Banky si nekonkurujú len svojimi produktami, ale aj filantropiou

Autor: Barbora Valkov
28.04.2011 (10:00)

Filantropické aktivity podnikateľov sa často nazývajú aj Corporate social responsibility (CSR), čo znamená sociálnu zodpovednosť podnikov alebo zodpovedné podnikanie. Využívajú ho aj banky, najmä preto, lebo zlepšuje ich imidž a tým zvyšuje aj ich obchodnú hodnotu. 

CSR sa často prejavuje ako ekologicky prijateľné podnikanie. Jednou z bánk, ktoré si zakladajú práve na tom je UniCredit Bank. „UniCredit Bank svojou vnútornou politikou aktívne prispieva k ochrane životného prostredia, a zároveň motivuje k ekologickému správaniu aj svojich klientov a zamestnancov,“ píše sa v tlačovej správe UniCredit Bank. „Svojou úverovou politikou podporuje financovanie projektov obnoviteľných zdrojov energií, ktoré pozitívnym spôsobom prispievajú k ochrane životného prostredia,“ hovorí správa.

Iné banky sa zamerali skôr regionálne. Dexia banka Slovensko tento rok vyhlásila grantový program Zelené obce 2011 a plánuje prerozdeliť sumu 25 tisíc eur. Ide o podporu projektov trvalo udržateľného rozvoja v obciach, budovanie infraštruktúry pre alternatívnu dopravu, efektívnu starostlivosť o životné prostredie pomocou vytvárania zelených oáz a miest oddychu pre širokú verejnosť a tiež o podporu separácie komunálneho odpadu.

ČSOB banka vytvorila s Nadáciou Ekopolis grantový program PrieStory. „Jeho východiskom je myšlienka, že ak majú ľudia možnosť zapojiť sa do zmeny svojho okolia a spoločne dokážu vymyslieť novú náplň a vzhľad, môžu prispieť k jeho tvorbe. Tak vznikajú zmysluplné verejné priestory - miesta, kde ľudia žijú,“ hovorí Zuzana Francúzová, hovorkyňa ČSOB banky. Zamestnanci ČSOB banky sa pravidelne zapájajú do dobrovoľníckeho podujatia Naša Bratislava, ktorého hlavným cieľom je skrášľovanie hlavného mesta.

Sociálne zodpovedné banky sa venujú aj charite. Nadácia VÚB banky finančne pomáha v rámci programu pre Nádej nemocniciam a charitatívnym organizáciám, ktoré sa venujú ľuďom s postihnutím a inými ťažkými ochoreniami. Prispieva na kompenzačné pomôcky pre ľudí s postihnutím a hradí náklady na liečenie metódou ADELI pre deti s detskou mozgovou obrnou. Nadácia tiež podporuje chránené dielne, ktoré zamestnávajú ľudí s postihnutím. UniCredit Bank plánuje s finančnou podporou skupinovej nadácie UniCredit Foundation podporiť na najbližšie dva roky aktivity neziskovej organizácie Návrat, ktorá pomáha opusteným deťom z detským domovov získať skutočný domov.

Podľa dopisovateľa magazínu Forbes, C. B. Bhattacharya, finančná kríza ešte zvýšila tlak na spoločnosti a sú teda nútené prezentovať sa ako zodpovedné a dôveryhodné. Na Slovensku vyhlasuje každoročne Nadácia Pontis súťaž Via Bona Slovakia za zodpovedné podnikanie a firemnú filantropiu. Čo sa týka bánk, v roku 2010 získala ocenenie len jedna banka, a to Tatra Banka za zodpovedné pôsobenie na trhu. V roku 2009 dostala hlavnú cenu za komplexný prístup k zodpovednému podnikaniu VÚB banka.
Foto: flickr.com