Ako využívať internet a mobil banking

Radovan Ako

Logo VUB
Pýtajte sa Radovana Aka, manažéra pre inovácie vo VÚB banke. Vaše otázky prijímame od 1. do 31. augusta 2013. 
  • 27.08.2013 - Ak posielam cez internet banking veľa platieb za sebou overuje si ich banka?  
    28.08.2013 - Áno – cez viaceré bezpečnostné systémy vyhodnocuje riziko ich zasielania (napr. na aké účty sú platby posielané, v akých časoch, z akého zariadenia) a k tomu prispôsobuje aj použitý bezpečnostný prvok pre ich autorizáciu. Ak banka zistí, resp. má podozrenie na neoprávnenú transakciu, kontaktuje klienta a preveruje, či transakciu urobil on. Aj preto je dôležité hlásiť banke svoje aktuálne číslo, napr. pri zmene tel. čísla. Ak s reklamáciou transakcie prišiel klient, banka vec prešetri 
  • 26.08.2013 - Ak čašník v reštaurácii použije moju kartu, môže z nej neskôr stiahnuť aj viac peňazí ako bol účet? 
    27.08.2013 - Pri platbe kartou platí, že ak poskytujete kartu čašníkovi, mal by priniesť terminál k vám a musíte mať kartu pod dohľadom počas vykonania transakcie. Stále viac sa rozširuje spôsob, kedy si klient sám dáva kartu do terminálu alebo ju použije bezkontaktne. Po druhé, vždy si treba skontrolovať výšku platby na termináli, ktorú potvrdzujem. A čo je najdôležitejšie, pri zadávaní PINu si treba uvedomiť, že dnes je takmer každý objekt sledovaný bezpečnostnou kamerou alebo sú okolo iní ľudia, takže si treba zakryť klávesnicu rukou alebo peňaženkou. Ak dodržíte tieto jednoduché pravidlá, používanie karty je bezpečné. 
  • 21.08.2013 - Je bezpečné pri platení kreditnou kartou cez internet uvádzať jej číslo pre prijímateľa ak to vyžaduje? Nemôže to nejako zneužiť? 
    22.08.2013 - Všeobecne platí pravidlo, že číslo karty v žiadnom prípade netreba posielať žiadnemu obchodníkovi na jeho vyžiadanie do emailu alebo iným spôsobom oznamovať. Číslo karty je citlivý údaj a ak ho zadávam pri platbe na internete, musí ísť o naozaj dôverné a bezpečné prostredie, najlepšie ak je označené ako „Verified by VISA“ alebo „MasterCard 3D Secure“ 
  • 19.08.2013 - Máte nejaké limity na prevádzanú sumu cez internet banking? Môžem si ich zmeniť, keď potrebujem jednorázovo poslať vyššiu sumu?  
    20.08.2013 - Máme dva typy denných limitov:
    1. Limit na bezpečnostný prvok (SMS, Mobilný Token, Token), ktorý si klient nastavuje sám. Cez Internet Banking alebo Kontaktné centrum si ho môže kedykoľvek znížiť alebo aj zvýšiť. Zvýšenie je možné len ak môže zmenu potvrdiť iným bezp. prvkom s dostatočným limitom. Napr. ak mám na SMS autorizácii limit 1000 EUR a na Mobilnom Tokene 9000 EUR, vie si na SMS zvýšiť limit až do výšky 9000 EUR. Na Mobilnom Tokene si už limit zvýšiť cez Internet Banking nevie. Je to možné z bezpečnostných dôvodov len na pobočke.
    2. Limit na osobu – limit, ktorým majiteľ účtu ovplyvňuje disponenta. napr. majiteľ účtu nastaví, že disponent XY bude z jeho účtov, ku ktorým má oprávnenie vykonávať platby max. do výšky 200 EUR denne.
     
  • 16.08.2013 - Ako mám postupovať ak mi mailom príde výzva na zmenu hesiel v mojom internetbankingu? 
    19.08.2013 - VÚB banka nevyžaduje pravidelnú zmenu hesla pre Internet Banking prostredníctvom emailu. Ak takáto výzva príde, treba byť opatrný, pretože môže ísť o podvod, prostredníctvom ktorého je možné ukradnúť súčasné prístupové údaje!

