Európske a domáce zdroje na rozvoj dopravnej infraštruktúry už nepostačia, upozorňujú stavbári
Na financovanie projektov dopravnej infraštruktúry v nasledujúcich rokoch pri rastúcich nákladoch doterajšie európske zdroje v kombinácii so štátnym rozpočtom stačiť nebudú.
Zväz stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) o tom informoval agentúru SITA s tým, že poukázal na možnosti efektívneho využitia súkromného kapitálu v rámci verejno-súkromného partnerstva (PPP) pri naplňovaní investičných potrieb na rozvoj železníc na Slovensku a v Česku.
„Práve železnice totiž budú v nasledujúcom období zohrávať kľúčovú úlohu pre konkurencieschopnosť slovenskej ekonomiky a pri prechode na bezemisnú a udržateľnú dopravu,“ uviedol prezident ZSPS Pavol Kováčik. „Moderná železnica bude nielen formovať dopravné trendy, ale otvorí aj potenciál prekresliť demografickú a hospodársku mapu celej strednej Európy,“ upozornil.
ZSPS v spolupráci s českou Asociáciou pre rozvoj infraštruktúry, Správou železníc a európskymi odborníkmi pripravil odbornú publikáciu o efektívnom nástroji rozvoja domácej železničnej infraštruktúry s názvom Využitie PPP v železničnej infraštruktúre. Výhodná poloha v srdci Európy podľa profesijnej organizácie zamestnávateľov v stavebníctve predurčuje Slovensko k výraznému posilneniu jeho úlohy ekonomického hubu (centra) a prilákaniu kvalifikovaných odborníkov či zahraničných investícií. „Tak ako sa pred 180 rokmi vytvorila podoba dnešnej železnice, tak sa teraz okolo nás vytvára podoba novej modernej železnice na ďalších sto rokov,“ podotkol Kováčik.
Železnice budú aj na Slovensku zabezpečovať podstatnú časť dopravy a skracovať čas cestovania do práce aj do a zo susedných krajín. Rýchlosť prípravy, realizácie a sprevádzkovania nových projektov bude podľa ZSPS rozhodujúca pre finančnú podporu z Európy. „Napríklad Poľsko a pobaltské krajiny pripravujú stovky kilometrov nových vysokorýchlostných tratí, avšak im sa, na rozdiel od Slovenska a Česka, už v minulosti podarilo zefektívniť povoľovacie a majetkoprávne procesy, legislatívu, vďaka čomu sa príprava ich dopravných stavieb niekoľkonásobne zrýchlila,“ priblížil Kováčik. Tvrdí, že práve týmto príkladom by sa mala inšpirovať aj naša krajina. „Profesionálna príprava, dostatok finančného kapitálu sú predpokladmi pre rýchlu a efektívnu realizáciu - to sú rozhodujúce faktory pre úspešnú budúcnosť železnice na Slovenku,“ dodal prezident ZSPS.
Zdroj: SITA, Foto: Markus Winkler, Burst.shopify.com
Tweet
