POZOR! Toto sú najčastejšie neprofesionálne praktiky pri sprostredkovaní hypoték

Autor: Viera Schleifová
30.11.2018 (09:20)

Na Slovensku je niekoľko desiatok maklérskych spoločností, ktoré pôsobia na finančnom trhu či už v oblasti hypoték, poistenia alebo investovania. Zo zákona by mali všetky spoločnosti a hlavne všetci sprostredkovatelia ako ich zástupcovia brať ohľad predovšetkým na blaho a dobro klienta. No nie vždy sa tak bohužiaľ deje.

Zámerom tohto článku nie je poukazovať na „tých zlých“, kritizovať alebo ohovárať. Skôr vám chceme ukázať, na aké nekalé praktiky si dať pozor. Svoje skúsenosti z praxe nám poskytla Viera Schleifová, hypotekárna špecialistka z hypotekárneho centra.
 

Pri vybavovaní hypotéky nesľubujeme nemožné

Stáva sa nám, že naši klienti za nami prídu sklamaní a rozčarovaní, pretože niekto pred nami im sľúbil vybavenie hypotéky, ktorú ani nebolo možné vybaviť. Mali buď problémové záznamy v úverovom registri, nízke príjmy alebo nevhodne nastavený postup riešenia ich hypotéky. Mnoho klientov dokonca takto môže utrpieť aj finančné straty, napríklad zaplatia za drahé znalecké posudky, uhradia rezervačné poplatky realitnej kancelárií, pretože žijú v nádeji, že hypotéku dostanú. V tých menej náročných situáciách ešte vieme takýmto klientom pomôcť, ale žiaľ, niekedy ani my už nevieme pre nich aktuálne nič urobiť. Keby sa ale títo klienti stretli so skutočným profesionálom, nedopustil by, aby stratili čo len jedno euro bez istoty, že hypotéku skutočne dostanú.
 

Životné poistenie ako podmienka hypotéky

Hlavne v minulosti sme sa často stretávali s klientmi, ktorí nás oslovili za účelom pomoci pri vybavení hypotéky, pretože ich pôvodný poradca sa nejako odmlčal. Uzatvoril im nie vždy prakticky navrhnuté životné poistenie s informáciou, že ak nebudú dostatočne poistení, hypotéku v banke nedostanú. A keď bolo treba pustiť sa do riešenia hypotéky, odrazu sa „po nich zľahla zem“. Prestali dvíhať telefón, neodpovedali na maily. Prečo? Pretože hypotékam až tak dobre nerozumeli a klientovi vlastne v tejto oblasti už poradiť nevedeli.

Našťastie, dnes už takýchto „odborníkov“ ubúda. Ale vedzte, že životné poistenie nie je podmienkou získania hypotéky. Samozrejme, je dobré sa poistiť proti udalostiam, ktoré môžu ohroziť splácanie vašej hypotéky. Ale urobte tak až po schválení úveru, kedy už presne budete vedieť, aký vysoký bude váš záväzok a hlavne, koľko vám na platenie poistného zostane voľných finančných zdrojov po odpočítaní Vašich splátok a ostatných životných nákladov.

   

BannerHC-banky.sk
 
 

Finančná odmena pri sprostredkovaní hypotéky za nadštandardné služby od klienta

Neraz sme sa dopočuli zo strany klientov, že si od nich sprostredkovateľ vypýtal peniaze vopred za vybavenie hypotéky alebo iného úveru. Ľudia, hlavne keď potrebujú mať peniaze rýchlo k dispozícii alebo sú zastrašení malou pravdepodobnosťou úspechu schválenia úveru, sú ochotní urobiť čokoľvek. Alebo keď im poradca sľúbi, že im z jeho „špeciálnej pozície“ vybaví oveľa lepšie podmienky ako ktokoľvek iný. Neraz sú klienti ochotní zaplatiť rádovo stovky, dokonca aj tisícky eur. Finančných sprostredkovateľov platia platia banky, nie klienti.
 
Neprehliadnite  

Prísľub mimoriadne výhodnejších podmienok banky

Častou a dodnes používanou praktikou, ktorú považujem za neseriózne zavádzanie, je prísľub mimoriadne výhodných podmienok pri vybavení hypotéky. Sprostredkovatelia hlavne väčších spoločností si občas dovolia akémukoľvek klientovi tvrdiť, že mu vybavia v akejkoľvek banke ešte lepšie podmienky ako sprostredkovateľ ktorejkoľvek inej spoločnosti. Ide v drvivej väčšine len o predajný argument a nie o skutočnú výhodu. Nie je pravda, že pre klientov sprostredkovaných niektorou spoločnosťou platia v bankách výhodnejšie podmienky ako pre klientov, ktorí sú sprostredkovaní inými spoločnosťami alebo si riešia hypotéku v banke sami.
 

