Ekonomika pestovania Božolé je plná rizík

Autor: Stanislav Pánis, analytik J&T BANKY
06.12.2011 (11:00)

Napriek tomu, že francúzske vína z oblasti Beaujolais predstavujú len 0,5 percenta celosvetovej produkcie, poznajú ich takmer všade.  

K sláve tohto červeného vína prispel aj Deň Beaujolais Nouveau. Pripadol na tretí novembrový štvrtok, keď sa oficiálne začína predaj mladých vín z regiónu severne od mesta Lyon, ktorý sa vyznačuje celosvetovo najväčšou hustotou koreňov vínnej révy na hektár. Vo Francúzsku sa tento deň rovná takmer štátnemu sviatku a v mnohých mestách sa robia veľké oslavy s degustáciou lahodného nápoja bohov.

Na prvý pohľad sa región Beaujolais zdá ako malebná, slnkom zaliata a bezstarostná krajina, Jej nezabudnuteľná charizma je podčiarknutá nádhernými, kamennými domčekmi a stodolami, ktoré doslova dýchajú históriou. To všetko vytvára dojem, že život v Beaujolais je ľahký a idylický. Mnohí gurmáni tohto bezpochyby skvelého vína si preto neuvedomujú všetky ekonomické riziká spojené s pestovaním viniča a procesom jeho výroby.

Práve ekonomika tejto oblasti je veľmi krehká a môže byť ovplyvnená viacerými faktormi. Klimatické podmienky pred zberom môžu poškodiť celoročnú snahu vinárov a výrazne ovplyvniť kvalitu vyrobeného vína, čo sa samozrejme odzrkadlí aj v jeho nižšej cene. Samotné kolísanie cien už vyrobenej produkcie a ich možný pokles pri nižšom dopyte je ďalším, menej známym rizikom.

Stačí jeden jarný mráz, alebo letné krupobitie a objem očakávaného zberu je dokonale zničený. Nehovoriac už o ďalších negatívnych ekonomických dopadoch, ktoré sú dôsledkom tohto malého vrtochu prírody. Opísané udalosti navyše nie sú výnimkou, ale skôr pravidlom. Raz je postihnutý jeden distrikt, potom zase iný. Nepriaznivá situácia však jednou „katastrofou“ nekončí. Následky sa prejavujú aj v produkcii nasledujúceho roku. Medzi vinármi preto platí, že kým nie je všetka „hroznová žatva“ pod strechou, nemožno si byť istý ničím. Škody spôsobené počasím sa síce dajú poistiť, no strata prítomnosti na trhu je na nezaplatenie. Riziko, že dnešná málo lojálna klientela prebehne ku konkurencii, je totiž priveľká.

Volatilita cien a s tým spojená neistota je prítomná nielen na finančnom , ale aj vínnom trhu. Ceny často vystrelia nahor bez akejkoľvek, na prvý pohľad podstatnej, príčiny a zostanú tam aj dva - tri roky až do momentu, kým ich obchodníci prestanú akceptovať. Následne prichádza prudký a spravidla nečakaný pokles. Tí, ktorí kalkulovali s udržateľnosťou vyšších cien, musia rýchlo modifikovať svoje projekty, čo stojí okrem času ďalšie peniaze. Citlivosť na cenovú fluktuáciu zvyšuje aj fakt, že vína z regiónu Beujolais sa predávajú rýchlo a zásoby v pivniciach sú spravidla malé. Veľkú bolesť pri poklesoch cítia dokonca aj tí vinári, ktorí obmedzujú predaje v dobrých rokoch a budujú si väčšie zásoby, pričom počítajú s tým, že ich obchodníkom neskôr predajú za ešte vyššiu cenu.

Práca (nielen) francúzskych vinárov je tak ešte náročnejšia a komplikovanejšia, ako by sa na prvý pohľad zdalo. Jej plody je potrebné si o to viac nielen vážiť, ale aj zaplatiť. 
Zdroj: J&T Banka, Foto: flickr.com