Blokáciu platobnej karty cez apku neponúka každá banka

Autor: redakcia
16.06.2021 (15:00)

V prípade zneužitia karty treba bezodkladne konať.

Bez ohľadu na to, kam budete v lete cestovať, je potrebné dodržiavať všeobecné pravidlá bezpečnosti pri bezhotovostných platbách, pri vyberaní peňazí, ale aj v prípade krádeže a zneužitia platobnej karty.

Čo robiť, ak vám ukradnú peňaženku alebo stratíte kartu

Ak vám ukradnú peňaženku a prídete o hotovosť a platobné karty, zachovajte chladnú hlavu. V prvom rade okamžite zablokujte svoju platobnú kartu, aby ste zabránili jej zneužitiu. V minulosti bola blokácia možná len telefonicky, dnes môžete kartu zablokovať aj cez internet banking či mobilnú apku. Pozor, nie každá banka má vo svojej aplikácii túto možnosť.

Blokácia cez call centrum a cez apku. Je v tom rozdiel?

Banky.sk zisťovali, či je rozdiel, ak klient zablokuje kartu v mobilnej aplikácii alebo cez call centrum banky. V niektorých bankách klient nemá možnosť zablokovať svoju kartu v mobilnej aplikácii. Na blokáciu musí využiť call centrum banky, alebo internet banking.

V bankách, ktoré klientom dávajú možnosť zablokovať kartu cez mobilnú apku, sme sa stretli s dvoma prístupmi. Prvý prístup vysvetľuje Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne: "Nie je rozdiel medzi blokovaním karty zo strany klienta cez apku, webového Georgea či Klientske centrum. Takáto blokácia je z bezpečnostných dôvodov nevratná a klient si už kartu odblokovať nemôže. Po blokovaní, resp. aj súčasne s blokovaním karty, klient môže požiadať o vydanie náhradnej karty." Iný prístup popisuje Linda Valko Gáliková, hovorkyňa 365.bank: "Platobnú kartu si môžu klienti u nás zablokovať priamo v aplikácii. Pokiaľ by ju medzičasom našli, rovnako si ju vedia aj odblokovať a následne ďalej používať. V prípade, že by kartu naozaj stratili, je potrebné kontaktovať naše call centrum, ktoré dá pokyn na vydanie novej platobnej karty." Podobne to funguje aj v ČSOB banke.

V Tatra banke je taktiež možné dočasne zablokovať a následne odblokovať kartu cez mobilnú aplikáciu, len klient musí poznať celé číslo karty. Pokiaľ klient blokuje kartu cez call centrum/pobočku, tak je nutné vydanie náhradnej karty.

Vo VÚB banke má klient možnosť rozhodnúť sa buď pre dočasnú deaktiváciu alebo trvalé zablokovanie karty. "Aj cez app-ku aj cez call centrum má klient rovnaké možnosti a to buď deaktivácia karty, kedy si može klient spätne kartu aktivovať, alebo trvalá blokácia karty. Dočasná deaktivácia je možná pre debetné platobné karty, pre kreditné je možná len trvalá blokácia," upresňuje Dominik Miša, hovorca VÚB banky.

Blokácia platobnej karty cez mobilnú aplikáciu
 
  Trvalá blokácia karty cez apku Dočasná blokácia karty s možnosťou odblokovania
SLSP s minus
365.bank minus s
CSOB minus s
Tatra banka minus s
VUB s s

Z bezpečnostných dôvodov je dobré mať v mobile uložené telefónne číslo na call centrum banky. Pri zablokovaní karty, vám banka vydá novú kartu. Samozrejme, za poplatok.

V prípade blokácie karty dochádza k zablokovaniu aj digitalizovaných kariet v mobilných peňaženkách, čiže, ak máte nahratú kartu v mobile, zablokuje sa na platenie aj cez služby ako Google Pay, Apple Pay, Fitbit Pay a iné.
Niektoré banky vydávajú klientom aj virtuálne (digitálne) platobné karty. Ich prednosťou je väčšia bezpečnosť. Virtuálna karta sa nemôže stratiť ani vám ju nikto nemôže ukradnúť. Klient si ju môže sám ihneď zablokovať v mobilnej aplikácii, ak má podozrenie, že došlo k zneužitiu, napríklad pri platení online.

Kto nesie zodpovednosť pri zneužití karty?

Pri strate a krádeži nesie zodpovednosť klient až do nahlásenia straty karty banke. Po tomto nahlásení za ďalšie čerpanie klient nezodpovedá. Pokiaľ má karta bezkontaktnú funkcionalitu, znamená to, že sa s ňou dá platiť do určitej výšky bez zadávania PIN-u, tento limit sa môže v jednotlivých krajinách líšiť. „Ak vám kartu niekto ukradne a urobí s ňou platby, najprv je potrebné ju zablokovať, potom to nahlásiť na polícii a následne podať reklamáciu u prevádzkovateľa. Nastáva preverenie, či nedošlo k prezradeniu PIN-u a ak je potvrdené, že bolo platené bez PIN-u - bezkontaktne, tak vo väčšine prípadov prevádzkovateľ reklamáciu uzná a peniaze klientovi vráti,“ dodáva Miroslav Zborovský, ombudsman klientov spoločnosti Home Credit.
 
Zdroj: Home Credit, Slovenská sporiteľňa, VÚB, Tatra banka, ČSOB, 365 banka, Foto: Matthew Henry, burst.shopify.com