Ako si v online prostredí ochrániť peniaze

Autor: redakcia Banky.sk
06.09.2016 (09:00)

Silné a jedinečné heslo, antivírus, prihlásenie iba cez zabezpečenú sieť, či automatická kontrola šifrovanej komunikácie v prehliadači. Pre niekoho samozrejmosť, pre iného novinka. Ak patríte k tým druhým, určite čítajte ďalej.





V našom nedávnom článku sme sa venovali otázke bezpečnosti internet a mobil bankingu. Načrtli sme si niekoľko možných chýb, ktoré možno spraviť a tak uľahčiť potencionálnemu útočníkovi prístup k nášmu účtu. Dnes vám prinášame rady, ktorých by ste sa mali držať, aby ste podobné riziká minimalizovali.

Toto radí odborník na online bezpečnosť

Pri používaní internet bankingu a mobilného bankingu existuje niekoľko bezpečnostných zásad, ktoré dokážu ochrániť náš bankový účet a naše peniaze. Nasledujúce rady nám poskytla Zuzana Hošalová, PR špecialistka spoločnosti ESET Slovensko.
 
Pri internet-bankingu:
  • Nikdy neotvárajte internet banking kliknutím na link, ktorý vám niekto poslal napríklad e-mailom. Môže sa vám otvoriť podvrhnutá stránka a vy si ani nevšimnete, že svoje prihlasovacie údaje posielate do rúk útočníkovi. Vždy zadávajte adresu internet bankingu priamo do internetového prehliadača.
  • Softvér na svojom počítači alebo laptope pravidelne aktualizujte, používajte aspoň nejaké bezpečnostné riešenie.
  • Nastavte si v banke notifikácie o presunoch na vašom účte. Ak vám napríklad príde SMS správa o transakcii, ktorú ste nevykonali, bezodkladne kontaktujte svoju banku.
  • Dohodnite si v banke maximálny limit schválenej transakcie. Ak by z nejakého dôvodu došlo k najhoršiemu, z účtu vám odíde len menšia suma, prípadne žiadna, pretože banka podozrivo vysokú sumu automaticky zablokuje.
  • Ak sa vám pri používaní internet bankingu bude zdať niečo zvláštne, napríklad ak od vás banka bude zrazu žiadať dodatočné údaje, kontaktujte telefonicky alebo osobne banku a spýtajte sa jej, či je to súčasťou obsahu jej internet bankingu. Je totiž možné, že máte infikovaný prehliadač a útočník sa snaží dostať k vašim peniazom alebo aspoň niektorým údajom.
  • Spýtajte sa samotnej banky, aké sú možnosti zvýšenia zabezpečenia vášho účtu. Môže vám ponúknuť informácie o špecifických opatreniach, ktoré platia pre danú banku.
  • Na dovolenke alebo na cestách, kedy ste pripojený na bezplatnú wifi sieť napríklad na letisku alebo v kaviarni, radšej internet banking vôbec nepoužívajte a prejdite na mobile banking.
     
Pri mobil-bankingu:
  • Aplikáciu banky sťahujte z oficiálneho digitálneho obchodu, akým je Google Play pre Android zariadenia a App Store pre telefóny s operačným systémom iOS.
  • Pred inštaláciou si prečítajte komentáre používateľov k danej aplikácii. Občas sa môže stať, že aj na oficiálny obchod sa dostane podvrhnutá aplikácia (aj keď je to menej pravdepodobné), z komentárov sa preto môžete dozvedieť, či v nej iní používatelia našli niečo podozrivé.
  • Ak používate telefón alebo tablet s operačným systémom Android, používajte aspoň nejakú (i bezplatnú) bezpečnostnú aplikáciu.
  • Aj v mobilnom zariadení pravidelneaktualizujte operačný systém a aplikácie, obzvlášť aplikáciu banky a bezpečnostný softvér.
  • PINom alebo heslom majte zabezpečený nielen mobilný telefón, ale aj samotnú bankovú aplikáciu. Heslá majte odlišné.
  • Na mobilnom telefóne si vypnite NFC, keďže bankové aplikácie majú možnosť bezkontaktne a bez PIN-u uhrádzať menšie sumy. Naopak, zapnite si na ňom šifrovanie dát, ak to daný mobilný telefón podporuje.

Toto radia banky

Prvou zásadou je, že do prostredia elektronického bankovníctva by sa mal klient prihlasovať výlučne priamo cez oficiálnu stránku internetbankingu, resp. domovskú stránku banky. „Stránka internetbankingu je zabezpečená bezpečnostným protokolom, ktorý si klient môže skontrolovať v stavovom riadku internetového prehliadača (má podobu bezpečnostného zámku),“ vysvetľuje Anna Jamborová, hovorkyňa ČSOB banky, s tým, že sériu bezpečnostných pokynov uvádzajú aj priamo na stránke internetbankingu. „Klientov upozorňujeme na to, že banka nikdy nepožaduje poskytnutie osobných údajov, hesla alebo PIN kódu emailovou formou,“ zdôrazňuje.
 
Dodržiavanie určitých zásad odporúča aj Ľuboslava Šillerová, PR špecialistka Prima banky. Patrí sem napríklad zásada neodpovedať na akékoľvek e-maily, ktoré by si vyžadovali zaslanie osobných informácií;nikdy neoznamovať čísla svojich účtov, zostatkov na účtoch, prístupové heslá a ostatné dôverné údaje;ako aj zásada neposielať a nevkladať osobné údaje alebo bankové informácie na nezašifrované a nezabezpečené internetové stránky.
 
Takisto nezaškodí preštudovať si, čo presne v danej oblasti ponúka tá-ktorá banka či aplikácia. „Jednotlivé aplikácie ponúkajú zároveň rôzne služby a možnosti, ktorými sa zvyšuje bezpečnosť finančných prostriedkov. Patri k nim napr. online manažment kariet, možnosť nastavenia dodatočnej autorizácie platieb, ako aj bankou nastavene štandardné limity pre platby bez dodatočnej autorizácie a ďalšie,“ vysvetľuje Zuzana Povodová, hovorkyňa Tatra banky. Potrebné odporúčania nájdete na stránke svojej banky, v internet bakingu či v mobilnej aplikácii.
 
Internet banking aj mobilné aplikácie bánk môžeme považovať za bezpečné - pokiaľ máme na počítači/mobile antivírový softvér, nepripájame sa na verejné wifi siete a dodržiavame základné bezpečnostné pokyny, banka naše peniaze ochráni. Väčší pozor si však musíme dávať na podvodníkov, ktorí sú schopní od nás vymámiť citlivé údaje, prípadne nám podvrhnú falošnú web stránku. Pri akejkoľvek neobvyklej aktivite (telefonáty, maily), radšej kontaktujte call centrum banky.
Foto: redakcia