Na internete trávime niekoľko hodín denne. Digitálna doba si žiada aj schopnosť vypnúť
06.07.2021 (13:00)Drvivá väčšina Slovákov je online aj niekoľkokrát za 24 hodín. Len 5 % našincov využíva internet sporadickejšie. Vyplýva to z dát Štatistického úradu SR. Niektoré zahraničné štúdie pritom ukazujú, že ľudia vo veku od 25 do 34 rokov sú online v priemere 3 hodiny a 45 minút denne. Odborníci preto radia nezabúdať na digitálny detox.
Vyhľadávanie rôznych typov informácií (86,9 %), posielanie e-mailov (84,7%), čítanie spravodajstva (76,4 %), ale aj sociálne siete (71,7 %) a elektronické bankovníctvo (64,7%). To je len časť z vecí, ktoré sledujeme a robíme na internete. Jeho popularita a využívanie pritom rastie. Online trávime stále viac a viac času. Prispieva k tomu aj aktuálna pandémia koronavírusu.
„Vychádzajúc z našich skúseností, ľudia využívajú online banking v priemere každé štyri dni. Najčastejšie tak robia v pracovných dňoch v čase okolo obeda resp. po skončení pracovnej doby. Najviac bankujú začiatkom týždňa, pričom počas víkendu ich aktivita klesá, rádovo o 25 %. Pandémia koronavírusu pritom digitálny daily banking zintenzívnila, podľa našich údajov ho využívame približne o 10 % častejšie,“ hovorí Linda Valko Gáliková, PR manažérka 365.bank.
Podľa dát ŠÚSR je každý deň, prípadne skoro každý deň, online takmer 9 z 10 Slovákov. Raz za týždeň sa na internet pripojí menej ako desatina ľudí a ešte sporadickejšie iba 2 % populácie. Dôvodom môže byť vysoká penetrácia internetu, ktorá podľa dát Eurostatu za posledných 10 rokov narástla o viac ako pätinu a predstavuje 90 % pokrytie. Na druhej strane žijeme v ére digitálnych technológií, ktoré sa stali súčasťou nášho každodenného života. Podľa odborníkov je pritom dôležité vedieť aj vypnúť. Digitálny detox môže byť jedným zo spôsobov.
- 365.bank vstúpi v lete do novej éry
- Digitalizáciou bankových služieb šetríme papier, plasty, ale aj svoju peňaženku.
- Hrozby dezinformácií v súvislosti s koronavírusom vnímajú takmer štyri pätiny Slovákov.
V súvislosti so sociálnymi sieťami sa pritom objavuje fenomén strachu zo zameškanej príležitosti tzv. FOMO (z angl. fear of missing out). Ide o obavu, ktorú majú hlavne mladšie ročníky a súvisí s tým, že im niečo dôležité unikne. Z toho dôvodu dokonca viacerí so smartfónom vstávajú či zaspávajú. Vhodným riešením aj v tomto prípade môže byť práve digitály detox, prípadne selekcia obsahu, ktorý na sociálnych sieťach resp. internete ako takom sledujeme.
Zdroj: 365 bank, Foto: Thought Catalog, Burst.shopify.com
Tweet