Elektronické bankovníctvo

Igor Lehoťan
Logo VUB

Pýtajte sa Igora Lehoťana, vedúceho oddelenia rozvoja alternatívnych distribučných kanálov VÚB banky. Vaše otázky prijímame od 24.7. 2009 do 21.8. 2009.
  • 10.08.2009 - Spoplatňujú sa zmeny v trvalých príkazoch v internet bankingu? Koľko stoja? A aké iné zmeny sú za poplatok?
    11.08.2009 - Zmena trvalých príkazov je v cene flexiúčtu, start konta aj senior konta, teda všetkých balíkov služieb VÚB banky. Aj ostatné zmeny cez internet banking sú bez poplatku.
  • 10.08.2009 - Mnohé banky už prešli od Grid kariet ku bezpečnejším, ale zložitejším prístupovým mechanizmom k internet bankingu. Klient musí mať čítacie zariadenie, zadávať viackrát číslo účtu či PIN kód. Nejde tu už bezpečnosť na úkor komfortu používateľa?
    11.08.2009 - So zvyšovaním bezpečnosti sa často pre užívateľa môže znížiť komfort. Našou snahou je však zavádzať také formy bezpečnostných prvkov, ktoré by výraznejšie nekomplikovali našim klientom prácu s IB. Takýmto je napríklad SMS jednorazový kód kde sa predpokladá že klient má väčšinu času pri sebe mobilný telefón. Klient sa však môže rozhodnúť aj pre bezpečnejší PKI certifikát (čítačka s kartou) kde je daňou za vyššiu bezpečnosť nutnosť nosenia čítačky a karty so sebou. Dnes však ponúkame už aj malé čítačky a karty v tvare USB kľúča ktoré môže klient pohodlne nosiť stále so sebou.
  • 10.08.2009 - Banky podporujú klientov vo využívaní internet bankingu. Nemalo by byť jeho využívanie zadarmo alebo v rámci balíka služieb za minimálny poplatok?
    11.08.2009 - Okrem balíka pre mladých a seniorov, ktoré v cene obsahujú aj služby elektronického bankovníctva, neponúkame klasické balíky služieb. Naši klienti majú možnosť zvoliť si zloženie účtu podľa vlastného uváženia. Každý, kto má záujem využívať internet banking, si ho môže zvoliť ako voliteľný komponent v cene flexiúčtu, tak ako si môže vybrať aj iné produkty a služby. K používaniu internet bankingu sú klienti motivovaní aj inými výhodami, ako sú napríklad zľavy z poplatkov za poskytnutie produktov (napríklad 50% zľava z poplatku za poskytnutie úveru) alebo zvýhodnené poplatky pri realizácii platieb. Nesporným benefitom pre klientov oproti pobočke je však aj šetrenie vlastného času a dostupnosť služby 24 hodín denne z ľubovoľného miesta s pripojením na internet.
  • 03.08.2009 - Môžem prísť o peniaze ak som cez internetbanking zadal nesprávne číslo účtu a odoslal platbu? Dokedy to musím stornovať?
    04.08.2009 - Tuzemské platby sú vo VÚB spracované v niekoľkých denných dávkach (mimobankové platby), alebo okamžite (vnútrobankové platby). Pokiaľ ešte nedošlo k spracovaniu, klient má možnosť platbu priamo v internet bankingu zrušiť. V prípade, že platba už bola spracovaná, je potrebné aby klient požiadal o jej vrátenie. Banka na žiadosť klienta následné zabezpečuje sprostredkovanie vrátenia platby s bankou príjemcu, pričom príjemca musí s vrátením súhlasiť. Ak by s vrátením nesúhlasil, poskytneme klientovi jeho identifikačné údaje a následne už musí klient riešiť vrátenie platby priamo s príjemcom. Jedná sa o neodôvodnené obohatenie a klient môže vymáhať svoje peniaze napr. aj súdnou cestou. Zahraničné platby sú štandardne spracované a odoslané do zahraničia bezprostredne po zadaní, preto ich nie je možné stornovať. Klient musí platbu reklamovať, pričom platba je následne vrátená, väčšinou znížená o poplatok zahraničnej banky. Doteraz sa nám nestalo, že by platba nebola vrátená. Ak by klient zadal neexistujúce číslo účtu, platba by buď nebola vôbec spracovaná, alebo by sa z banky príjemcu vrátila späť.
  • 03.08.2009 - Viaceré banky majú limity na prevod peňazí cez internet. Je to nutné?
    04.08.2009 - Je v záujme klienta aby boli jeho prostriedky v banke chránené. V závislosti od klientom zvoleného bezpečnostného prvku (GRID karta, SMS autorizácia, elektronický podpis) je preto bankou nastavený maximálny limit, ktorý klienta chráni v prípade zneužitia tohto prvku. Limit môže byť nastavený napríklad ako denný, týždenný alebo hodinový a môže byť rôzny pre rôzne typy transakcií. Konkrétnu výšku limitu si môže klient zvoliť sám.
  • 27.07.2009 - Musím mať na počítači protivírusový program ak chcem používať internet banking? Čo ešte odporúčate pre bezpečnosť?
    28.07.2009 - Pre fungovanie samotného Internetbankingu nie je nainštalovaný antivírusový a ani iný bezpečnostný program podmienkou – je to na slobodnom rozhodnutí klienta. Treba však myslieť na to, že počítač je akási elektronická peňaženka a preto by sme si ho mali chrániť. Užívateľom v ich vlastnom záujme odporúčame, aby svoj počítač zabezpečili aktualizovaným antivírusovým programom, nakoľko v prípade infikovania počítača vírusom môže dôjsť k zneužitiu ich prihlasovacích dát, úniku osobných informácií a podobne. Okrem toho odporúčame klientom aby vždy používali firewall, anti-spyware softvér a aby udržovali svoj počítač – operačný systém a internetový prehliadač aktualizovaný. Dôležité pre bezpečnosť je aj používanie legálneho a dôveryhodného softvéru.
  • 27.07.2009 - Ako zistím, že stránka banky cez ktorú chcem používať internetbanking je falošná?
    28.07.2009 - Falošné stránky spravidla vyzerajú rovnako ako tie pravé. Pravosť stránky preto nie je možné posudzovať podľa jej grafického vzhľadu, ale výhradne podľa iných znakov. Bežný používateľ si môže kedykoľvek a rýchlo skontrolovať aspoň dva základné bezpečnostné prvky:
    1. Komunikácia so stránkou je zabezpečená a chránená šifrovaním. V riadku s adresou stránky musí byť uvedené https://ib.vub.sk. Veľmi dôležité je písmeno „S“ za písmenami „HTTP“, čo znamená „Secured“. Väčšina prehliadačov informuje používateľa o aktivovaní tejto formy zabezpečenia ikonou zatvoreného zámku.
    2. Po kliknutí na tento zámok je možné overiť, či certifikát, ktorý je použitý na zabezpečenie komunikácie, je skutočne vydaný na zabezpečenie danej stránky, či je platný a či je vydaný dôveryhodnou certifikačnou autoritou.
    Ak by ktorýkoľvek z týchto bezpečnostných prvkov nesúhlasil, je takmer isté, že stránka je falošná.
    Jednoduchá zásada hovorí, že ak má klient pocit, že stránka sa správa ináč ako zvyčajne, mal by hneď volať na call centrum svojej banky.

