Kríza nás posunula ku konzervatívnemu investovaniu

Autor: Jozef Ryník
24.11.2011 (08:00)

Svetlana Dankovičová, riaditeľka slovenského a českého zastúpenia Banque privée Edmond de Rothschild Europe hovorí, že privátna banka v prvom rade chráni a zveľaďuje majetok klientov. Pritom postupuje obozretne a konzervatívne.  

 Čo ste študovali, a ako ste sa dostali k bankovníctvu?
Vyštudovala som Ekonomickú univerzitu v Bratislave a prvých sedem rokov po škole som pracovala v oblasti marketingu v Allianz-slovenskej poisťovni . Po siedmich rokoch v poisťovni som dostala ponuku podieľať sa na otvorení bratislavského zastúpenia Banque Privée Edmond de Rothschild Europe. Taká ponuka sa nedala odmietnuť. Išlo o prvé zastúpenie tejto banky v strednej a východnej Európe. Stáť pri zrode privátneho bankovníctva na Slovensku bola pre mňa príjemná výzva.

Aká bola cesta do privátnej banky? 
Tá moja bola skutočne jednoduchá, stačilo byť v správnom čase na správnom mieste a to platí doslova. Moja prvá skutočná cesta do sídla banky v Luxemburgu však bola veľkým zážitkom. Naša banka nie je bankou, na aké som dovtedy bola zvyknutá. Útulné prostredie, vedenie sídli v Luxemburgu v niekoľkých krásnych starých Vilách, ktoré sú prepojené nádhernou romantickou záhradou. Ľudia v banke ma prijali ako do rodiny. 

Keď prišla ponuka od Rothschilda, vedeli ste niečo bližšie o tejto bankovej rodine?
O rodine som mala len povrchné znalosti. Tie som si veľmi rýchlo a rada doplnila. Je to zaujímavý kus histórie v príbehu jednej rodiny, jej sily, odhodlania. Rodina si dokázala poradiť v priebehu ostatných tristo rokov s vojnami, hospodárskymi krízami, revolúciami, zmenami režimov. Vždy našli spôsob, ako ochrániť svoj majetok, ale aj majetok svojich klientov. Rodina Rothschild je celosvetovo synonymom bankárskeho remesla najvyššej úrovne a kvality.

Keď v roku 2005 privátna banka Edmonda de Rotschilda prišla na Slovensko bolo to jej jediné zastúpenie v strednej Európe. Prečo si vybrali práve nás? 
Bolo to preto, že na Slovensku mala existujúcu klientelu a človeka, ktorému dôverovala. V prípade našej banky je personálna otázka vždy kľúčová.
Koľko klientov našla banka od jej začiatkov na Slovensku a a koľko v okolitých krajinách?
Naša klientela sa počíta v desiatkach a dnes už hovoríme nielen o Slovensku, ale aj o Českej republike, kde onedlho otvárame zastúpenie. 

Aké sú minimálne vklady?
Minimálny vklad je individuálny. Ako všetko v našej banke. Ak má klient potenciál rastu, otvoríme mu aj účet s menším počiatočným vkladom. Inak sa vklad obyčajne začína na hranici 3 až 5 miliónov eur. Keďže sa jednotlivé portfólia robia a spravujú individuálne, je pre manažéra nutné mať k dispozícii minimálny obnos, aby nebol obmedzovaný pri investovaní. To je, samozrejme príbeh, ktorý platí v relatívne normálnych podmienkach na trhu. Teraz je všetko inak.

Ako vnímate novšie privátne banky slovenských podnikateľov v J&T a z Penty? Sú reálnou konkurenciou?
Z pohľadu klienta určite áno, ale my robíme priváte bankovníctvo trochu inak. Ponúkame klientom otvorenú architektúru šitú na mieru a podľa ich požiadaviek. Na rozdiel od iných privátnych bánk my hospodárime iba s klientovými peniazmi. Nejdeme do obchodov aj s vlastným kapitálom. Žijeme preto najmä z poplatkov.

