Predaj OTP banky je na spadnutie. Ako to ovplyvní jej klientov? 1. časť

Autor: redakcia
27.01.2020 (12:55)

Ťažké časy na vysokokonkurenčnom a malom bankovom trhu Slovenska nevydržala ďalšia banka. OTP banka je na predaj a podľa jej vedenia do jari banka odíde zo slovenského trhu. Čo to bude znamenať pre jej konkurentov a klientov?

O predaji OTP banky sa už v bankových kruhoch hovorí roky, už od finančnej krízy. No tentoraz vraj už záujemcovia podali nezáväzné ponuky. Minulý rok v lete presiakli do médií prvé informácie, že záujem o jej kúpu prejavili Prima banka, ČSOB a Tatra banka.

Dnes už ostali len dvaja vážni záujemcovia o túto dcéru maďarskej banky: ČSOB, ktorá je dcérou belgickej KBC a Prima banka Slovensko, ktorú vlastní skupina Penta. Špekulovalo sa, že záujem by mohla mať aj J&T Banka, ktorá chce posilniť svoju Poštovú banku aj Slovenská sporiteľňa. Napokon obe ponuku nedali, podobne sa zachovala aj Tatra banka.

Prečo je OTP banka na predaj

OTP banka už od finančnej krízy v roku 2008 bojuje s nedostatkom peňazí na rozvoj. Navyše stále sa zvyšujú požiadavky regulátorov na vyšší kapitál bánk, s čím majú problém nielen veľké, ale najmä menšie banky. Na finančné domy tlačí aj vláda, ktorá minulý rok predĺžila a zvýšila bankový odvod. Ten zasiahne do ziskovosti finančných domov. Napokon aj veľmi nízke úroky stláčajú zisky bánk.

OTP banka je v posledných rokoch skoro stále stratová, tým pádom nemala dosť financií na to, aby investovala do modernizácie ako ostatné finančné domy na Slovensku. Novinky v nových technológiach ako sú platby cez Google Pay, 3D Secure platby či kvalitnejšie online bankovníctvo len s námahou dobiehala. Ani akcionári už dlhšie nevideli žiadne dividendy.
Navyše v minulosti nemala najzdravšie úverové portfólio a podceňovala tvorbu opravných položiek. Aj preto jej maďarská matka do nej musela nalievať nový kapitál a zvyšovať základné imanie.

Čo získa kupec

OTP banka je až deviatym hráčom na trhu podľa veľkosti aktív. Pre potenciálneho kupca nebude až takým prínosom, čo do veľkosti.

Pre menšiu banku, akou je Prima banka, by kúpa znamenala posun v rebríčku veľkosti bánk zo siedmeho na šieste miesto. Bola by podobne veľká ako UniCredit a prerástla by Poštovú banku. Tiež by dosiahla synergický efekt a získala by jej klientsky kmeň. Mohla by zvýšiť počet pobočiek, na ktoré sa v posledných rokoch veľmi zamerala a otvára ich v každom okresnom meste.

Spojenie dvoch menších bánk by prinieslo úspory nákladov z rozsahu. Na druhej strane vznikajú aj náklady na preklopenie bankových klientov kúpenej banky, napríklad zladenie ich produktov. Niektorí klienti nemusia byť spokojní s produktami novej banky a môžu odísť ku konkurencii. Aj preto často pri fúzii kupec necháva staré produkty aktívne nejaký čas. Tak to urobila Prima banka keď kupovala Sberbank.

Pre ČSOB, štvrtú najväčšiu banku na trhu, by kúpa OTP banky znamenala posilnenie jej postavenia na bankovom poli. Mohla by účinnejšie konkurovať prvej trojke veľkých bánk- Slovenskej sporiteľni, VÚB a Tatra banke.

Podľa odborníkov má OTP banka svoju typickú klientelu, ktorá môže byť zaujímavá pre každého hráča na trhu. Má 62 pobočiek, najmä na juhu Slovenska v mestách s maďarskou menšinou.

Kupec bude musieť tiež zladiť aj rozdielne IT systémy bánk a tiež firemnú kultúru medzi zamestnancami. Je bežné, že niektorí nepríjmu nové pomery a odídu. Fluktuácia na bankovom trhu je veľká.

Ďalšia konsolidácia?

Niektorí odborníci tvrdia, že s vyostrovaním sa konkurenčného boja na malom slovenskom trhu, môžu snahy o konsolidáciu pokračovať. Dokonca sa na trhu šušká aj o predaji veľkých bank. Iní už priestor na ďalšie kupovanie či zlučovanie bánk nevidia.

Andrej Zaťko, riaditeľ Poštovej banky, nedávno v rozhovore pre DenníkE povedal, že práve OTP Bankou sa vlna konsolidácie ukončila. „Banky s bilanciou okolo štyroch miliárd, kam spadáme aj my, už dokážu na tomto trhu prežiť,“ tvrdí. OTP banka je podľa neho posledná príježitosť na neorganický rast (=kúpa klientského kmeňa inej banky, namiesto získavania klientov lepšími produktami).

Na slovenskom trhu je ešte niekoľko malých bánk ako napríklad mBank, ktorá je pobočkou veľkej rovnomennej poľskej banky. Tá je v Poľsku na predaj, takže je otázne či nenastane posun aj vo vlastníctve jej slovenskej pobočky. Jej služby tu využíva 286-tisíc klientov. Menšia na trhu je aj česká Fio banka, o jej predaji sa zatiaľ nehovorí.

V ďalšom článku sa pozrieme na to, aké potenciálne dopady môže mať zmena majiteľa OTP banky na klientov.
 
Foto: Ivan Sedlák