Elektronické bankovníctvo

29.11.2002 (00:00)

Bankovníctvo v posledných pár desaťročiach prekonalo obrovské kvalitatívne zmeny
Bankovníctvo v posledných pár desaťročiach prekonalo obrovské kvalitatívne zmeny. Tento prerod, od bankových prepážok k terminálom a počítačom a od peňaženiek k platobným kartám, sa pomaly, ale isto stáva skutočnosťou. O rozhodujúce slovo sa totiž prihlásil nový fenomén - elektronické bankovníctvo (e-banking)...

Aké služby si môžeme pod e-bankovníctvom predstaviť? Medzi najčastejšie formy elektronického bankovníctva patrí samoobslužná zóna, homebanking, internetbanking, telebanking (telefónbanking, phonebanking), GSMbanking (mobil banking), SMSbanking, E-mailbanking a systém elektronického obchodovania (E-commerce), ktorý spolu s využitím internetu nahrádza klasický hotovostný styk a zavádza elektronické peniaze. Pre elektronické bankovníctvo sa taktiež ustálil alternatívny názov – priame bankovníctvo.

Tieto formy e-bankovníctva a ich alternatívne názvy si prečítajte radšej dvakrát, aby sa Vám spoľahlivo zapísali do pamäti. Nedorozumenia sa môžu vyskytnúť najmä pri rozlišovaní Telebankingu, GSMbankingu a Smsbankingu. I keď sa tieto pojmy významovo čiastočne prekrývajú spravidla označujú rôzne služby. Postupne si ich podrobnejšie predstavíme. Čítajte ďalej!

Vznik elektronického bankovníctva bolo podmienené zavedením elektronických peňazí v 70. rokoch 20. storočia. Od tohto momentu mohli klienti niektorých bánk využívať platobnú kartu, ktorá po zasunutí do bankomatu ukázala na jeho displeji zostatok (stav) na účte klienta s možnosťou výberu hotovosti. Možnosti platobnej karty sa rozširovali až do dnešnej podoby – okrem zisťovania zostatkov a výplaty hotovosti je teraz možné platiť za služby a tovar v obchodoch i kartu dobíjať.
Za ideálneho kandidáta pre využitie e-bankovníctva sa považuje klasický bankový produkt - "bežný účet".

Lenivejší klienti očakávali, že si budú môcť kontrolovať svoje zostatky a uskutočňovať platobné príkazy a iné transakcie cez telefón kedykoľvek si zmyslia, a tak vznikla služba telefónbanking. Táto služba však predpokladala, že telefonujúci zákazník z pevnej linky alebo mobilu dáva inštrukcie operátorke sediacej v banke za počítačom.

Doteraz uvedené služby mali úspech najmä u občanov a drobných podnikateľov tzv. retail klientov, ktorí uskutočňujú obmedzený počet transakcií a príkazov.

Podnikovej (corporate) klientele – t.j väčším firmám pri toľkých uskutočňovaných transakciách a platobných príkazoch sa zdali uvedené služby zdĺhavé. V krátkom čase dokázali pripojiť firemné počítače, s rozsiahlymi účtovnými a informačnými systémami, na vznikajúcu internetovú sieť. To predpokladalo nainštalovanie špeciálneho softvéru zabezpečeného bankou, ktorý by sa dokázal napojiť na bankový systém a vykonávať zúčtovanie a transakcie automaticky. S postupným zavádzaním internetu aj do domácností vznikla analogická služba - homebanking.

Zlacnenie internetu a zvýšenie jeho bezpečnosti podmienilo vznik internetbankingu. Na rozdiel od homebankingu táto služba umožnila napojenie na elektronický systém banky bez špeciálneho softvéru, a teda umožnila prístup z akéhokoľvek počítača na svete pripojeného na internet.

Najväčší hit posledného desaťročia je určite mobilná komunikácia. Najmä technológia umožňujúca posielanie textových správ (sms) z mobilných telefónov našla široké uplatnenie aj v elektronickom bankovníctve. Jej pasívna forma tzv. SMSbanking umožňuje prijímať krátke správy informujúce o zostatku, o vykonaných operáciách, či prekročení úverového limitu na bankovom účte klienta. Pre tých, ktorým nestačia pasívne informácie o bankovom účte je určená služba GSMbanking. Okrem prijímania umožňuje i písanie štandardizovaných SMS správ, ktoré umožňujú uskutočňovať rôzne transakcie, ako platobné príkazy, konverzie mien, prevody a pod.

Elektronické obchodovanie, či e-commerce predstavuje realizáciu obchodných transakcií cez internet s využitím elektronických peňazí. Je to vysporiadanie vzájomných finančných vzťahov medzi koncovým užívateľom, firmami, štátom a bankovými inštitúciami. E-obchodovanie zahrňuje aj výmenu a spracovanie dokumentov v elektronickej podobe, v snahe zrýchliť a zlacnieť administratívnu agendu podnikateľských i nepodnikateľských subjektov. Sem patrí aj služba e-mail, ktorú určite netreba zvlášť predstavovať.

V nasledujúcich príspevkoch si podrobnejšie opíšeme jednotlivé formy, výhody a nevýhody elektronického bankovníctva a priblížime si problematiku e-obchodu. V rámci tejto problematiky rozoberieme aj situáciu z prostredia najvýznamnejších slovenských bánk poskytujúcich produkty e-bankingu ako doplnkovej služby k (bežnému) účtu ...

Autor: Ing. Michal Kohút
Zdroj: Banky.sk,