Online obchodovanie je ako návšteva kasína. Môžete sa na ňom stať závislý

25.03.2025 (11:40)

Online obchodovanie láka čoraz viac mladých investorov, no jeho temná stránka zostáva často nepovšimnutá. Čo ak sa investovanie zmení na nebezpečnú hru podobnú kasínu?

Profesor Marc Arnold odhaľuje, ako gamifikácia, algoritmy a push notifikácie môžu vyvolať závislosť na obchodovaní – a prečo na ňom často zarábajú skôr platformy než samotní investori.

„Online platformy a aplikácie na online obchodovanie zrevolucionizovali prístup na finančné trhy. Prístup je jednoduchší, lacnejší a pre všetkých. To vyvolalo skutočný akciový boom, najmä medzi mladými retailovými investormi. Avšak, kritika týchto trendov narastá,“ profesor Marc Arnold z Univerzity St. Gallen pre Swiss Life Select Slovensko objasňuje príležitosti a riziká online obchodovania s cennými papiermi.

Obchodovanie s akciami prostredníctvom online bánk a aplikácií zaznamenalo od pandémie koronavírusu explóziu: v roku 2023 bol trh online obchodovania v Európe odhadovaný na viac ako 5 miliárd eur. Čo robí tieto nové ponuky takými atraktívnymi?

Umožňujú obchodovanie jednoduchšie a lacnejšie ako kedykoľvek predtým. To dáva investorom možnosť investovať aj malé sumy na rôznych trhoch. Okrem toho je online obchodovanie s cennými papiermi dostupné nepretržite, je pomerne lacné a ľahko prístupné vďaka užívateľsky prívetivým online aplikáciám.

To prilákalo najmä mladých ľudí do 30 rokov k obchodovaniu. Deutsches Aktieninstitut už hovorí o „akciovej generácii“. Myslíte si, že demokratizácia a omladenie obchodovania s cennými papiermi je vítané?

V zásade považujem za dobré, že mladší ľudia s obmedzenými rozpočtami aktívne premýšľajú o svojich úsporách a využívajú rôzne triedy aktív na hromadenie bohatstva a dôchodkových úspor namiesto toho, aby všetky svoje peniaze uložili na sporiaci účet – najmä vzhľadom na súčasnú úrokovú situáciu a stratu kúpnej sily v dôsledku inflácie. Avšak, mám obavy z toho, ako mnohí noví online obchodníci investujú svoje peniaze.

Prečo je to tak?

Mnohí z nich podstupujú veľké riziko a obchodujú len krátkodobo. Obe tieto skutočnosti môžu viesť k významným stratám. Štúdie jasne ukazujú, že čím častejšie obchodujete, tým nižšie sú výnosy. A navyše, ak obchodujete príliš často s malými sumami, aj nízke poplatky rýchlo pohltia vaše zisky.

Môžete uviesť príklad, ako sú noví investori ochotní riskovať?

Preferujú vysoko volatilné akcie a špekulatívne investičné nástroje, ako sú kryptomeny alebo deriváty. Inšpirujú sa úspešnými príbehmi, ktoré sa šíria na sociálnych sieťach a dúfajú v obrovské zisky. Pre mnohých z nich je obchodovanie pravdepodobne aj formou zábavy.

Obchodovanie ako zábava?

Presne tak. Je to ako byť v kasíne. A čím viac akcia kolíše, tým väčšie je vzrušenie. To môže byť v poriadku, pokiaľ používate len „žetóny“. Ale keď neskúsení retailoví investori takto „investujú“ svoje obmedzené finančné prostriedky, môže to ľahko viesť k trpkým finančným dôsledkom. Okrem toho sa často masívne podceňuje dlhodobý efekt obchodných nákladov.

Ale nie sú transakčné poplatky týchto online obchodníkov s cennými papiermi historicky nízke alebo v niektorých prípadoch dokonca bezplatné?

Cenová štruktúra nie je vôbec transparentná a často sú tam skryté poplatky. A ako som už povedal, aj keď sú poplatky nízke, ak obchodujete príliš často, poplatky pohltia vaše zisky. Predpokladajme, že poplatky sú len 0,1 % z objemu a niekto uskutoční 100 obchodov ročne, náklady už budú predstavovať 10 % ročného obchodného objemu. To znamená, že po piatich rokoch bude polovica investovaného kapitálu fuč.

Kritici, ako legendárny investor Warren Buffet, sa sťažujú, že online obchodníci aktívne povzbudzujú svojich zákazníkov k hazardu. Majú pravdu?

Áno, pretože tu existuje zjavný konflikt záujmov. Obchodný model mnohých online obchodníkov je založený na tom, že ich zákazníci obchodujú čo najčastejšie a najrizikovejšie, pretože zarábajú na každom obchode a často zarábajú aj dvojmo: na jednej strane z obchodných poplatkov platených zákazníkmi a na druhej strane z refundácií od obchodných platforiem, na ktoré posielajú objednávky. Preto používajú rôzne metódy na vytváranie stimulov, ktoré povzbudzujú nadmerné obchodovanie.

Ako také stimuly fungujú v praxi?

