Základný bankový produkt nevyužíva ani 1 % klientov

10.12.2018 (12:45)

Klienti bánk majú o bežný účet zadarmo, ktorý musia banky ponúkať zo zákona, veľmi malý záujem. Poštová banka predpokladá, že sa nezvýši ani v prípade, že sa rozšíri okruh osôb, ktoré by naň mali nárok, ako aktuálne plánuje vláda. Dôvod je jednoduchý: zmena by sa dotkla hlavne aktívnych ľudí a tí majú skôr záujem o benefity, ktoré im Základný bankový produkt nedá.

Ani nie 0,2 percenta zo všetkých klientov Poštovej banky, ktorí majú otvorení osobný účet, využíva Základný bankový produkt. Ide o bežný účet zadarmo, ktorý banky musia ponúkať klientom s príjmom nižším ako 400 eur mesačne alebo pripísanými prostriedkami do 5 600 eur ročne.

„Predpokladáme, že záujem o Základný bankový produkt sa nezvýši ani po tom, ako sa zmenia podmienky na jeho využívanie,“ myslí si hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková. Vláda chce totiž rozšíriť okruh klientov, ktorí by mali mať naň nárok. Od budúceho roka by si ho mohli založiť všetci dospelí, ktorých mesačný príjem nepresiahne 1,1-násobok minimálnej mzdy. Ide o ľudí so mzdou do 572 eur za mesiac alebo pripísanými prostriedkami do 7 800 eur za rok (teda 15-násobok minimálnej mzdy).
 

Hlavne dôchodcovia

Drvivá väčšina klientov, ktorí Základný bankový produkt využívajú, sú dôchodcovia. Priemerný mesačný dôchodok bol pritom k októbru tohto roka 443,78 eura. Iba necelých 22 % klientov, ktorí využívajú tento typ účtu, spadá do pracujúcej populácie.

„Aktívni ľudia, hoci aj s nízkym príjmom, nemajú o Základný bankový produkt veľký záujem,“ konštatuje Lýdia Žáčková. Dokazujú to aj dáta. Typický klient so Základným bankovým produktom dostane raz za mesiac peniaze na účet v priemernej výške 330 eur. V hotovosti peniaze na účet skoro vôbec nevkladájú. Štvrtina klientov s týmto produktom si vyberá naraz prakticky celú sumu, ďalších desať percent takmer celú sumu prevádza na iný účet. Klient so Základným bankovým produktom v priemere 2,3-krát zaplatí v obchode kartou okolo 14 eur, vyberie si 0,4-krát priemernú sumu 140 eur z bankomatu alebo cez poštomat asi 200 eur. Klienti do 26 rokov majú v Poštovej banke k dispozícii Užitočný účet úplne zadarmo po stiahnutí mobilnej aplikácie a aplikácie Peniaze s5. „Klienti, ktorí si za účet platia, môžu vďaka benefitom, ktoré im Užitočný účet prináša, získať dokonca viac ako je ich mesačný poplatok za vedenie a využívanie bežného účtu,“ hovorí Lýdia Žáčková. Navyše majú k dispozícii povolené prečerpanie až do výšky 300 eur bezúročne či jeden výber zadarmo v bankomate inej banky doma aj v zahraničí.

Môžu získať aj viac

Okrem toho, na mesačný poplatok za vedenie účtu si môžu „zarobiť“ aj vďaka programu odmeňovania Peniaze s5. V rámci neho získavajú zľavu pri platení kartou u vybraných zákazníkov. Ušetrené peniaze im banka pripíše na účet. „Aktívny klient, ktorý využil niektorú ponuku, ušetril v priemere 5,50 eura mesačne. To je viac než je poplatok za Užitočný účet,“ vysvetľuje Lýdia Žáčková.

Poštová banka si preto myslí, že úpravy v Základnom bankovom produkte sú zbytočné, keďže pre klientov trh ponúka oveľa lepšie možnosti než sú štátom regulované účty.

Akým spôsobom môžu klienti Poštovej banky ušetriť na bežnom účte:

  • Klienti – tí, ktorí zo svojho UŽITOČNÉHO ÚČTU „minú aspoň“ 200 € mesačne (prostredníctvom platobnej karty, pravidelných platieb formou inkasa, trvalého príkazu alebo cez Internet banking či mobilnú aplikáciu) sú odmenení. Získavajú:
  • Povolené prečerpanie až do výšky 300 eur zadarmo, bezúročne
  • Zľavu z úrokovej sadzby na pôžičke vo výške 1 %
  • Odmenu s DOBRÝM SPORENÍM REZERVA – rovnaké percento, akým sú úročené úspory na sporení, je pripísané klientovi každý mesiac vo forme kreditu na osobný účet
  • Odmena s 24 mesačným Termínovaným vkladom vo forme získania dvojnásobného úroku

Na mesačný poplatok za vedenie účtu si môžu „zarobiť“ aj vďaka programu odmeňovania Peniaze s5. V rámci neho získavajú zľavu pri platení kartou u vybraných zákazníkov. Ušetrené peniaze sú im pripísané na účet.

Program Peniaze s5 v kocke:

  • Aktívny klient, ktorý využil niektorú ponuku, ušetril v priemere 5,5 eur.
  • Najvyššia čiastka, ktorá bola klientovi vrátená na účet bola vo výške 140 eur.
  • V priemere klienti využívajú 2 ponuky mesačne.
  • Služba má v súčasnosti 60 partnerov, dlhodobo spolupracuje so 100.
  • Registrovaných klientov je 34 016.
  • Od spustenia v máji 2017 bolo vyplatených 75 189,90 eur.
  • Klienti najviac ušetrili na nákupoch v predajniach Lidl, Shell, Panta Rhei, 101 Drogerie a AliExpress.

Poštová banka pôsobí na slovenskom trhu už 25 rokov. S miliónom klientov patrí v oblasti retailu k najsilnejším bankám. Jej vlastnú sieť tvorí 53 pobočiek, 216 bankomatov a svoje služby poskytuje aj na viac ako 1 500 poštách po celom Slovensku. Jej klienti majú k dispozícii viac ako 7 000 miest na výber hotovosti. Štandardnú ponuku bankových produktov a služieb dopĺňajú poistné produkty, podielové fondy a dôchodkové sporenie v druhom pilieri.

(PR servis)

 
Zdroj: Poštová banka, Foto: Ivan Sedlák