Keď hotely skrývajú luxus

Autor: Stanislav Pánis, analytik J&T BANKY
25.11.2011 (13:00)

Pred troma rokmi na začiatku tiahnucej sa finančnej krízy nastali pre hotely ťažké časy. Podniky výrazne šetrili a znižovali počet služobných ciest svojich zamestnancov, alebo im aspoň zabezpečovali ubytovanie v menej luxusných hoteloch.  

Top triede ubytovacích zariadení sa firemní klienti otáčali chrbtom v presvedčení, že v komplikovanej ekonomickej situácii by išlo o plytvanie peňazí a prejav ľahkomyseľného správania.

Amerických hotelierov to však nenechalo chladných a zareagovali svojsky. Keď nepomáhalo znižovanie cien, začali premenovávať hotely, aby nezneli tak luxusne a nedostupne. Odstraňovali z názvov slová ako „resorts“ alebo „spa“. Hoci sa po strate „fluida“ z názvu situácia v hoteloch o niečo zlepšila, následky krízy sú pociťované stále.

Spoločnosti sa snažia pri svojich podujatiach nastaviť hranice komfortu a reprezentatívnosti, avšak stále v takých medziach, aby si ponechali akceptovateľný luxus. Niekedy to nie je ani o peniazoch, ale skôr o presvedčení „nepretŕčať“ sa na recepcii, keď´ väčšina obchodných partnerov má ekonomické ťažkosti.

Rôzne prieskumy na druhom brehu Atlantiku ukázali, že firmy chcú na svojich zákazníkov urobiť väčší dojem prostredníctvom programu samotného mítingu ako cez superluxusné prostredie. Preto sa mnohé americké spoločnosti pri organizovaní výročných konferencií rozhodli zvoliť menší luxusu, aj keď si mohli dovoliť honosné priestory za rovnaké či nižšie ceny.

Mnoho biznismenov však potešil pokles cien ubytovania v hoteloch z „horného konca“ ponuky. Za prijateľnú cenu si tak môžu dovoliť stretnúť sa s partnerom na „dobrej adrese“ a prostredníctvom luxusného hotela zanechať dojem, že sa im napriek ťažkým časom darí.

Nižšie percento zrušených podujatí za účelom nevyvolávania pohoršenia z rozhadzovania peňazí vnímajú hotelieri ako prvý znak úľavy. Dokumentujú to aj štatistiky siete Ritz - Carlton, hovoriace, že niektoré spoločnosti znova začínajú posielať zamestnancov do „high - end“ hotelov. Spoločnosť Cvet, ktorá organizuje eventy tvrdí, že dopyt po luxusných priestoroch narástol v tomto roku o 14 percent, čo je vyššie tempo rastu ako u menej okázalých zariadení.

Hoteloví manažéri zároveň nevidia potrebu poskytovania toľkých agresívnych zliav a stimulov, aby sa v konkurencii presadili, aj keď plánovači podujatí dokážu ešte stále vyrokovať odpustenie mnohých poplatkov, pričom ceny nedosahujú ani predkrízové úrovne. Pre ľudí, ktorí nemajú hlboko do vrecka a potrpia si na luxuse, je to dobrá správa.
 
Zdroj: J&T BANKA, Foto: medeshi.com