Aj vo finančníctve sa využíva umelá inteligencia, systémy však podľa bankárov musia byť bezpečné a dôsledne testované
Umelá inteligencia sa využíva vo finančníctve, v medicíne pri diagnostike, v ozbrojených zložkách, ale aj vo výrobe.
Ako povedal Tibor Szabo z VÚB banky, spoločnosti, ktoré sa rozhodli ísť touto cestou, musia byť obozretné a musia dávať pozor na všetky súvisiace riziká. „Nad všetkým stojí človek a nesmieme pripustiť, aby rozhodovanie prebrala umelá inteligencia a išla proti ľuďom,“ upozorňuje Szabo. Procesy AI musia byť podľa neho transparentné a vysvetliteľné, systémy robustné, bezpečné a mimoriadne dôsledne testované. Musia zachovávať ochranu citlivých informácií a súkromia.
Ako povedal riaditeľ odboru inovácií, pokročilej analytiky a Data Governance v Tatra banke Daniel Minárik, technológie umelej inteligencie nie sú v bankovníctve nič nové a prvé implementácie je možné vidieť pred viac ako desiatimi rokmi. „Z nášho pohľadu vnímame umelú inteligenciu ako príležitosť pre zlepšenie klientskej skúsenosti,“ hovorí Minárik. Dá sa podľa neho povedať, že každá spoločnosť momentálne využíva nejakú formu umelej inteligencie. Či už ide o četbotov, alebo rôzne bezpečnostné prvky.
Ako doplnil, nechcú strašiť tým, že umelá inteligencia nahradí človeka v rámci bankovníctva. Toto tvrdenie vychádza podľa Minárika z nesprávneho predpokladu, že množstvo práce je fixné a v čase sa nemení. „Ak sa pozrieme na existujúce dáta, tak môžeme pozorovať, že adopcia umelej inteligencie spoločnosťami naopak vytvorí nové pracovné pozície a príležitosti. Samozrejme, niektoré úlohy a pozície nebudú v budúcnosti potrebné, a preto je dôležité zabezpečiť správne vzdelávanie a zvyšovanie technologických zručností zamestnancov,“ skonštatoval Minárik.
Ako pokračovala hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková, umelá inteligencia a jej rozvoj je súčasťou budúcnosti a vidia v nej veľký potenciál, keďže môže pomáhať nielen klientom, zamestnancom, ale aj banke samotnej. Odbremeňuje podľa jej vyjadrení od zbytočnej rutinnej práce vo viacerých oblastiach kontaktu s klientom či vývoja softvéru. Ľudia sa budú môcť venovať viac kreatívnym úlohám či poradenstvu.
Zdroj: SITA, Foto: redakcia
Tweet
