Prieskum medzi slovenskými milionármi: Ak príde kríza, využijeme ju

30.10.2019 (13:45)

Aj keď viac ako polovica slovenských dolárových milionárov očakáva príchod krízy do dvoch rokov, vďaka väčším skúsenostiam sú na ňu lepšie pripravení ako v roku 2008. V prieskume J&T Banka Wealth Report 2019 až 70 percent bohatých tvrdí, že by počas nej nepanikárili a aktíva by nepredávali tak, ako pri tej poslednej. Naopak, využili by ju na výhodné investovanie, pretože si uvedomujú, že cena aktív bude rásť.

Prieskum J&T Banka Wealth Report tiež ukázal, že takmer 80 percent bohatých Slovákov investuje dlhodobo a pravidelne. „Je dobré, že naši klienti investujú systematicky. Pri jednorazovej investícii totiž existuje riziko, že môžu do aktíva investovať práve vtedy, keď je trh na vrchole a aktívum je teda najdrahšie. Výhodou pravidelného investovania je priemerovanie cien, ktoré z dlhodobého hľadiska rastú v dôsledku technologického pokroku či demografického vývoja,“ hovorí riaditeľka J&T Banky Anna Macaláková a pokračuje: „Prieskum ukázal, že keďže naši klienti sú dnes skúsenejší ako napríklad pred desiatimi rokmi, prípadnú krízu vnímajú ako príležitosť. Ak by prišla, investovali by. Uvedomujú si totiž, že cena aktív bude po jej skončení rásť.“

Najzaujímavejšie sú nehnuteľnosti a stavebné pozemky

Celkovo najzaujímavejšie zhodnotenie očakávajú milionári na Slovensku od investícií do rezidenčných nehnuteľností (39 %) a do stavebných pozemkov (36%). „Spôsobené je to tým, že stavebných pozemkov, na ktorých by mohli stáť nové nehnuteľnosti je, najmä čo sa týka okolia veľkých miest, dlhodobo už veľmi málo. A aj tie voľné investori rýchlo skupujú. Navyše, výstavbu predlžuje administratívna a časová náročnosť procesu vydávania stavebných povolení,“ hovorí Anna Macaláková.

Čo sa týka oblastí hospodárstva, naši bohatí očakávajú najvyšší rast od IT služieb (49 %), keď práve technologický sektor zaznamenal za poslednú dekádu vo svete veľký pokrok. Na druhom mieste je turistika a rekreácia (26 %). „V tejto oblasti zohráva úlohu podpora štátu formou zníženia DPH na ubytovacie služby a zavedenie rekreačných poukazov. Navyše, naši milionári na vlastné oči vidia, ako sa budujú a zveľaďujú populárne turistické strediská vo Vysokých či Nízkych Tatrách a ako v nich rastie počet turistov,“ vysvetľuje Anna Macaláková.

Viac veria zlatu, startupom menej

Milionári sa v prieskume priklonili k názoru, že tvorba a udržanie bohatstva sú náročnejšie ako pred rokom. Spoločne so spomaľovaním ekonomiky, zvýšenými geopolitickými neistotami či opätovným uvoľňovaním menových politík vnímajú naši milionári vo zvýšenej miere zlato ako poistku uchovávateľa hodnôt. Najzaujímavejšie zhodnotenie od tejto komodity očakáva až 12 percent bohatých, čo je v porovnaní s minulým rokom dvojnásobok.

Naproti tomu prestávajú veriť investíciám do startupov. Zatiaľ čo minulý rok očakávala od nich najzaujímavejšie zhodnotenie štvrtina slovenských bohatých, tento rok to je už len 17 percent. „Príčinou môže byť práve očakávané spomalenie ekonomiky a to, že investície do začínajúcich firiem sú časovo aj finančne náročné a nemusia byť vždy úspešné,“ vysvetľuje Anna Macaláková.

Za hlavný motív investovania označujú bohatí snahu zaistiť si súčasný životný štandard aj do budúcnosti, pričom berú do úvahy, že majú zodpovednosť za široký okruh ľudí vo svojom okolí. Pri investovaní sú pre nich najdôveryhodnejším zdrojom informácií bankári a finančné analýzy.

Oceňujú prístup na spoločný trh

Prieskum sa zameriaval aj na to ako, ako sa milionári na Slovensku pozerajú na spoločnosť. Pätnásť rokov po vstupe do Európskej únie považujú za jeho najväčšie výhody prístup na spoločný trh, príchod zahraničných investorov a tlak na uskutočnenie reforiem. Oceňujú aj úlohu Únie v oblasti bezpečnosti krajiny.

Ako hlavné výhody zavedenia eura vidia zjednodušenie obchodnej výmeny s hlavnými obchodnými partnermi (82 %), zníženie transakčných nákladov pri konverzii mien (81 %) a odstránenie kurzového rizika (81 %).

Milionári a svet médií

Milionári v porovnaní s bežnou populáciou viac vnímajú dôležitosť nezávislých verejnoprávnych médií, lepšie si overujú zdroje informácií, dôverujú tradičným serióznym médiám a naopak nedôverujú alternatívnym médiám. Nepáči sa im bulvarizácia médií a to, že ľudia si vytvárajú názor len na základe titulkov článkov a nevenujú pozornosť celému textu, nepoznajú tak kontext udalostí.

Za jeden z kľúčových problémov spoločnosti označujú aj nízku finančnú gramotnosť. Učiť by sa podľa nich mala už na základných školách. Priznávajú tiež náročnosť výchovy detí k finančnej a investičnej gramotnosti v období nadbytku.
J&T Banka patrí medzi najrýchlejšie rastúce banky v regióne. Je lídrom v oblasti privátneho a investičného bankovníctva. Na Slovensku administruje klientske aktíva vo výške 2,87 miliardy eur. Vytvára unikátne investičné príležitosti s najvyššou mierou individuálneho prístupu. Ceníme si zásadu vzájomného úspechu, a preto sa s našimi klientmi delíme o výnosy. Považujeme ich za svojich partnerov. Cieľom J&T Banky je bohatšie Slovensko. V umení, vo vzdelávaní a v inováciách preto podporujeme tie najlepšie projekty. Spoločne s českou J&T Bankou, ruskou J&T Bank AO, chorvátskou J&T Bank a s Poštovou bankou sme súčasťou bankového a finančného holdingu J&T Finance Group SE. Viac informácií na www.jtbanka.sk a www.jet.sk.

(PR servis)

 
Zdroj: J&T Banka , Foto: J&T Banka