť aj k zamietnutiu žiadosti o úver. Preto sa Rada rozhodla, že sťažnosť na banku bola oprávnená.

Práčka za euro iba niekedy
Na konci októbra došla Rade sťažnosť na televíznu reklamu Poštovej banky, ktorá ponúkala v reklame možnosť získať k produktu Dostupná pôžička „práčku Samsung za 1 euro“. Sťažovateľ tvdil, že za 1 euro sa práčka získať nedala. Banka sa bránila tým, že termín "pôžička" je všeobecný a práčku nemusíte získať pri všetkých typoch úverov. Navyše používala vetu „už za jediné euro“, čím sa myslí za jedno euro alebo viac.

Rada skonštatovala, že banka mohla uviesť klientov do omylu, keďže v skutočnosti spotrebiteľ môže získať práčku za sumu 1 euro až od výšky úveru 10 001 € a viac, ktorý nie je možné získať v rámci produktu Dostupná pôžička.

Nie je stavebný úver ako stavebný

V Rade sa na seba sťažujú aj banky navzájom. Prvá stavebná sporiteľňa a Wüstenrot stavebná sporiteľňa podali podnet na prešetrenie reklamnej kampane „Stavebný úver so sporením“ Poštovej banky. Tvrdili, že “Poštová banka nemôže poskytovať stavebné úvery v zmysle zákona, jej produkt nespĺňa zákonom stanovené vlastnosti stavebného úveru. Sťažovateľom prekážal aj použitie prívlastku “najvýhodnejší“.

Neprehliadnite:

Poštová banka sa bránila, že nepotrebuje na to žiadne osobitné povolenie a nemusí spĺňať ani podmienky uvedené v zákone o stavebnom sporení. Vo svojej reklame Poštová banka nedeklaruje, že poskytuje úvery podľa zákona o stavebnom sporení, naopak, z opisu podmienok môže aj priemerný spotrebiteľ zistiť, napr. že ide o úver poskytnutý aj bez predchádzajúceho sporenia. Aj tu rada rozhodla, že reklama bola v rozpore s etickým kódexom.

Takže pozor na bankové reklamy. Nemusia byť celkom presné a dôležité podmienky výhod, ktoré sľubujú môžu zámerne vynechať. Aj tu platí príslovie: nie je všetko zlato čo sa blyští.
Zdroj: Radu pre reklamu , Foto: BANKY.sk