Možeme dôverovať mobilným aplikáciam na platenie? 2.časť

Autor: redakcia
26.08.2019 (14:00)

V prvom článku sme sa zamerali na to, či môžeme dôverovať aplikáciam, ktoré fungujú v zdieľanej ekonomike a môžeme prostredníctvom nich platiť za služby či tovar. Dnes sa pozrieme na to, ako sa dá vyhnúť "vybieleniu" účtu cez podvodnú apku a čo treba robiť, keď vám peniaze z účtu "zmiznú".

Ako sa vyhnúť vybieleniu účtu

Ak už aplikáciu máte stiahnutú jej bezpečnosť sa dá okrem recenzií overiť ešte inak. Všímajte si, či je platobná brána zabezpečená protokolom začínajúcim skratkou https://, čo je bezpečnostný protokol. Ďalej je dobré, ak pri zadávaní údajov z karty došlo k overeniu cez 3D Secure.

„Pomôcť vám môže aj keď si pozriete stránku takejto služby. Mali by sme na nej vidieť logá kartových spoločností pre 3D Secure: MC Identity check alebo Verify by Visa,“ dodáva Linda Valko Gáliková, hovorkyňa 365.bank. Vybieleniu účtu cez neznámu apku sa môžete vyhnúť aj tak, že na ňom nemáte veľa peňazí. Napríklad tak, že máte v banke druhý účet, ktorý využívate len sporadicky na platenie cez internet a vtedy si naň pošlete peniaze. Inak je účet prázdny.

„Aj toto môže byť jednou z možností, len treba myslieť na to, aby sme tam mali dostatočné množstvo finančných prostriedkov na to, čo potrebujeme uhradiť,“ upozorňuje Lýdia Žáčková, hovorkyňa Poštovej banky.

Užitočná môže byť aj možnosť zablokovať si na karte nákupy cez e-commerce a povoliť ich len vtedy, keď idete niečo zaplatiť. „Ideálne ak klientovi umožňuje banka manažovať nastavenia na jeho karte podľa potreby priamo v bankovej aplikácii,“ dodáva L. Valko Gáliková.

V Tatra banke napríklad môžete cez mobilnú aplikáciu meniť limity na svojich kartách online v reálnom čase. „To znamená, že klienti si môžu nastaviť napríklad limit pre internetové transakcie v nižšej výške alebo si ho môžu zmeniť práve na sumu, ktorú predpokladajú, že budú kartou platiť,“ dodáva Ľubica Gubová, produktová manažérka Tatra banky. Podobné možnosti ponúkajú aj iné banky.

Čo ak peniaze už zmizli...

Čo však v prípade, ak vaše peniaze z karty po použití neznámej aplikácie zmizli? Jednoznačne to treba reklamovať v banke, ktorá kartu vydala a zablokovať ju.

„V prípade, že sa potvrdí zneužitie platobnej karty klienta, banka klientovi prostriedky vráti v plnej výške,“ dodáva Ľ. Gubová. Ale len vtedy ak uzná, že nedošlo k nedbanlivosti.

„Ak dôjde k uloženiu údajov do aplikácie mimo bezpečnej zóny, klient preberá na seba všetku zodpovednosť,“ tvrdí L. Valko Gáliková.

Úmysel či nedbanlivosť sa však ťažko dokazuje. Ak človek úmyselne neporušil žiadne povinnosti podľa zmluvy s bankou, mal by zaplatiť len spoluúčasť vo výške 50 eur. Ale aj tá sa dá poistiť cez poistenie k platobnej karte.

Ako sa chrániť pri sťahovaní aplikácii

  • Pred sťahovaním si pozrite hodnotenie a recenzie na danú aplikáciu. Treba sa riadiť tými negatívnymi, pozitívne sa dajú útočníkmi ľahko sfalšovať.
  • Aplikácie sťahujte výhradne z oficiálnych obchodov ako napríklad Google Play a App Store.
  • Prečítajte si detailne obchodné podmienky aplikácie.
  • Pozrite si oficiálny web obchodu, či odkazuje na danú aplikáciu v Google Play. Niekedy útočníci zneužívaju fakt, že niektorý obchod nemá oficiálnu aplikáciu, tak vytvoria falošnú.
  • Pozrite si povolenia, ktoré daná aplikácia vyžaduje. Ak sa vám zdajú byť neprimerané (napríklad aplikácia chce prístup k fotkám, hoci reálne s fotkami nič nepotrebuje robiť), aplikáciu nesťahujte.
  • Používajte aj bezpečnostnú aplikáciu. Občas sa stane, že škodlivá aplikácia sa dostane aj do Google Play či App Store.
  • Nastavte si SMS alebo emailové notifikácie o finančných transakciách
  • Všímajte si, či je platobná brána zabezpečená protokolom začínajúcim skratkou https://, čo je bezpečnostný protokol.

Zdroj: ESET, banky, Foto: redakcia