Začínajú sa dizajnom: mnohé platformy sa spoliehajú na „gamifikáciu“, teda na funkcie podobné hazardu, ktoré motivujú investorov obchodovať častejšie. Napríklad, jednoduchým potiahnutím prsta po obrazovke si môžete kúpiť akcie. Ak urobíte dobrý obchod, dostanete odmenu vo forme peňazí padajúcich na obrazovku a postupne prechádzate na vyšší level. Okrem toho, vyskakovacie správy generované umelou inteligenciou aktívne motivujú k obchodovaniu – a robia to mimoriadne efektívne.

Ako dokáže umelá inteligencia ovplyvniť investičné správanie?

Algoritmy, ktoré online obchodníci využívajú, presne vedia, ako a kedy ich klienti obchodujú. Na základe toho im v správnej chvíli posielajú prispôsobené správy, ktoré majú za cieľ ovplyvniť ich správanie v prospech obchodníka s cennými papiermi. V rámci medzinárodnej štúdie sme analyzovali správanie viac ako 240 000 klientov jedného online obchodníka a zistili sme, že tí, ktorí dostávali push notifikácie, obchodovali výrazne častejšie. Zároveň podstupovali oveľa vyššie riziká. Investori sú tak vedome navádzaní k špekulatívnemu správaniu, ktoré sa podobá hazardu. To je znepokojujúce a má to aj širšie spoločenské dôsledky.

V akom zmysle to má spoločenské dopady?

V prvom rade v tom, že náklady s tým spojené nesie celá spoločnosť. Mladí ľudia sú zvádzaní k tomu, aby riskovali svoje úspory v špekulatívnych obchodoch. Zároveň treba myslieť na to, že hazardné správanie je vysoko návykové. Počet ľudí závislých od obchodovania prudko rastie a čoraz viac z nich vyhľadáva odbornú pomoc v špecializovaných zariadeniach. Vo Švajčiarsku sa počet týchto prípadov za posledných päť rokov dokonca zdvojnásobil. Napriek tomu verejnosť stále vníma online obchodovanie pozitívne, na rozdiel od tradičného hazardu, ktorý je spoločensky odsudzovaný. To znamená, že pre ľudí, ktorí sa stali závislými od obchodovania, neexistuje takmer žiadna ochrana.

Potrebujeme prísnejšiu reguláciu?

Nie som veľkým zástancom regulácie a jej prínosy považujem za pomerne obmedzené. Pekne to vidieť na príklade športových stávok – ak zavediete prísnejšiu reguláciu v jednej krajine, hráči sa jednoducho presunú k zahraničným poskytovateľom. Oveľa väčší význam prikladám transparentnosti a kvalitnej finančnej osvete. Ľudia by mali vedieť, čo robia, aké riziká podstupujú a ako investovať rozumne a udržateľne. Práve v tejto oblasti majú online obchodníci obrovský potenciál.

Viete uviesť konkrétny príklad?

Obchodníci by mohli využiť svoje detailné dáta o správaní klientov na to, aby im včas poskytovali užitočné rady a upozornenia. Napríklad automatizovaná spätná väzba by ich mohla varovať pred častými chybami, upozorniť na neprimerané riziko alebo identifikovať prvé príznaky rozvíjajúcej sa závislosti na obchodovaní. Pokiaľ však bude pretrvávať konflikt záujmov, ktorý som už spomínal, tento potenciál zostane nevyužitý – namiesto toho, aby obchodníci klientov varovali, budú ich naďalej motivovať k ďalším obchodom.

Ako sa môžu investori chrániť?

V prvom rade tým, že si vyberú spoľahlivých partnerov s pevným zázemím a transparentnou stratégiou – ideálne takých, ktorí patria pod stabilnú a renomovanú banku alebo finančnú skupinu. Veľmi odporúčam deaktivovať všetky push notifikácie a vyskakovacie okná – Online obchodníci ani umelá inteligencia vám neposkytnú žiadne informácie, ktoré by vám pri investovaní skutočne priniesli pridanú hodnotu. Finančné trhy sú mimoriadne konkurenčné a rýchle, takže všetky dostupné informácie sú už zahrnuté v cenách.

Ak chce niekto dlhodobo zhodnocovať svoj majetok, mal by si zvoliť investičnú stratégiu, ktorá zodpovedá jeho veku, finančnej situácii a osobnej tolerancii rizika. Najdôležitejšie je tejto stratégii dôsledne sa držať a nenechať sa rozptyľovať krátkodobými podnetmi a špekulatívnymi trendmi.

Tento rozhovor poskytol profesor Marc Arnold z Univerzity St. Gallen pre Swiss Life Select.

Marc Arnold

Profesor Marc Arnold pôsobí na Univerzite St. Gallen ako profesor korporátnych financií. Vo svojom výskume sa venuje témam ako úverové riziká, deriváty a finanční sprostredkovatelia. Spolu s Matthiasom Pelsterom a Martim Subrahmanyamom realizoval rozsiahlu štúdiu s názvom „Attention Triggers and Investors’ Risk Taking“ (2022), ktorá skúmala vplyv push notifikácií na investičné správanie a ochotu podstupovať riziko.
 
Zdroj: Swiss Life Select Slovensko, Foto: Shopify Partners, Burst.shopify.com