Ponuka jediného možného riešenia hypotéky

Pre klienta je výhodné, keď mu sprostredkovateľ predloží ponuky od všetkých bánk a stavebných sporiteľní. Mnoho menších maklérskych spoločností ale nemá možnosť sprostredkovať hypotéky do veľkého počtu bánk, preto sa možnosť ich transparentnosti stráca. Predložia vám ponuku jednej – dvoch bánk a ostatné ani nespomenú.

Pre klienta je to veľká škoda, pretože čo ak práve v niektorej z tých ostatných by dostal oveľa výhodnejšie podmienky? Takýto istý postup uplatňujú aj niektorí sprostredkovatelia, ktorí odporučia zobrať si hypotéku v tej banke, od ktorej dostanú najvyššiu províziu. Je pravda, že provízie sa v jednotlivých bankách rôznia.

Ideálne, sprostredkovateľ by vám mal predstaviť všetky ponuky, ich výhody, nevýhody a pomôcť vám vybrať najvhodnejšie riešenie vašej hypotéky. Najvhodnejšie riešenie pre vás, nie pre seba.
 

A ešte jeden „bonbónik“ od realitných kancelárií

Toto je najčastejšia neprofesionálna praktika z našich radov, z radov finančných sprostredkovateľov: Mám pre vás ale ešte jeden „bonbónik“. Občas sa stáva, že našu mravčiu prácu a snahu ušetriť klientom skutočne čo najviac času, energie a peňazí, prekazia ďalšie subjekty. V tomto konkrétnom prípade chcem hovoriť o praktikách niektorých realitných kancelárií. Často sa stáva, že klienti prídu za nami s informáciou, že v prípade kúpy nehnuteľnosti cez realitnú kanceláriu im zároveň poskytnú aj hypotekárny servis. Potiaľto v tom nevidím nič zlé. Je to obchod ako každý iný a každý v rámci svojho podnikania, ak pracuje v súlade so zákonom, má právo pracovať, ako uzná za vhodné.

Za neetickú a voči klientom obmedzujúcu ale považujem jednu podmienku, ktorú kladú niektoré realitné kancelárie záujemcom o kúpu nehnuteľnosti. Vieme, že vo väčšine prípadov je rezervačná záloha v prípade nedodržanie rezervačnej zmluvy zo strany záujemcu o kúpu nehnuteľnosti nevratná. Rezervačné zmluvy to skrátka umožňujú. Realitné kancelárie argumentujú tým, že majú v súvislosti so sprostredkovaním predaja nehnuteľnosti vysoké náklady, takže táto klauzula je oprávnená. Niektoré rezervačné zmluvy však obsahujú tento bod: Ak klientovi nebude schválený hypotekárny úver sprostredkovaný cez túto realitnú kanceláriu, je možné rezervačný poplatok vrátiť. A naopak, ak klientovi nebude schválená hypotéka a on si žiadosť o úver nepodal cez túto realitnú kanceláriu, rezervačný poplatok vrátený nebude. Je to argument zneužívajúci umelo vyvolaný strach v klientovi a môže fungovať na neznalých a neskúsených klientov. A tak hypotéku, nech by už bola akákoľvek nevýhodná a akokoľvek ,,spackaná“, je klient nútený zo strachu riešiť cez túto realitnú kanceláriu, ak cez ňu kupuje nehnuteľnosť. Pravdepodobnosť neschválenia úveru je zanedbateľná až mizivá, ak Vašu situáciu vopred riešite s nezávislým hypotekárnym špecialistom a úmyselne mu nezamlčujete podstatné skutočnosti. Aj v časovom predstihu vám vie povedať, či a v ktorých zo 14 bánk a stavebných sporiteľní dostanete hypotéku, akú potrebujete.
 

Odporúčanie

Pri výbere hypotéky si nechajte poradiť skúsenými odborníkmi, aby ste sa dostali k hypotéke s najlepšími podmienkami a zároveň neprišli o peniaze či už za nezmyselne drahé poistenie, „úplatok“ vášmu poradcovi alebo dokonca o rezervačnú zálohu zaplatenú realitnej kancelárii.

Zdroj: Hypo Consulting – hypotekárne centrum, Foto: redakcia