  • 24.07.2009 - Je lacnejšie robiť prevod do zahraničia cez internet banking alebo cez kreditnú či debetnú embosovanú kartu?
    24.07.2009 - Platobnou kartou nie je možné zrealizovať bežný prevod. Ak však klient nakupuje na internete a obchodník umožňuje tak platbu kartou, ako aj platbu prevodom na účet, je použitie karty nesporne výhodnejšie, pretože takáto platba je bezplatná. Výška poplatkov za zahraničný prevod cez internet banking je rôzna a závisí od výšky platby, krajiny a konkrétnej banky prijímateľa. Pokiaľ sa jedná o takzvanú regulovanú platbu, teda platbu v eurách do krajín EU a EHP, ktorej výška nepresahuje 50 tisíc eur, a pri ktorej je uvedený kód poplatkov SHA, správny swift kód banky príjemcu a číslo účtu vo formáte IBAN, je poplatok rovnaký ako za štandardnú tuzemskú platbu.
  • 24.07.2009 - Koľko ma bude stáť prevod 100 eur do chorvátskej banky, ak moja banka ju nemá ako korešpondenčnú? Stiahne si poplatok aj sprostredkovateľská banka?
    24.07.2009 - Poplatok je rôzny v každej banke. Poplatok VÚB banky za takúto platbu zadanú elektronicky je 6,64 eur. Poplatok sprostredkujúcej korešpondenčnej banky sa pohybuje na úrovni 3,50 až 10 eur.
Ďalšie témy v poradenstve