Čína ako najväčší „luxusožrút“ už v roku 2012?

Autor: Stanislav Pánis, analytik J&T BANKY
16.11.2011 (08:30)

Spotreba luxusných tovarov sa čoraz viac posúva smerom z Európy, Japonska a Spojených štátov na Stredný východ, do Ruska, Indie a Číny.  

Rýchlo sa rozvíjajúci ázijský región má všetky predpoklady na to, aby od starého sveta prebral líderskú pozíciu. Jeho hospodárstvo rastie výrazne rýchlejšie, štáty nemajú tak veľké štrukturálne problémy ako Európa a aj ich dlhy sú podstatne nižšie. Plusom pre „nový svet“ je aj posilňovanie lokálnych mien voči doláru, či euru. Ostatný Wealth report banky Merrill Lynch a konzultačnej spoločnosti Capgemini ukázal, že Ázia prvýkrát v histórii predbehla Európu v počte dolárových milionárov.

3,3 milióna ázijských milionárov disponuje dokopy majetkom v objeme 10,8 bilióna dolárov (pre porovnanie to je vyše trojnásobok nemeckého HDP). Len samotná Čína má podľa odhadov Barclays Capital približne 500-tisíc milionárov, ktorí už teraz nakupujú až 12-percent všetkých luxusných statkov sveta. Analytici Hurun Research Institute hovoria, že počet čínskych juanových miliardárov dosiahol v roku 2010 číslo 1363 a medziročne rastie raketovým tempom okolo 50 percent.

Podľa štatistík Čínskej akadémie sociálnych vied Čína už v roku 2009 predbehla USA ako druhého najväčšieho spotrebiteľa luxusu. World Luxury Association očakáva, že už v roku 2012, vďaka rastúcemu dopytu v „krajine draka“ a poklesu spotreby u trhovej jednotky v Japonsku, by sa mohol stať Peking najväčším trhom pre luxusné statky na svete. Barclay predpovedá, že v roku 2020 vzrastie čínsky podiel na trhu s luxusom až na 44-percent, a čínsky zákazník tak spotrebuje viac luxusu, ako je súčasná veľkosť tohto trhu pohybujúca sa na úrovni okolo 200 miliárd dolárov.

Spoločnosť CSLA predpokladá, že do konca dekády sa dostanú Číňania aj na vrchol „horného konca“ trhu s luxusom, kde zatiaľ dominujú Američania. Najmä, keď čínsky dopyt ide za „bežné“ módne doplnky. Majetní ľudia sa zaujímajú o privátne lietadlá, jachty, či ultraluxusné autá. V Číne nie je okázalosť tiež ničím výnimočným. Práve naopak, bohatí biznismeni sa radi pochvália a ukazujú tým, na čo majú. Nie je preto nezvyklé zaplatiť na obyčajnom pracovnom obede za fľašu vína 4500 dolárov. CLSA odhaduje, že až 17 percent nákupov luxusu v Číne sú darčeky pre obchodných partnerov.

V súčasnosti viac ako 60 percent luxusného tovaru nakupuje Čína v zahraničí. To by sa však mohlo postupne meniť. Rýchlo expandujúci čínsky dopyt a očakávanie stagnácie v tradičných rozvinutých ekonomikách velí luxusným domom ako Hermes či Prada, aby na veľkom čínskom trhu zrýchleným krokom otvárali brány svojich obchodov.
 
Foto: chesamelnewsblog.com