Spotrebitelia sa v NBS vlani sťažovali najmä na spotrebiteľské úvery

10.04.2017 (11:40)

Útvar dohľadu nad finančným trhom NBS zaznamenal v minulom roku až 40% nárast počtu podaní. Súviselo to s prevzatím dohľadu nad nebankovkami. Ľudia sa sťažovali na úvery, poplatky, PZP ale i na životné poistenie.




Dohľad Národnej banky Slovenska (NBS) zaznamenal v minulom roku výrazný nárast podaní od finančných spotrebiteľov. Celkovo totiž na Útvar dohľadu nad finančným trhom NBS vlani prišlo 2 376 podaní od finančných spotrebiteľov či iných klientov, čo znamenalo medziročný nárast až o 40 %. Uvádza to centrálna banka v Správe o činnosti Útvaru dohľadu nad finančným trhom NBS za rok 2016.

Získajte vstupný bonus až 2 000 EUR

Dôvodom tohto nárastu bolo podľa centrálnej banky najmä to, že od minulého roka prebrala aj dohľad nad nebankovkami. Najnamietanejším produktom sa tak po dlhom období "dominancie" povinného zmluvného poistenia stali spotrebiteľské úvery. Kým v roku 2015 evidovala centrálna banka 209 podaní v súvislosti so spotrebiteľskými úvermi, v roku 2016 ich už bolo 430.

V samotnom bankovom sektore sa podania spotrebiteľov vlani týkali predovšetkým poplatkov pri hypotekárnych úveroch a úveroch na bývanie, ale aj spotrebiteľských úverov poskytovaných bankami. NBS za rok 2016 zaznamenala opätovne aj zvýšený počet podaní v súvislosti s platobnými operáciami vykonávanými prostredníctvom platobných kariet a internetového bankovníctva.

Pri poisťovacom sektore rovnako ako v predchádzajúcich rokoch dominovalo pri podaniach spotrebiteľov už spomínané povinné zmluvné poistenie, ktorého sa týkalo takmer 11 % námietok. Podobný podiel podaní na úrovni 11 % evidovala rovnako ako rok predtým v oblasti životného poistenia. V tomto prípade sa však podľa NBS potvrdilo, že finanční spotrebitelia stále produkt životného poistenia nevnímajú ako dlhodobý a naďalej si ho zamieňajú so sporením, ale aj že nedostatky nastali už pri uzatvorení zmluvy pri ponuke tohto produktu.

Počet podaní týkajúcich sa finančného sprostredkovania sa počas rokov 2010 až 2016 podľa NBS výraznejšie nezmenil. "Stále sú predmetom týchto podaní spôsob, rozsah a kvalita poskytovania informácií finančnému sprostredkovateľovi pred poskytnutím finančnej služby,“ tvrdí centrálna banka.


Zdroj: SITA, Foto: Ivan Sedlák