365.bank spúšťa od 5. októbra overenie príjemcu pri platbách
Klienti 365.bank sa môžu od 5. októbra 2025 spoľahnúť na novú službu, ktorá im pomôže vyhnúť sa omylom pri zadávaní platieb. Banka bude po novom overovať príjemcu platby, to znamená, že porovná názov účtu zadaný klientom s údajmi banky príjemcu a upozorní, ak údaje nesedia. Tento krok by mal pomôcť znížiť počet prevodov na nesprávny účet kvôli nesprávne zadaným údajom.
V októbri čakajú banky aj klientov významné zmeny – okrem okamžitých platieb, ktoré sa stávajú plne dostupné, bude ďalšou zmenou zavedenie služby overenia príjemcu. Vďaka nej si klienti budú môcť skontrolovať, či sa zadané číslo účtu (IBAN) a názov účtu, ktorý odosielateľ k nemu priradí, zhoduje s názvom účtu príjemcu, ako je uvedený v banke prijímateľa, čo by malo významne obmedziť mylné platby na nesprávne účty.
Viac istoty pred odoslaním financií
„V bankovníctve hrá bezpečnosť bezhotovostných transakcií zásadnú úlohu, pričom elektronické platby sú dnes najčastejším spôsobom platby za tovar a služby. Pri platbách sa niekedy stane, že klient sa pomýli a peniaze odídu na nesprávny účet. Aby sa tomu predišlo, zaviedla EK overovanie príjemcu podľa názvu. Vďaka tejto úprave majú klienti platbu pod kontrolou od začiatku až do konca. Overenie príjemcu zároveň prináša vyššiu bezpečnosť a transparentnosť platieb a menej chybných prevodov tým, že sa ešte pred odoslaním prevodu overí príjemca platby a klient má istotu, že peniaze prevedie na správny účet,“ hovorí Tomáš Barbarič, Head of Product v 365.bank. „Overenie je rýchly krok naviac, ktorý trvá niekoľko sekúnd, a tým pádom vôbec nezdržuje celý proces,“ dodáva Barbarič.- Slováci lámu rekordy v investovaní do nehnuteľností. Majetok v realitných fondoch prvýkrát prekonal 3 miliardy eur
- Nadácia 365.bank aj tento rok podporí komunitné projekty prostredníctvom grantového programu
- Pätina slovenských žiakov vo finančnej gramotnosti zaostáva. Zmeniť to môže niekoľko jednoduchých odporúčaní
Ako bude overenie príjemcu fungovať
Krok 1: Zadanie názvu príjemcu – Klient pri zadávaní prevodu uvedie okrem čísla účtu – IBAN aj celé meno fyzickej osoby alebo presný názov firmy, ktorej peniaze plánuje previezť (pri firmách sa odporúča aj vrátane označenia ako s.r.o., a.s.). „Čím presnejší názov klient zadá, tým jednoznačnejší výsledok dostane. Netreba sa však trápiť s diakritikou či veľkosťou písmen,“ vysvetľuje Barbarič.Čo je tiež dôležité, aby príjemca platby (napr. osoba, alebo firma, e-shop) pri poskytovaní platobnej inštrukcie, napr. na faktúre, svojmu platiteľovi uvádzal okrem IBANu vždy aj presný názov účtu tak, ako ho má u svojej banky zadefinovaný. Zvýši sa tak úspešnosť overovania a tým aj istota platiteľov, že ich platba smeruje na správny účet.
Krok 2: Automatické porovnanie – Zadaný IBAN a meno alebo názov sa odošle do banky príjemcu platby, ktorá vykoná porovnanie týchto údajov voči údajom vo svojom systéme. Tento proces prebehne v rámci zadávania platobného príkazu a trvá len niekoľko sekúnd.
Krok 3: Výsledok overenia – Ako výsledok overenia klient uvidí jednu z troch možností:
Úplná zhoda – názov účtu sa zhoduje s názvom účtu v banke protistrany, platbu môže klient bez obáv odoslať.

Čiastočná zhoda – Ak údaje sedia len čiastočne, klientovi sa zobrazí správny názov účtu tak, ako ho eviduje banka príjemcu a klient si ho môže jedným klikom prevziať alebo upraviť v platobnom príkaze.

Žiadna zhoda – Klient dostane upozornenie, že názov účtu prijímateľa nie je správny a odporučí overiť údaje s príjemcom platby. Ak si klient nie je istý, môže upraviť údaje alebo si ich overiť priamo u príjemcu. „Samotná služba a jej výsledok sú oddelené od realizácie úhrady – ak je výsledok overenia akýkoľvek, klient sa môže rozhodnúť, či platbu v prospech daného IBANu zrealizuje, alebo nie,“ dopĺňa Barbarič.

V prípade nedostupnosti služby na strane banky prijímateľa, alebo technických problémov môže dôjsť k nemožnosti overenia.
Zmena zasiahne celý bankový trh na Slovensku
Proces overenia názvu účtu nemá žiadny vplyv na rýchlosť samotného prevodu. Zadávanie platby je rovnako rýchle ako doteraz, pretože porovnanie názvov prebieha na pozadí v priebehu niekoľkých sekúnd. Overenie príjemcu bude od 5. októbra 2025 automaticky dostupné pri všetkých platbách v eurách zadávaných cez 365.bank. U ostatných bánk v SEPA zóne (41 štátov Európy, v mene eur) bude toto overenie povinné najneskôr od 9. októbra 2025. Klient nemusí nič nastavovať ani aktivovať – služba je súčasťou štandardného prostredia a spustí sa automaticky.Zdroj: 365.bank, Foto: 365.bank
Tweet
