Sú podnikové dlhopisy bezpečné? Pozor si dajte hlavne na tie neznáme

Autor: redakčne upravené
24.01.2024 (10:00)

Unikátne investičné príležitosti, ktoré na vás vyskočia na Facebooku lákajú na vysoké výnosy 9% až 12%. Z reklamy ľahko nadobudnete dojem, že tieto jedinečné projekty čaká len a len úspech. V čom je teda háčik?

Koho by nezaujala ponuka, v ktorej sľubujú istý výnos 9 %, či dokonca až 12%? A všimli ste si, že tieto ponuky prichádzajú od spoločností, o ktorých ste doteraz ani nechyrovali? Na webových stránkach majú pekné fotografie, fantastický biznis plán. Stačí, keď vyplníte svoje údaje a ozvú sa vám.

Čo si treba všímať a akým nástrahám nepodľahnúť pri investičných reklamách?

Časové obmedzenie investičnej ponuky

Časové obmedzenie, ako také, dostáva človeka aj nevedomky pod časový tlak a jeho snahou je nezmeškať ponuku či nestratiť šancu uspieť.
Jednorazový vklad

Ponuky sú dostupné predovšetkým na jednorazové investovanie. Ide o protiklad k tradičným investičným produktom. Tradičné produkty určené bežným investorom umožňujú pravidelným investovaním rozložiť investičné riziko v čase. Priemeruje sa tak nákupná cena a investor sa vyhne nevhodnému načasovaniu. Pravidelné investovanie je pre bežného investora vhodné už aj preto, že si tak svoje úspory môže budovať zo svojho príjmu. Jednorazový vklad znamená, že potrebuje investovať nie iba časť príjmu, ale na vklad použiť už postupom času vybudované úspory.

Vysoká suma vkladu

Bežné investičné produkty sú dostupné od 10 eur mesačne. Pri jednorazových investíciách bežných produktov ide o dvojnásobok tejto sumy. Nejde teda o závratné čísla. Na sociálnych sieťach propagované investičné príležitosti vyžadujú vklady v tisícoch eur. Samotná výška vstupného kapitálu nie je na prvý pohľad podozrivá, problém vznikne, ak do jedného investičného produktu človek vloží značnú časť svojich úspor.

„Spoločné prvky reklám idú v protiklade s odporúčaným spôsobom investovania. Tým je dostatočná diverzifikácia, postupné investovanie a na dostatočne dlhý čas,“ vysvetľuje Pavel Škriniar, finančný analytik Swiss Life Select.

Pri posudzovaní jednotlivých ponúk z internetu by si človek mal položiť pár otázok:

  • Ak je to taká super podnikateľská príležitosť, prečo je potrebné robiť na ňu reklamu a ponúkať úroky v násobkoch úrokových sadzieb bankových úverov?
  • Prečo spoločnosť platenou reklamou oslovuje veľké množstvo malých investorov a nesnaží sa presvedčiť jedného alebo niekoľkých inštitucionálnych investorov?
  • Investujem taký objem úspor, o ktoré môžem prísť bez toho, aby ma to mrzelo?
  • Viem zistiť, akým majetkom emitent dlhopisov disponuje a či postačujú jeho príjmy na pravidelné platenie úrokov a po stanovenom čase aj vrátenie pôžičky?

Posúdiť finančné zdravie a riziká spoločnosti, ktorá vydáva dlhopisy je pre bežného človeka takmer nemožné. Nebojte sa osloviť odborníkov a získať nezávislý pohľad na vec. „Pri investičných príležitostiach je vždy vhodná konzultácia s nezávislým finančným sprostredkovateľom s licenciou Národnej banky Slovenska pre sektor kapitálového trhu. Ich zoznam nájdete na stránkach centrálnej banky,“ uzatvára Pavel Škriniar, finančný analytik Swiss Life Select. Na trhu sú samozrejme aj kvalitné dlhopisy od veľkých finančných skupín ako J&T BANKA a Penta, ktoré dlhopismi financujú svoje diverzifikované podnikanie a doteraz všetky emisie úspešne splatili.

Na druhej strane sú dlhopisy neznámych spoločností, tu opatrnosti nikdy nie je dosť. Čo hovorí na ponuku podnikových dlhopisov Saunia, Future Farming, Unipro Capital finančný poradca Martin Dubovanský? Prečítajte si a posúďte sami.
 
Zdroj: Swiss Life Select Slovensko, Foto: Shopify Partners, Burst.shopify.com