Urgentné platby sú drahé a majú svoje limity

Autor: redakcia
23.07.2020 (10:00)

Pri urgentnej platbe si treba všímať čas a upozornenia v internet bankingu. Pripravte sa na vysoké poplatky.

Čitateľka Banky.sk chcela využiť urgentnú platbu v piatok poobede, aby zaplatila 25 eur za školné na vysokej škole za ďalší rok.

Na jej prekvapenie platba jej odišla účtu až v pondelok. Napriek tomu jej banka stiahla z účtu poplatok za urgentnú platbu 66,39 eur. Čitateľka je nespokojná s tým, že platba odišla neskoro a že ju banka nevarovala, koľko zaplatí na poplatkoch.

Zisťovali sme, kde urobila chybu a či môže oneskorenú urgentnú platbu reklamovať.

Všímajte si čas

Pri zadávaní urgentnej platby je dôležité, aby si človek všimol informáciu o čase dokedy môže platbu zadať. Banka do určitého času garantuje vykonanie urgentnej platby v ten istý deň na účet v banke príjemcu. Následne je dôležité, aby aj banka príjemcu dokázala danú platbu spracovať a pripísať s tým istým dátumom. „Rýchlosť pripísania urgentnej platby na účet príjemcu záleží od podmienok danej banky, od pár sekúnd cez hodinu alebo až na konci pracovného dňa,“ vysvetľuje Lucia Luptáková, PR manažérka VÚB. Lenže dané časy sú definované vo všeobecných podmienkach banky, ktoré sú síce zverejnené na webe banky, no úprimne, kto ich číta? Aj preto majú finančné domy technické pomôcky, ktoré klientovi dajú vedieť, že urgentnú platbu sa už neoplatí zadávať, lebo v deň zadania už nebude pripísaná na účet prijímateľa.

Vo VÚB to funguje tak, že v internet bankingu klientovi po prekročení limitného času, čo je 11 alebo 15 hodina (podľa toho či ide o domácu alebo zahraničnú platbu) už neumožní poslať platbu ako urgentnú. „Nezobrazí sa mu tlačidlo na zvolenie takéhoto typu platby,“ dodáva L. Luptáková. Na pobočke musí klient stihnúť zadať urgentnú platbu do 14.00 hodiny.

V Tatra banke je v internetbankingu na potvrdzovacej obrazovke uvedený dátum splatnosti príkazu. „Zároveň internetbanking neumožní zadanie expresnej platby na daný deň po istom čase. Pred odoslaním platby má klient k dispozícii informáciu o predpokladaných poplatkoch a výmennom kurze,“ opisuje systém Zuzana Žiaranová, hovorkyňa Tatra banky. Expresnú platbu v eurách treba zadať do 14:00 cez internet, aby bola aj pripísaná na účet príjemcu. UniCredit Bank pri urgentnej platbe rozlišuje či je alebo nie je potrebný prevod eur na inú menu. Ak nie je potrebná konverzia meny, prevod do inej banky stačí zadať do 16:00 cez internetbanking. Ak sa jedná o SEPA platbu, ale euro sa musí meniť na inú menu (napr. českú korunu), je nutné zadať urgentnú platbu cez internet do 15:00.

Poplatky sú vysoké

Za urgentnú platbu si banky bežne vypýtajú na poplatkoch aj niekoľko desiatok eur. Prečo je urgentná platba taká drahá? Banky vysvetľujú, že pri týchto špecifických platbách využívajú rôzne systémy spracovania a tiež musia mať pripravenú likviditu, teda peniaze v pohotovosti.

Poplatky za urgentnú platbu

ČSOB 33 eur (cez IB)
66 eur (v pobočke)
Slovenská sporiteľňa 10 eur (cez IB)
20 eur (v pobočke)
Tatra banka 30 eur
UniCredit Bank 66,39 eur
VÚB 50 eur (v pobočke banky)
(zdroj: cenníky bánk)

Urgentnú platbu môžete reklamovať

Naša čitateľka môže reklamovať urgentnú platbu, keďže nesplnila svoj účel. Banka reklamáciu prešetrí a v prípade, že platba nebola vykonaná korektne, vráti jej poplatok za vykonanie danej platby.

Ak jej banka nevyhovie, môže sa obrátiť na Inštitút alternatívneho riešenia sporov alebo na Národnú banku Slovenska, ktorá dozerá na podnikanie bánk.

Ako sa to skončilo?

Naša čitateľka podala v banke reklamáciu. Napriek tomu, že banka tvrdí, že nepochybila, klientke poplatok vrátia vzhľadom na nízku sumu, ktorú posielala. Tento proklientský prístup si klientka veľmi váži.


 
Foto: Matthew Henry, burst.shopify.com