Tulipánové finančné machinácie (1.časť)

Autor: Jozef Ryník
02.05.2010 (13:00)

Čo má kvetina tulipán spoločné s investovaním a ekonómiou? V prvom rade je tulipán tiež komodita a ako taká môže byť predmetom obchodu. V 17. storočí sa tulipány, presnejšie ich cibuľky, v Holandsku stali predmetom biznisu a nie hociakého, ale špekulatívneho. 

Tulipány sa do Európy dostali z Turecka v polovici 16 storočia, ale ich pôvodná domovina bola pravdepodobne až niekde na úpätí vrchov Altaja. V Európe sa stali populárne najma medzi vyššou vrstvou obyvateľstva, keďže boli vzácne a pomerne drahé. V Holadsku sa ich obľúbenosť rozšírila aj medzi stredné a nižšie vrstvy ľudí. Tulipány sa tam začali hromadne pestovať a dokonca sa vyšľachtili ich nové varianty a farby.
Tu si musíme vysvetliť prečo sa práve Holadsko stalo živnou pôdou pre obchodovanie s tulipánmi. V 16. storočí sa väčšina zámorského obchodu presunula zo stredozemia do štátov pri Atlantiku ako Portugalsko, Španielsko, ale aj Holandsko. To sa rýchlo stalo námornou veľmocou s množtvom kolónií a zámorskými obchodmi. Amsterdam sa stal významným ekonomickým a finančným centrom Európy ale aj sveta. O jedinečnosti Holandska vo svete obchodu v tom čase svedčí aj to, že na jeho pôde bola založená prvá akciová spoločnosť na svete East India Company v roku 1602 a prvá veľká banka Amsterdamská obchodná banka v roku 1609. Navyše v Holadsku boli pomerne vysoké mzdy, vysoký ekonomický rast a dostatok voľného kapitálu. Jednoducho povedané ekonomické podmienky na rozvoj ďalších foriem obchodu boli v Holadsku priaznivé.
Prečo sa však predmetom mánie stal práve tulipán? Táto kvetina bola, ako sme si spomenuli vyššie, veľmi známa medzi bežnými investormi, navyše to bola ľahko dostupná komodita a systém obchodovania s tulitánmi bol ľahko pochopiteľný aj pre neprofesionálnych obchodníkov.
Do roku 1634 sa s tulipánmi v Holandsku obchodovalo prevažne medzi ich milovníkmi a pestovateľmi. Obchod s nimi prerástol do špekulatívnej formy až keď sa do obchodovania zapojila stredná a nižšia vrstva obyvateľov, teda nie bežní investori. S cibuľkami tulipánov sa najprv obchodovalopo kusoch neskôr po košoch čiže sa mohli zapojiť aj chudobnejší, ktorí si zakúpili hoci iba jednu cibuľku. Na začiatku roka 1635 prichádzali z Francúzska do Holadska správy o zvyšovaní cien tulipánov. Tieto cenové šumy zapôsobili na sklon ľudí k davovej psychóze. Každý začal skupovať tulipány s vidinou, že ich čoskoro bude môcť predať za vyššiu cenu. Bežne kolovali príhody o štastlivcoch, čo mali zisk aj niekoľko tisíc florenov za par dní. Potencionálni investori preto nechceli zostať bokom. Každý chcel rýchlo zbohatnúť a verilo sa, že investícia musí byť bezpečná, keď sa do nej zapojilo už toľko ľudí.
Ceny tulipánov naozaj postupne rástli. Napríklad za veľmi žiadane druhy tulipánov ako bol "Semper Octavian" alebo "Semper Augustus" sa ceny zvýšili až desaťnásobne a neskôr až 30 násobne. Pre lepšie pochopenie výšky cien uvediem iba, že priemerný ročný vtedajší príjem sa pohyboval od 200 do 400 guldenov, dom stál okolo 300 guldenov a ceny niektorých cibuliek sa vyšplhali až na 900 guldenov a niekedy aj viac. Keďže kupujúci neboli vždy iba solventní obchodníci ceny tulipánov sa uvádzali aj v tovare ako dobytok, nehnuteľnosti, nábytok atď.
