Zriadenie online účtu je jednoduché. Prípadné problémy nemusia byť vždy na strane banky.

Autor: redakcia
08.11.2021 (13:25)

Banky tvrdia, že zlyhania pri zakladaní účtov cez mobilnú aplikáciu sú zriedkavé. Príčin môže byť niekoľko.

O svoje skúsenosti sa s nami podelil náš čitateľ, ktorý sa rozhodol založiť si online účet.

Pripravil si občiansky preukaz, stiahol si aplikáciu banky a išiel na vec. Spočiatku šlo všetko hladko. Vyplnil svoje údaje, nafotil občiansky preukaz spredu aj zozadu.

Neskôr v aplikácii mal potvrdiť,že si prečítal zmluvu o účte, ktorá mu však prišla do mailu. Zdalo sa mu to trochu nepraktické, pretože keď sa do emailovaj schránky pozrel, dokument sa nedal otvoriť, lebo heslo na jeho otvorenie bolo v aplikácii. Takže musel celý proces onboardingu prerušiť a riešiť to, aby sa dostal k ďalšiemu kroku. Druhá možnosť bola, na čítanie zmluvy rezignovať a pokračovať ďalej bez jej čítania, čo nechcel.

Podľa vyjadrení banky, ide o štandardný proces, ktorý je nastavený tak, aby spĺňal všetky požiadavky bezpečnosti. „Zmluvné dokumenty sa zobrazujú aj priamo v aplikácii, kde si ich klient vie otvoriť, keďže sa nachádza v zabezpečenom prostredí banky,“ radí Linda Valko Gáliková, hovorkyňa 365.bank.

Posledný krok, overenie videohovorom sa mu nepodarilo dokončiť, lebo ani po viacerých pokusoch sa nedovolal žiadnemu operátorovi. Bolo tesne po obede, tak si myslel, že operátori majú obednú pauzu. Opäť vysvetľuje L. Valko Gáliková: „Naši operátori sú dostupní počas stanovenej pracovnej doby a ich personálne kapacity sú v rámci dňa nastavené tak, aby boli klientom dispozícii aj počas obeda. Vo výnimočných prípadoch sa môže stať, že sa klientovi nepodarí spojiť s videooperátorom po prvom kontakte, no takýchto situácii je dlhodobo veľmi zanedbateľné množstvo.“ Náš čitateľ sa rohodol dokončiť založenie účtu na pobočke banky, čo sa mu aj nakoniec podarilo.

Bolo potrebné ísť na pobočku?

Bankári tvrdia, že proces onboardingu je od začiatku až do konca plne digitálny, čo znamená, že nie je nevyhnutné, aby klient chodil fyzicky do pobočky. V prípade, že sa rozhodne pre fyzické overenie má, samozrejme, k dispozícii aj takúto možnosť.

Ak z rôznych príčine nedokončíte onboarding v ten istý deň, nič sa nedeje, máte čas dokončiť ho neskôr. "Na absolvovanie videohovoru, ktorý je posledným krokom procesu zakladania účtu, má pritom klient až 60 dní. To znamená, že kedykoľvek v rámci tejto doby môže videohovor uskutočniť. Zároveň platí, že pokračuje vždy tam, kde skončil. To znamená, že nemusí absolvovať celý proces odznova," ubezpečuje L. Valko Gáliková.

Zlyhania sú minimálne

BANKY.sk zisťovali, koľko je takýchto prípadov, keď si klienti nedokážu vybaviť založenie účtu úplne online a musia ísť na pobočku. Finančné domy opäť tvrdia, že minimum, pričom konkrétne čísla nespomínajú. Navyše tvrdia, že ak človek proces nedokončí, je to často jeho chyba. „Drvivá väčšina klientov proces dokončí v rámci aplikácie a nemusí nikam fyzicky chodiť. V ojedinelých prípadoch, ktoré sú spravidla na strane klienta a nie vecou funkčnosti aplikácie,“ tvrdí L. Valko Gáliková. Najčastejšie príčiny zlyhania procesu sú napríklad nedostatočné internetové pripojenie, prípade nevhodný typ mobilného zariadenia, napríklad keď je zastaralý. „Jedná sa však o zanedbateľné percento situácií,“ dodáva hovorkyňa 365.bank.

Podobné skúsenosti majú aj iné banky, ktoré ponúkajú založenie účtu online. „Takýchto prípadov je málo, väčšina klientov, ktorí začnú proces, si otvoria účet online a nemusia ísť na pobočku,“ tvrdí Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne.

V Tatra banke tiež neevidujú takýchto prípadov veľa, keďže ľudia majú k dispozícií aj video s návodom. „Počty zlyhaní sa pohybujú rádovo v jednotkách percent, no mení sa to v závislosti od vekových segmentov alebo cielených skupín v rámci konkrétnych kampaní. Viac telefonátov evidujeme vtedy, keď je technický výpadok na strane ministerstva, čo sa však tiež stane iba ojedinele,“ dodáva Simona Miklošovičová, hovorkyňa Tatra banky.

Online účtov pribúda

Podľa hovorkyne 365 banky, im od vzniku kontinuálne rastie počet novootvorených účtov aj klientov.

V Slovenskej sporiteľni je aktuálne už každý tretí účet založený cez mobilnú aplikáciu George. „Veríme, že do budúcna toto číslo bude ešte vyššie", dodáva M. Cesnaková.

V Tatra banke je nárast klientov rôzny v závislosti od segmentov. Pri fyzický osobách je viac ako 40 %-ný. Pri živnostníkoch a jednoosobových eseročkách je nárast takmer 100%-ný.
 
Foto: Matthew Henry, Burst.shopify.com