Ako reagujú banky na súčasnú krízu?

Autor: redakčne upravené
15.06.2020 (14:00)

Podmienky na získanie úverov na bývanie sa sprísňujú už dlhodobo postupným zavádzaním opatrení NBS. Na súčasný stav reagujú banky s ešte väčšou opatrnosťou, čo sa hlavne prejavuje pri prísnom posudzovaní nových klientov. Druhou reakciou je kontinuálne zvyšovanie poplatkov.

Zvyšovanie poplatkov

Banky dlhodobo navyšujú poplatky za hotovostné operácie vo svojich pobočkách a za výbery z bankomatov. Vo viacerých bankách rástli aj poplatky za administratívne úkony, ktoré súvisia s účtami klientov a úvermi. Zvyšovaniu poplatkov však ešte nie je koniec.

Poplatky, ktoré rástli najčastejšie:

  • vklad a výber hotovosti v pobočke banky
  • výber hotovosti platobnou kartou
  • pokladničné a zmenárenské služby
  • poplatok za zmenu zmluvných podmienok
  • administratívne poplatky súvisiace s bankovými produktmi
Niektorým poplatkom sa však klienti vedia ľahko vyhnúť, používaním internetbankingu alebo mobilbankingu, používaním bankomatov vlastnej banky namiesto vyberania hotovosti v pobočkách. Účty bez poplatkov (a bez podmienok) ponúkajú menšie digitálne banky, vo veľkých bankách musíte splniť podmienky, aby ste na mesačnom poplatku ušetrili.

Sťaženie prístupu k úverom

Banky sprísnili všeobecné pravidlá na získanie hypoték a spotrebných úverov po opatrení NBS. Hlavnou zmenou je, že výška splátky úveru môže dosiahnuť maximálne 60 % čistého príjmu žiadateľa už po odrátaní životného minima (predtým to bolo 80 %).

Vplyv korony na pôžičky

Banky dnes neakceptujú niektoré druhy príjmu. Klientom často znížia maximálnu výšku úveru. Obmedzenia sa môžu medzi konkrétnymi bankami výrazne odlišovať. Niektoré banky zvýšili úrokové sadzby len pri určitých fixáciách.

Ktoré príjmy neakceptujú:

  • zo segmentov: hotely, reštaurácie, cestovný ruch, maloobchod, finančné služby,
  • zo zahraničia, z podnikania, napr. SZČO alebo z vlastnej s. r. o.,
  • príjmy zamestnancov v agentúrach dočasného zamestnania.
Zdroj: Partners Group, Foto: redakcia