Neprišiel vám vianočný darček zakúpený online?

17.12.2018 (10:25)

Poradíme, ako môžete využiť službu chargeback a dostať svoje peniaze späť.





Nákupy cez internet sa tešia čoraz väčšej popularite. Čo, ale robiť v prípade, ak natrafíte na nepoctivého obchodníka a objednaný vianočný darček vám jednoducho nepríde. Pokiaľ ste darček nakúpili cez internet a platili ste platobnou kartou, môžete využiť službu chargeback. Vysvetľuje Sylvia Ďatelinková z Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie:
 

1. Čo služba chargeback znamená

Služba chargeback je efektívnym nástrojom na posilnenie ochrany klientov proti nepoctivým obchodníkom. Ide o proces spätného zúčtovania platby prostredníctvom platobnej karty, ktorý pre používateľov platobných kariet predstavuje určité zvýhodnenie oproti platbám v hotovosti alebo na dobierku. Na platbu prevodom sa chargeback nevzťahuje.

Odporucame

2. Pre koho je určená

Chargeback môže využiť každý držiteľ platobnej karty, ktorý zaplatil svojou kartou u obchodníka. Avšak obchodník tovar nedodal, alebo dodaný tovar bol v rozpore s dohodnutými podmienkami (v inej kvalite, množstve, poškodený) alebo v prípade, ak obchodík odmieta akceptovať odstúpenie od zmluvy.
 

3. Ako postupovať

V prvom rade je potrebné kontaktovať obchodníka za účelom uplatnenia reklamácie. S reklamáciou u obchodníka zbytočne neotáľajte, aby ste neprešvihli lehoty na jej uplatnenie a zároveň, aby ste sa nepripravili o možnosť spätnej úhrady. S obchodníkom komunikujte výlučne písomnou formou alebo e-mailom. Doklad o uplatnení reklamácie ako aj komunikáciu zo strany obchodníka si odložte.

Ak obchodník odmieta komunikovať alebo nemá záujem reklamáciu vybaviť, bezodkladne kontaktujte vydavateľa platobnej karty (banku) a požiadajte o spätnú úhradu.

Banka vystupuje v procese v postavení sprostredkovateľa. K žiadosti o spätnú úhradu doložte všetky doklady vzťahujúce sa k danému nákupu (objednávku, reklamáciu, doklad o zaplatení, komunikáciu s obchodníkom). Je potrebné si uvedomiť, že čím viac dokladov preukazujúcich opodstatnenie reklamácie pre účely konania predložíte, tým sú vaše šance na úspech väčšie.
 

4. Ako tomu predchádzať

Nákupy cez internet realizujte z počítača, ktorý je zabezpečený proti zneužitiu dôverných údajov, tzn. má aktualizovaný operačný systém, internetový prehliadač a pravidelne obnovovaný antivírusový program. Dôveryhodnosť internetového obchodníka si vždy vopred overte. Nakupujte výlučne cez zabezpečené a autorizované internetové obchody. Citlivé údaje o platobnej karte nikomu neoznamujte, nikam neposielajte, vystavili by ste sa riziku ich zneužitia a porušili by ste bezpečnostné predpisy banky. Než pristúpite k záväznej objednávke dôkladne si prečítajte obchodné podmienky.
 
Zdroj: Slovenská banková asociácia (SBA), Foto: Sarah Pflug, Burst.shopify.com