    Zmena hesla je požadovaná iba pri prvom prihlásení do IB (priamo na obrazovke IB) alebo pri zabudnutí hesla, kedy je klientovi na pobočke alebo cez Kontaktné centrum vygenerované nové, jednorazové heslo.
     
  • 15.08.2013 - Ako vaša banka podporuje klientov, aby viac využívali internet banking? 
    16.08.2013 - Predovšetkým ide o poskytnutie kvalitných služieb cez elektronické služby ako Internet banking, Mobil Banking, Kontaktné centrum, VIAMO, ktoré klientovi poskytujú možnosť vybaviť si svoje finančné potreby bez nutnosti chodiť na pobočku. Ďalšou motiváciou je, že cez elektronické služby sú účtované nižšie alebo žiadne poplatky za určité operácie. Napríklad zadanie platby je cez IB zadarmo, ale na pobočke je to spoplatnené. 
  • 14.08.2013 - Prečo niektoré banky spoplatňujú zmeny v trvalých príkazov v internetbankingu? Majú s tým nejaké náklady? 
    15.08.2013 - Čo je spoplatnené v Internet Bankingu je závisle od konkrétnej poplatkovej politiky banky. Za všetkými operáciami dostupnými cez Internet Banking alebo inými elektrickými službami stojí prevádzka veľmi zložitých informačných systémov a celé tímy odborníkov, z čim sú samozrejme spojené nemalé náklady. VÚB banka uprednostňuje spoplatnenie menej využívaných operácií, aby nemuseli byť spoplatnené často využívané operácie.  
  • 12.08.2013 - Môžem prísť o peniaze ak som cez internetbanking zadal nesprávne číslo účtu a odoslal platbu? Dokedy to musím stornovať? 
    13.08.2013 - Ak klient zadal neexistuje číslo účtu, automaticky sa peniaze vrátia. Ak zadal existujúce číslo účtu a tento omyl zistí ihneď po zadaní platby, platbu je ešte možné odvolať z čakajúcich platieb. V prípade, že je platba už zúčtovaná, klient si môže zadať žiadosť o vrátenie peňažných prostriedkov na ktorejkoľvek pobočke, príjemca však musí s vrátením súhlasiť. 
  • 09.08.2013 - Čo mi hrozí, ak nemám na počítači antitivírusový program a používam ho na online platby.  
    12.08.2013 - Hrozí odchytenie bezpečnostných prvkov do Internet Bankingu, útočník môže prezerať dáta, ktoré vidí sám používateľ (zostatky, transakcie), v krajnom prípade môže dôjsť k pozmeneniu transakcie zadanej klientom, ktorú môže s troškou nepozornosti klient pri autorizácii prehliadnuť a transakciu potvrdiť. 
  • 08.08.2013 - V čom spočíva výraznejšia bezpečnosť platieb cez Pay pal oproti bežným online prevodom? 
    09.08.2013 - Platbu cez PayPal je možné porovnávať s platbou cez platobnú kartu. Hlavnou pridanou hodnotou PayPal je, že číslo karty nezverejňuje obchodníkovi ale používa iný identifikátor, čiže číslo karty je použité iba na registráciu v Paypal a pri platbe Paypalom na internete nie je priamo použité číslo karty. Nevýhoda je zase v tom, že PayPal nie je možné použiť okamžite, ale musím si ho najprv aktivovať (vytvoriť si účet a zaregistrovať k nemu platobnú kartu) a komplikovanejší spôsob platenia - pri platbe je potrebné sa prihlásiť do svojho PayPal účtu emailovou adresou a heslom a následne platbu potvrdiť. Tiež na Slovensku je PayPal zatiaľ málo využívaný v elektronických obchodoch. Štandardné použitie karty na internete je však pri dodržaní bezpečnostných pravidiel tiež bezpečné a na rozdiel od PayPal je jednoduchšie pre menej technicky zdatného klienta. 
1 2 »
Ďalšie témy v poradenstve