Zaplatili ste online za tovar a nedorazil? Takto budete postupovať

Autor: Katarína Macková
31.01.2018 (13:00)

Táto situácia nám môže byť známa aj z práve uplynulého vianočného obdobia; objednali ste si cez internet darček, zaplatili ste ho kartou a pod stromčekom nebolo nič, pretože neprišiel? Zaiste to nahnevá, avšak pri riešení tejto situácie si treba zachovať chladnú hlavu. Čo vás v takomto prípade čaká a neminie? Dozviete sa v nasledujúcich riadkoch.
 

Je možné takéto riziko poistiť?

Dajú sa spory s e-shopom poistiť v rámci kybernetických rizík? Áno, dajú. „Toto poistenie je možné uzatvoriť v rámci poistenia domácnosti a platí pre všetkých členov domácnosti. Podľa našich prieskumov sa až 62 % prípadov spotrebiteľských sporov, ktoré riešia poisťovne, týka práve nákupov cez internet,“ vysvetľuje Beata Lipšicová, PR konzultantka, poisťovne Uniqa.  V prípade, že sa stanete obeťou podvodu alebo sa sporíte s e-shopom pre poškodený alebo nedodaný tovar, máte nárok na finančnú a právnu pomoc z poisťovne, pokiaľ máte poistené kybernetické riziká.“

Neprehliadnite

Ak e-shop po zaplatení zanikol

Čo však robiť napríklad v prípade, že medzi zaplatením a dodaním tovaru zistíte, že e-shop zmizol? „Ak si kúpite niečo cez internet a e-shop medzičasom zanikne, pričom vám tovar nebol doručený, poisťovňa vám poskytne právnu pomoc a ak sa spor nepodarí vyriešiť do 3 mesiacov, poisťovňa uhradí vzniknutú škodu do limitu plnenia. To isté platí v prípade nedoručeného, poškodeného alebo nekompletne dodaného tovaru. Podmienkou je, že musí ísť o nový tovar,“ vysvetľuje ďalej Lipšicová.

Čo robiť v prípade zaplateného a nedodaného tovaru alebo služby?

V takomto prípade odporúča Zuzana Žiaranová, hovorkyňa Tatra banky, takýto postup: „Ak chce klient využiť asistenciu banky v prípade zaplateného a nedodaného tovaru/služby, je potrebné, aby navštívil najbližšiu pobočku banky a doniesol si nasledujúce dokumenty:
  • občiansky preukaz
  • doklad, aký tovar či služba boli zaplatené a neboli dodané
  • komunikáciu s obchodníkom (o zaplatený a nedodaný tovar/službu je potrebné najskôr žiadať štandardným reklamačným konaním u obchodníka, ak obchodník nereaguje, až následne je možné požiadať o pomoc banku)
Následný proces preverovania upravujú pravidlá kartových spoločností.“

Odporucame

Vzťahuje sa poistná ochrana na slovenské i zahraničné e-shopy rovnako?

Poistenie sa podľa Beaty Lipšicovej vzťahuje na všetky slovenské e-shopy, ale aj na zahraničné, pokiaľ bol tovar zaslaný z európskeho územia členského štátu EÚ, Švajčiarska a Nórska. „Práve zahraničné e-shopy bývajú najväčším problémom pri spotrebiteľských sporoch, pretože nepodliehajú kontrole Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Kontrolná činnosť SOI sa totiž týka iba podnikateľských subjektov so sídlom na území SR. Ak však máte poistené kybernetické riziká, máte nárok na právnu pomoc a finančné odškodnenie aj v prípade zahraničných e-shopov v rámci EÚ, Švajčiarska a Nórska.“

 
Foto: redakcia