Otcovia majú rovnaký rebríček hodnôt ako matky. Rozdiely sú najmä v trávení voľného času.

19.06.2020 (14:00)

Chlapi prinášajú do rodinného rozpočtu viac peňazí, ale aj o niečo viac míňajú, a to najmä na benzinkách a za zábavu. Deti sú stále väčšou prioritou matiek. Pri príležitosti Dňa otcov, ktorý si pripomíname v nedeľu 21. júna, sme sa bližšie pozreli na rozdiely medzi mužmi a ženami v otázke hodnôt, financií a trávenia voľného času.

Poradie hodnôt je takmer totožné. Prvé dve priečky hodnotového rebríčka patria zdraviu a rodine. Obe pohlavia sa zhodli aj na tretej najpodstatnejšej súčasti ich života, a tou je partnerská láska. V jej tesnom závese sa nachádza pocit bezpečia a financie. Muži častejšie než ženy pripisovali väčšiu dôležitosť priateľom a záľubám. Ženy, na rozdiel od pánov, kládli väčšiu váhu na potrebu sebarealizácie.*

O niečo väčšie rozdiely však badať v spôsobe trávenia voľného času. Vo všeobecnosti platí, že rodičia ho majú málo, ale ak sa im podarí uvoľniť sa od pracovných povinností, 7 z 10 matiek sa vtedy venuje deťom, rovnaký počet otcov si radšej zapne počítač alebo televízor. Deti sú pre mužov až treťou voľbou voľnočasovej aktivity. Tí muži, ktorí sa vo voľnom čase v prvom rade venujú svojim deťom, ako druhú najčastejšiu aktivitu označili používanie počítača, ženy čítanie kníh. Ženy pri knihách oddychujú častejšie, chlapi viac ako ich partnerky relaxujú ničnerobením, pri cvičení alebo s priateľmi v podniku. Slovenky síce vlani zarábali o pätinu menej ako muži**, ale mesačne míňali obe pohlavia približne rovnaké sumy. „Keď sme sa pozreli na platby kartou klientov Poštovej banky, ktoré zrealizovali od januára do decembra 2019, zistili sme, že kým jeden muž zaplatil kartou mesačne v priemere 250 eur, žena utratila 217 eur. Chlapi vlani minuli najväčší objem peňazí v potravinách, ale stále to bolo o 36 % menej ako ženy. Aj v lekárňach evidujeme u pánov dvojnásobne nižšie objemy platieb kartou ako u našich klientok. Zato na benzinkách platili dvakrát častejšie a nechali tam dvojnásobne väčší objem platieb,“ konštatuje hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.

Kým ženy vlani utratili za oblečenie takmer 13,5 mil. eur, mužom stačilo nakúpiť si odevy za necelých 5,5 mil. eur. Počet transakcií, ako aj objemy platieb kartou svedčia o tom, že v predajniach s domácimi potrebami a stavebným materiálom sa zase realizujú častejšie páni. V reštauráciách a baroch utrácali obe pohlavia približne rovnako, ale za zábavu (kiná, stávkové kancelárie a iné zariadenia poskytujúce zábavu), minuli muži 4,5-krát viac ako ženy.

*Prieskum o postavení mužov a žien v rôznych oblastiach života od spoločnosti 2muse, realizovaný na vzorke 860 respondentov.

**Analýza Poštovej banky na základe údajov Eurostatu

(Tlačová správa)


 
Zdroj: Poštová banka, Foto: Matthew Henry, Burst.shopify.com