Banky vnímajú trend digitálu, no neplánujú sa vzdať svojich pobočiek

16.04.2021 (18:20)

Budúcnosťou je skôr dobrý hybridný model, kde budú pobočky s plne digitalizovanými procesmi.

Tradičné kamenné banky vnímajú trend online bankovníctva a presunu do sveta digitálu, avšak nemajú v pláne vzdať sa vo veľkom svojich klasických pobočiek. S určitou optimalizáciou však už začali dávnejšie. No stále sú ľudia, ktorí si radšej vybavia finančné služby osobne na pobočke a to vnímajú aj samotné banky. Mimoriadna situácia pandémie COVID-19 zo dňa na deň obmedzila osobné návštevy na pobočkách a zároveň urýchlila aj vývoj a využívanie digitálnych služieb, či zriadenie bezhotovostných pobočiek.

Cieľom najväčšej slovenskej banky, Slovenskej sporiteľne, je byť najdostupnejšou bankou pre klientov. A to nielen prostredníctvom digitálu, ale chcú byť aj bankou s pobočkami vo všetkých regiónoch na Slovensku, pretože to radia k svojim silným stránkam. No ako pre agentúru SITA povedala hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková, ukazuje sa, že už aj starší ľudia čoraz viac využívajú digitálne nástroje. Avšak podľa skúseností nevníma sporiteľňa čisto online banky ako úplne životaschopné. „Budúcnosťou je skôr dobrý hybridný model, kde budú pobočky s plne digitalizovanými procesmi,“ doplnila Cesnaková.

PR manažérka 365.bank Linda Valko Gáliková si myslí, že mať vyvinutý digitálny kanál na bežné bankové operácie je alfou a omegou. „Dokonca sme presvedčení, že digitálny daily-banking sa stane novým normálom. Ľudia si tento spôsob bankovania osvojili, a preto predpokladáme, že osobný kontakt na vybavovanie bežných finančných záležitostí budú využívať skôr sporadickejšie. Na pobočky budú smerovať v prípade komplikovanejších produktov a poradenstvu,“ povedala pre agentúru SITA Gáliková.

Aj 365.bank sa onedlho pridá k tým kamenným, keď ukončí transformáciu s Poštovou bankou. Dôvodom sú napríklad hypotéky, ktoré chce poskytovať a ktoré majú svoje legislatívne limity v rámci online sveta. Ide teda podľa Gálikovej o posun k plnoformátovosti, nie o odklon od digitálu. Ich cieľom je totiž aj naďalej vyvíjať digitálny kanál. „Čo sa týka počtu kontaktných miest, ktoré plánujeme prevziať pod značku 365, v najbližšej dobe sa nebude meniť ich množstvo. Ďalší vývoj budeme priebežne analyzovať v čase,“ skonštatovala Gáliková.

Tatra banka vníma pobočkovú sieť aj napriek nárastu digitalizácie stále za potrebnú a dôležitú, no mení ich. „Na ústupe je ich úloha pri jednoduchých servisných operáciách,“ uviedla hovorkyňa Tatra banky Zuzana Žiaranová. Pandémia tento trend urýchlila, no Tatra banka k nemu smeruje už niekoľko rokov. Taktiež VÚB banka začala s optimalizáciou svojej pobočkovej siete už skôr. UniCredit Bank pracuje na programe postupnej digitalizácie servisného modelu a zameriava sa na rozvoj tak digitálneho, ako aj pobočkového kanálu. Aj ČSOB hodnotí transformáciu a digitalizáciu spred pár rokov ako správny krok. Jej stratégiou je riešiť finančné potreby online a v pobočkách poskytovať kvalitné poradenstvo.

Pobočky sú pre banku najnákladnejšia forma ako zabezpečiť služby pre klientov. Okrem nákladov na nájom, banka má výdavky aj na vybavenie a prevádzku pobočky a platy zamestnancov.
 
Zdroj: SITA, Foto: Shopify Partners, Burst.shopify.com