Nejdeme cestou megalomanských dizajnových pobočiek

Autor: Jozef Ryník
13.10.2014 (07:00)

Jan Bláha, riaditeľ obchodu a marketingu vo Fio banke, tvrdí, že trend online bankovníctva je dominantný, ale časť klientov chce mať možnosť riešiť svoje bankové záležitosti i osobne. 
 
Chcete sa profilovať ako nízkonákladová banka s dobrou dostupnosťou služieb. Čo si pod tým má klient predstaviť?
Fio banka je mladá, dynamicky sa rozvíjajúca sa banka, ktorá poskytuje svojim klientom bankové služby za nulové nebo nízke poplatky. V tomto roku sme výrazne rozšírili pobočkovu sieť na Slovensku z troch na desať a aj produktové portfólio. Od leta ponúkame klientom aj platobné karty MasterCard a Maestro. Teraz spúšťame kontokorenty a tiež hypotéky. Plánujeme tiež umožniť klientom založenie účtu online cez kuriéra. Takto budú naše služby dostupné naozaj po celom Slovensku.

V ére online bankovníctva ste začali rozširovať svoju pobočkovú sieť. Idete proti prúdu, alebo vidíte iný trend ako ústup od hotovostných transakcií?
Fio banka poskytuje spojenie nízkonákladovej internetovej banky a siete pobočiek, ktoré máme teraz v každom slovenskom krajskom meste. Trend online bankovníctva je samozrejme dominantný a určite mu dávame veľkú váhu. Aj preto bola Fio prvou finančnou spoločnosťou, ktorá zaviedla v Česku už v roku 1998 internetbanking a od roku 2011 máme aj s mobilnú aplikáciu Smartbanking. Napriek tomu si uvedomujeme, že stále veľká časť klientov chce mať možnosť riešiť svoje bankové záležitosti i osobne.


TV Tipsport - najširšia ponuka športových priamych prenosov

Predaj produktov v menších mestách robíte cez novootvorené pobočky alebo aj cez sprostredkovateľov? Nechcete ísť cestou frenšízy pobočiek ako Raiffeisen bank?
Dnes máme na Slovensku 10 pobočiek a do konce roku umožníme klientom založenie účtu online. Tak sa naše naše služby rozšíria do miest, kde nemáme obchodné zastúpenie. Cestou frenšízy alebo sprostredkovateľov sa teraz vydávať nechceme. Je pre nás dôležité mať vlastných kvalitných zamestnancov, ktorí naše produkty dobre poznajú a môžu klientom poradiť.

Čo si myslíte o predaji bankových produktov cez finančných partnerov priamo na pobočkách ako to robí napríklad UniCredit v Česku?
Zatiaľ o podobnom modeli neuvažujeme ani na Slovensku ani v Česku.

Hovorí sa, že budúcnosť pobočiek je v ich zmenšovaní a zefektívňovaní a digitalizácii napríklad smart bankomatmi. Vidíte to aj vy tak?
Ešte pomerne nedávno sa viedli diskusie o tom, že banky postupne zrušia svoje kamenné pobočky a budú fungovať iba online. Pre časť klientov to je výhoda, ale stále existujú aj taký, ktorí preferujú osobný kontakt. Aj preto sa teraz banky začali prikláňať ku konceptu pobočiek s dôrazom na moderní technológie v kombinácii s individuálnym prístupom ku klientovi. Chceme, aby sa u nás klienti cítili príjemne, ale nejdeme cestou megalomanských dizajnových pobočiek, dávame skôr dôraz predovšetkým na naše výhodné služby.

Odporucame Otváranie nových pobočiek vám môže zvýšiť režijné náklady, čo sa môže premietnuť aj do zvýšenia poplatkov. Nebojíte sa toho?
Dlhodobo sa držíme stratégie nulových poplatkov za bežné bankové služby, ktorú sme mali aj v období keď sme ešte boli družstevnou záložňou, ako aj po roku 2010 už ako banka. Za tú dobu sme otvorili 75 pobočiek v Česku a 10 na Slovensku a stále sa zaraďujeme medzi bezpoplatkové banky. Na tomto koncepte nechceme nič meniť.

Vaši kolegovia z branže tvrdia, že reklama na bankové produkty musí byť trochu zábavná, aby zaujala, ale nemá byť otravná. Kde je podľa vás hranica medzi tým? 
Spoznať túto hranici je dôležité, ale nie jednoduché. Navyše každý má tú svoju hranicu niekde inde. To, čo sa niekomu zdá ako zábava, iný môže vnímať už ako otravu. Snažíme sa v našich reklamách ísť cestou zábavnosti, ale nie za každou cenu. Veríme, že našu terajšiu reklamná kampaň s Jiřím Mádlem a Zuzanou Slámkovou, ktorú sme na konci septembra spustili v televízii aj na interente, bude páčiť.

Komunikujete s klientmi cez sociálne siete a čo od toho očakávate?
Na komunikáciu s klientmi využívame primárne naši službu Fio servis, ktorá je pre každého dostupná v internetbankingu. Pomocou tohto virtuálneho kanála môžeme klientov identifikovať a riešiť ich požiadavky. V poslednom čase nás stále častejšie klienti kontaktujú so všeobecnými otázkami cez sociálne siete, najmä cez Facebook. Zákaznícka podpora sa tak stále viac presúva práve na sociálne siete, ktoré sú dnes neoddeliteľnou súčasťou online života. V Česku využívame okrem Facebooku tiež Twitter a Google+ a naším cieľom je tieto komunikačné kanály podporovať aj v rámci slovenskej Fio banky.

Bankovníctvo sa v poslednom čase presúva do mobilov. Kde vidíte budúcnosť bankovníctva o pár rokov?
Dnes ponúkame klientom mobilnú aplikáciu Smartbanking pre operačné systémy Android, iOS a Windows Phone. Zatiaľ to nie je dominantný kanál, i keď klientov, ktorí riešia svoje financie cez chytré telefóny rok od roku pribúda. Napriek tomu nepredpokladám, že by v najbližších rokoch správa účtu cez mobil úplne odstavila na druhú koľaj klasické internetové bankovnictvo z počítača alebo z pobočky.

Myslíte si, že v rámci bankových produktov je ešte čo inovovať?
Vždycky je možné vylepšovať produkty i služby a my sa o to neustále snažíme. Klientom každoročne ponúkame produktové novinky a vylepšenia. V najbližšej dobe uvedieme na trh už spomínane kontokorenty, hypotéky, založenie osobného účtu online a do konca roku plánujeme spustiť novú verziu internetového bankovníctva. 

Aké dôvody by ste potenciálnemu klientovi predložili, aby si vybral vašu banku?
Fio banka ponúka bankové služby bez poplatkov pre každého – fyzické osoby, podnikateľov aj firmy. Bez poplatkov máme služby nie po splnení určitých podmienok, ale naozaj zadarmo. Výhodou je aj platobný styk medzi Slovenskom a Českom, a to nie len v eurách, ale tiež v korunách. Platby sa v rámci Fio banky pripisujú online a bez poplatkov. Fio banka sa opiera o silnú finančnú skupinu v Česku, ktorá má aktuálne viac ako 420 tisíc klientov. 

Kto je Jan Bláha
Vyštudoval ekonomicú fakultu VŠB-TU. Od roku 2000 pracuje vo finančnej skupine Fio na rôznych pozíciách. Od roku 2006 je obchodným riaditeľom zodpovedným za úverovú politiku banky a obchodovanie na finančných trhoch. Od roku 2014 sa stal aj riaditeľom marketingu Fio banky.
Foto: BANKY.sk