Úroky na vkladoch zostanú nízke ešte dlho

Autor: Jozef Ryník
03.09.2013 (07:00)

Juraj Barta, marketingový riaditeľ Slovenskej sporiteľne si myslí, že úroky na sporení a vkladoch. zostanú nízke ešte niekoľko rokov. Tí, ktorí čakajú opak budú zrejme sklamaní. 
 
S vašou bankou sa spája najmä reklamná kampaň s rodinou Veselých. Osvedčila sa vám reklama vo forme seriálu? Je to vhodný koncept aj pre budúce kampane?

Určite áno, aj keď si myslím, že na rodinu Veselých si mnoho ľudí mimo reklamnej branže už príliš nespomenie. Náš súčasný koncept považujem za prinajmenej rovnako vydarený a funkčný.

Slogan z tejto kampane „S kým bankujete“ zľudovel. Je to pre vašu banku nejaká výhoda?

Vždy, keď sa niekde objaví slovo bankovať, ľuďom sa v mysliach prirodzene vybaví Slovenská sporiteľňa.

Viacerí vaši kolegovia nám tvrdili, že pri reklame na bankové produkty, ktoré sa až tak nelíšia treba zaujať a vyvolať emócie. Čo by mala reklama ešte obsahovať, aby nebola nudná?

Záleží od cieľovej skupiny, pre ktorú je reklama určená. My vsádzame na milý humor, príjemnú, teplú rodinnú atmosféru a prirodzené situácie, ktoré by (s trochu prižmúrenými očami) mohol zažiť ktorýkoľvek z našich klientov.

V reklame sa často nepovie o produkte všetko. Ako riešite etické výčitky, že ste niečo klientovi zamlčali?

Klientovi určite nič zámerne nezamlčiavame, aj naše produkty a služby sa usilujeme vytvárať tak, aby neobsahovali nijaké skryté podmienky či finty. Veríme, že klient má vedieť, za čo platí a koľko zaplatí.

Myslíte si, že v rámci bankových produktov je ešte čo inovovať?

Vidíme trend komoditizácie bankových produktov a služieb. Ale vidíme aj to, že častejšie využívanie nových kanálov si bude vyžadovať možno celkom nanovo vyvinúť aj základné bankové produkty a služby – to, čo fungovalo dobre v pobočke, nemusí rovnako dobre fungovať v callcentre či dokonca v smartphone. Tiež si myslím, že ľuďom nie je ľahostajné, od koho si bankové produkty a služby zaobstarávajú.

Komunikujete s klientmi cez sociálne média. Na čo vsádzate na tomto poli?

Chceme byť blízko klientom tam, kde prirodzene trávia čas.

Styk s bankou sa dnes presúva na internet a do mobilov. Vy napriek tomu máte stále veľa pobočiek a bankomatov. Kde vidíte online a mobil banking o päť rokov? 

Ich význam bude rásť, najmä pri veciach, ktoré klient s bankou robí často. Neverím však, že v blízkej budúcnosti väčšina ľudí celkom prestane navštevovať pobočky. Vidno to aj z toho, že prakticky neexistuje funkčný obchodný model internetovej banky, napriek mnohým pokusom. Ľudia sa vždy o bankových záležitostiach budú chcieť poradiť so živým človekom, vždy budú chcieť, aby inštitúcia, ktorej zveria svoje úspory, bola aj fyzicky blízko a mohli ju vidieť každý deň pri ceste do práce.

Neprehliadnite

Už niekoľko mesiacov klesajú úroky na sporení a vkladoch. Môžu klienti očakávať v blízkej budúcnosti nejaký obrat?

Zatiaľ tomu nič nenasvedčuje. Skôr by sme sa mali pripraviť na to, že úroky zostanú nízke ešte niekoľko rokov.

Vysvetlite prečo by si mal potenciálny klient z bohatej ponuky bánk na trhu vybrať práve Slovenskú sporiteľňu? 

Má k nej blízko, pozná ju a dôveruje jej. Má istotu, že tu bude aj o päť či desať rokov a môže sa spoľahnúť, že o jeho finančné potreby bude dobre postarané.

Neštudovali ste marketing ale fyziku a manažment. Ako sa dajú fyzikálne zákony uplatniť v zákonoch marketingu?

Myslím, že marketing, aj keď to tak nemusí vždy vyzerať, je veľmi racionálna, cieľavedomá a systematická práca. Potrebujete vidieť, čo je dôležité a na to sa sústrediť, a zároveň odbúravať balast. Fyzika je dobrá škola takéhoto myslenia.

Pracovali ste aj ako bankový analytik. Ako sa dajú analytické dáta využiť v marketingu banky?

Robiť marketing bez silnej analytickej podpory v podstate ani nie je možné, neviem si to predstaviť. Takže roky práce s dátami sa mi určite zišli.


Kto je Juraj Barta

Vyštudoval fyziku a manažment na Univerzite Komenského. Po škole sa krátko venoval marketingu vo vydavateľstve Petit Press. Od roku 2004 začal pracovať ako analytik v Slovenskej sporiteľni. O tri roky neskôr sa stal v tejto banke hlavným ekonómom a od roku 2011 je marketingovým riaditeľom. Založil a stále vedie mimovládnu organizáciu ARRA, zameranú na hodnotenie vysokých škôl a vedy na Slovensku.
 
Foto: Slovenská sporiteľňa