Chceme rozvíjať najmä retail

Autor: Jozef Ryník
21.03.2011 (10:45)

Marek Tarda, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Poštovej banky hovorí, že v banke sa naučil robiť rýchle rozhodnutia. Napriek tomu tvrdí, že v bankovom biznise sú veci, ktoré vedia počkať.

Študovali ste právo, prečo?
Ťažko to dnes vysvetliť, rozhodnutie som robil v mladom veku. Ale na strednej škole ma bavila filozofia a história, takže právo bolo logickou voľbou.

Nelákala vás ekonómia či bankovníctvo už vtedy?
Ani nie. V tom čase, na začiatku 90. rokov, sa ekonómia iba rozvíjala, aj preto je dnes na vedúcich postoch veľa bankárov, ktorí nemali prvé vzdelanie ekonomické, ale neskôr to dobiehali. Mne právo dáva to, že viem priniesť do života a riadenia banky aj iné videnie ako je svet čísel.

Po škole vás nenapadlo ísť do banky robiť právnika?
Nie. Venoval som sa primárne obchodnému právu a postupne som prichádzal do kontaktu so svetom biznisu, a tak aj s bankami. Až v roku 2006 som bol zvolený do dozornej rady Poštovej banky a začal som viac spoznávať bankovníctvo aj zvnútra.

Aké sú výhody partnerstva vašej banky so Slovenskou poštou?
To partnerstvo je celkom prirodzené, má korene v histórii. Keď bola založená Poštová banka, tak obsluhovala prevažne telekomunikačných a poštových firemných klientov. Postupne sme činnosť rozširovali a dnes sme univerzálnou bankou. Náš vzťah so Slovenskou poštou sa rokmi osvedčil, je partnerský a strategický. Každý z nás niečo do partnerstva prináša, vždy je však čo rozvíjať a zlepšovať. Výhodou partnerstva pre klientov je najmä dostupnosť banky a finančných služieb, a to vďaka obchodným miestam, ktoré máme na viac ako 1500 poštách.

Dnes má v Poštovej banke majoritu spoločnosť Istrokapitál, kde ste pôsobili ako riaditeľ právnej divízie. Prečo si Instrokapitál vybral práve Poštovú banku na vstup do bankovníctva?
Istrokapitál nemal majoritu v tejto banke vždy. Získaval ju postupne a až časom sa rozhodol, že to bude preňho strategická investícia. Čas ukazuje, že to bolo dobré rozhodnutie.

Nechcete sa venovať aj privátnemu bankovníctvu ako Penta v Privatbanke?
Nie, chceme rozvíjať retail a aj kvalitné firemné bankovníctvo. Aj preto sme k banke pridali aj poisťovňu a prostredníctvom Prvej penzijnej správcovskej spoločnosti sa venujeme aj asset manažmentu.

Prečo ste sa rozhodli expandovať do Česka a prečo zatiaľ iba pre firemných klientov?
Máme veľa klientov z Česka a otvorením pobočky v Prahe sme im chceli ponúkať služby priamo tam. Zameranie na biznis klientelu je len začiatok. Máme v pláne sa venovať aj bežnému retailu, ale chceme to robiť postupne.

Ste na poste riaditeľa tejto banky niečo viac ako rok. Aký to bol rok?
Minulý rok bol pre banku jedným z najúspešnejších v celej histórii, a to aj napriek tomu, že dozvuky krízy bolo ešte cítiť. Presvedčil som sa o životaschopnosti tejto banky.

Niečo vás za ten rok vo vedení banky prekvapilo?
Ani nie, keďže banku som poznal aj predtým. Naučil som sa však ešte rýchlejšie žiť a robiť rýchle a zásadné rozhodnutia, pretože bankový biznis je rýchly. Na druhej strane som pochopil, že mnohé veci dokážu počkať, aj keď vyzerajú urgentne.

Politici prichádzali v minulom roku aj s nápadmi zdanenia bánk. Čo si o tom myslíte?
Banka je ako každý iný podnik. Jej akcionári ju chcú mať ziskovú, ale záujem na tom by mal mať aj štát. Ak jej niekto zo zisku ukrojí napríklad nesystémovou daňou, tak manažéri musia hľadať riešenia ako tento výpadok nahradiť. V konečnom dôsledku na daň nedoplatí iba banka, ale aj jej klienti a tiež štát.

Ako sa darilo v minulom roku Prvej penzijnej správcovskej spoločnosti?
Bol to úspešný rok, keďže rástla nielen výkonnosť jednotlivých fondov, ale aj objem zverených prostriedkov. Zaznamenali sme síce aj odliv klientov, ten však súvisel s tým, že sme po dlhých rokoch otvárali niektoré uzavreté penzijné fondy a klienti si tieto peniaze vybrali. Ale dokázali sme tento odliv nahradiť novými zdrojmi.

Poisťovňa Poštovej banky ponúka klasické poistné produkty. Nechystáte sa rozšíriť portfólio produktov?
Poisťovňu sme kúpili iba pred troma rokmi. Rozvíjame najmä jej súčasné produkty v životnom aj neživotnom poistení a portfólio priebežne rozširujeme. V roku 2010 sme začali predávať Investičné životné poistenie a poistenie pohrebných nákladov. Neustále skúmame aj ďalšie možnosti, určite s poistnými novinkami nekončíme.

Banky v poslednom čase lákajú klientov na termínované vklady s úrokmi cez dve percentá. Aj vaša banka taký úrok ponúka. Oplatí sa vám to?
Tento úrok sa môže zdať vysoký, ale ubezpečujem vás, že za týmto číslom sa skrýva dobre prerátaný model. Platí, že od klientov treba vyzbierať vklady, potom ich požičať iným klientom za vyšší úrok a z rozdielu žiť. To je základný bankový biznis model. Je pravda, že tým sledujeme aj akvizíciu klientov. Výška úrokov musí zodpovedať aj portfóliu, ktoré máme.

Na slovenskom trhu sa objavujú nové online banky. Nebojíte sa, že vám ukroja z klientského koláča?
Držím palce každej dobrej myšlienke a mám rad konkurenčný boj. Takže sa nechám prekvapiť ako budú tieto banky na trhu úspešné. Ukrajovať z koláča môžu, ale aj kamenné banky môžu zlepšovať svoj internet banking a tak im konkurovať aj na online trhu.

Aké mate plány na rok 2011?
Chceme sa naďalej venovať svojmu core biznisu a zvyšovať dynamiku rastu banky najmä v objeme úverov a počte klientov. Venovať sa budeme aj rozvoju svojich dcérskych spoločností Poisťovne Poštovej banky a Prvej penzijnej správcovskej spoločnosti.

Foto: Poštová banka