Na začiatku rozvoja obchodu s tulipánmi bol tovar alebo platba za cibuľky dodaný v krátkom čase po uzavretí obchodu. Neskôr, s rozširením obchodovanie a jeho rýchlosťou, sa menila aj jeho forma. Pestovatelia po čase predávali cibuľky, ktoré ešte nevypestovali čiže predávali právo na ich kúpu v budúcnosti, teda na jar, čo je v dnešnom ponímaní opčný obchod. Vtedy to súčasníci nazývali obchod do vetra (wind trade). Kupújúci zase kupovali právo na kúpu tulipánov s vierou, že ceny opäť porastú a oni na rozdiele cien zarobia. Navyše niektorí kupujúci kupovali cibuľky za tovar, ktorí nevlastnili, ale platili dlžobnými úpismi (zmenkami), ktoré mali splatnosť tiež v budúcnosti teda na jar. Na vrchole mánie na jeseň roku 1636 sa v Holadsku o tulipánoch dennodenne diskutovalo. Holadské šaty, porcelán ale aj nábytok mali vzory tulipánov. Mnohí ľudia sa zadĺžili alebo predali celý svoj majetok, aby mohli špekulovať s tulipánmi.
S tulipánovou mániou súvisel aj rozvoj nových metód obchodovania na burze ale aj vznik samotného slova burza. Jedna teória vraví, že slovo burza vzniklo počas tulipánovej mánie a bolo odvodené od miesta kde dochádzalo k uzatváraniu obchodov teda v dome šľachtickej rodiny rodiny Van Bourse. Na druhej strane E.Chancellor v knihe Devil take the Hindmost ( New York,1999) tvrdí, že burza vznikla z pomenovania Hotela des Bourse v Brugách, kde sa tiež schádzali dychtiví tulipánoví investori.
Čo sa týka samotných metód obchodovania s tulipánmi tie boli rôzne a postupne sa menili. Do roku 1636 sa s tulipánmi bežne obchodovalo na Amsterdamskej burze, ale aj v Rotterdame alebo Haarleme. Ich ceny boli v novinách a v burzových správach ako iné komodity. Na kontrolu obchodu boli najatí úradníci a notári, ktorí dohliadali na uzavretie kúpno-predajnej zmluvy. Neskôr, na vrchole mánie, sa obchodovalo aj v prenajatých miestnostiach v hostincoch nazývaných colleges. Tam si zainteresované obchoda chtivé strany už nerobili starosti s oficialitami ako bola prezencia notára. Pri týchto obchodoch v college sa používali niekoľko spôsobov uzatvárania obchodov.
Jedným z nich bolo používanie drevenných tanierov, na ktoré kupujúci písali ponúkané ceny a obchod sa bežne uzavrel súkromne medzi predávajúcim a kupujúcim priamym vyjednávaním, potom čo sa cena tulipánu priblížila k predstave vlastníka cibuľky. Pri tomto spôsobe nemal predávajúci možnosť aktívne ovplyvňovať cenu svojho tovaru.
Pri ďalšom type obchodovania boli počiatočné ceny stanovené predajcom ako na bežnej dražbe. Predávajúci bol však aktívny pri utváraní ceny tak, že ponúkal peňažné prémie pre dražiteľov, ktorí ponúkali najvyššie sumy. Po úspešne uzavretom obchode sa časť z vydraženej sumy minula na víno, tabák, čo patrilo k bontónu týchto krčmových obchodov.
Napokon s týmito obchodmi súviselo aj používanie dnes známej tzv. Holadskej dražby, pri ktorej sa začalo obchodovať s vysokými cenami tovaru a postupne sa cena znižovala až do momentu keď ju niekto bol ochotny zaplatiť.
 
Zdroj: Peter.M.Garber: Famous first bubles, the fundamentals of early manias, Foto: falmanac.com