Môžu mať u vás účet hocijaký slovenský zbohatlík alebo si klientov vyberáte? Aké sú kritéria?
Klientelu si naša banka dôkladne vyberá. Veľký doraz sa kladie na pôvod peňazí, ale aj bezúhonnosť klienta. Každý nový klient prechádza zložitým vnútrobankovým procesom preverovania. Dôvod je veľmi jednoduchý. Je nim ochrana našich existujúcich, dlhoročných klientov. 

Aké služby klientom ponúkate na rozdiel od komerčných bánk?
Naším klientom ponúkame rozsiahle služby, počínajúc štandardným asset managementom, cez kompletný právny servis, poradenstvo v oblasti investovania, daňovej optimalizácie a nástupníctva. Veľmi silný a najviac využívaný je servis v oblasti finančného inžinieringu, čo znamená zakladanie spoločnosti po celom svete, organizovanie existujúcich spoločností klienta do zmysluplnej štruktúry v záujme čo najväčšej možnej ochrany majetku a súkromia klienta.

Spravujete klientom celý majetok alebo iba časť?
Niektorým klientom spravujeme celý majetok, väčšine veľkú časť. Ale je to naozaj veľmi individuálne. Každý klient má iné očakávania a každý dostáva svoj špeciálny servis. Naši klienti sú prevažne veľmi bohatí ľudia a rodiny, ktoré si kladú za prioritu svoj majetok ochrániť a konzervatívne zveľaďovať. Majú za sebou úspešné podnikateľské príbehy, ale nechcú sa zviditeľňovať v médiách. 

Dôležitá je v tomto biznise diskrétnosť. Vraj majú klienti aj utajené či krycie mená. Ak by vás americké úrady požiadali o odkrytie anonymity niektorých klientov vyhoviete im?
Diskrétnosť je na prvom mieste. Áno, klienti skutočne majú krycie mená. Navyše sa o nich v našej kancelárii nevedú absolútne žiadne záznamy. Všetko je výlučne v centrále. Rovnako klient nepotrebuje archivovať žiadne doklady o tom, že je naším klientom. Všetko je zabezpečené sofistikovaným vnútorným procesom. Čo sa týka amerických klientov, v našej banke je im poskytovaný špeciálny servis a všetko je plné v súlade s legislatívou USA a absolútne transparentné. Neviem si preto predstaviť, že sa by sme mohli niekedy čeliť podobnej požiadavke, napríklad ako UBS, Credit Suisse, Julius Baer, alebo banky v Lichtenštajnsku.

Do akých produktov najčastejšie investujú vaši klienti a podieľa sa na ich investíciách a teda aj riziku aj privátna banka?
Naši klienti investujú rôznorodo. V počiatku pôsobenia našej banky na Slovensku, čo bolo na vrchole realitného boomu , bolo slovenským klientom ochrana majetku neznámym pojmom. Bohužiaľ, kríza, ktorá začala v roku 2008 nás všetkých posunula smerom ku konzervativizmu v investovaní. A nie len to. Klienti po prvý krát uvažujú aj o rozdieloch medzi bankami. Doteraz bolo pre nás úplne zbytočne komunikovať túto tému, nikoho nezaujímalo, že naša banka je celá v rukách rodiny a neobchoduje sa na burze, že má kapitálovú primeranosť cez 20%, že so svojim vlastným imaním nepodniká, že úvery poskytuje výlučne vlastným klientom oproti ich vkladom u nás. To sú všetko ukazovatele stability a maximálnej ochrany našej banky a tým aj klientov v nej.

Majú klienti privátneho bankovníctva väčší sklon k riziku investovania?
V úvode nášho pôsobenia na Slovensku mali klienti chuť viac riskovať. Dnes je úplne prirodzené, že majú potrebu svoj majetok chrániť.

Ovplyvnila vás dlhová kríza či regulácie v bankovom sektore?
Samozrejme, že dlhová kríza a regulácie v bankovom sektore nás ovplyvnili. Pôsobíme všetci na spoločnom trhu v rovnakých podmienkach. Snažíme sa však vždy byť o krok vpred a upozorňovať klientov na možné riziká a konzekvencie pripravovaných zmien. A samozrejme navrhovať riešenia. To je naša najdôležitejšia úloha. 
Foto: Banque Privée Edmond de Rothschild Europe