Formy e-bankovníctva: Homebanking a GSMbanking
19.12.2002 (00:00)V tejto časti seriálu o elektronickom bankovníctve si pripomenieme homebanking a popritom si priblížime aj najmladšiu formu – GSMbanking
V tejto časti seriálu o elektronickom bankovníctve si pripomenieme homebanking a popritom si priblížime aj najmladšiu formu – GSMbanking. Podobne ako u predchádzajúcich formách jej rozmachu pomohla iná technologická revolúcia, a to mobilné telekomunikačné siete...
Čo k GSMbankingu potrebujeme? Tentokrát si vystačíme s novším mobilným telefónom podporujúcim technológiu SIMtoolkit. Tento údaj je ľahko zistiteľný v dokumentácii telefónu, či na predajnom mieste mobilného operátora.
Homebanking
Táto forma e-bankovníctva prekonala najdlhší vývoj. Je určená najmä pre tých klientov banky, ktorí vykonávajú väčšie množstvo operácií so svojimi účtami a nechce sa im tráviť čas vystávaním pri prepážkach, či zdĺhavo diktovať platobné príkazy bankovému operátorovi formou telefónbankingu.
Nenechajme sa pomýliť zavádzajúcim názvom tejto služby. Doslovný preklad slova homebanking znamená "bankárčenie z domu". Tejto definícii však viac vyhovuje pojem internetbanking, ktorý sme rozoberali naposledy. V realite sa však tieto služby značne prekrývajú.
Je jasné, že títo klienti sú zväčša firmy a inštitúcie – podniková klientela. Na existujúci informačný systém klienta banka nainštaluje špeciálny softvér, ktorý sa po zadaní identifikačných kódov dokáže napojiť na bankový systém. Pre zvýšenie bezpečnosti sa na firemný počítač zvykne nainštalovať aj identifikačné zariadenie.
Identifikačné zariadenie môže vyzerať podobne ako disketová mechanika, namiesto diskety však do nej vkladáme špeciálnu identifikačnú kartu. Niekedy postačí i klasické platobná karta.
To vytvára predpoklady efektívnosti, aby množstvo peňažných transakcií s bankou bol uskutočňovaných automaticky, okamžite a pohodlne z firemného počítača. Výhody pre banku sú taktiež zrejmé: klient odbremení pracovníkov banky, zaplatí za tieto komfortné služby a čiastočne sa i pripúta na banku.
V nedávnej minulosti, keď počítače vo firme a v banke neboli prepojené, na prenos dát sa využívali klasické diskety. Médium bolo teda nutné doručiť na miesto určenia fyzicky a tam následne údaje spracovať.
GSMbanking
Hovorí o využívaní mobilného telefónu k pasívnym a aktívnym operáciám s bankovým účtom zvyčajne formou prijímania a odosielania špecifických SMS správ.
Jazykové okienko: Aj v tomto prípade túto službu lepšie vystihuje názov mobilbanking resp. smsbanking. Tak ako v iných formách e-bankovníctva neexistuje presná deliaca čiara vo výklade týchto pojmov. V praxi to znamená, že si treba všímať hlavne obsah služby, názov mnohokrát môže slúžiť len ako vodítko.
Pasívne operácie poskytujú informácie napr. o zostatku a pohyboch na účte, o uskutočnených operáciách, či doplnkových službách a pod. Aktívne operácie suplujú zadávanie rôznych platobných príkazov pri prepážkach v banke, či platby do a zo zahraničia.
Pri komunikácii s bankou vo forme sms správ je nutné, aby údaje zadávané klientom boli štandardizované, a tak sa mohli spracovávať automaticky. Požadované operácie by mali byť k dispozícií v menu mobilného telefónu. Štruktúra položiek menu závisí od operátora (Orange, Eurotel). Pri náročnejších operáciách zo strany klienta sa vstupné informácie zadávajú postupne (v krokoch). Po správnom odoslaní požiadavky do systému banky, obdrží následne klient sms správu s požadovanými číselnými údajmi.
Na jednoznačnú identifikáciu účtu teraz postačí číslo účtu a kód banky pri prevodoch zo a do zahraničia i tzv. SWIFT kód banky. Toto zjednodušenie značne sprehľadnilo a uľahčilo aj e-banking.
GSMbanking je vynikajúci nástroj najmä pre situácie, keď nie sú k dispozícii alebo sú ťažko dostupné iné formy e-bankingu. Nízkou finančnou náročnosťou pohodlím a maximálne zachovaným súkromím je potenciálne najobľúbenejším spôsobom správy účtov. Táto forma komunikácie bude onedlho dostupná aj pre používateľov pevných liniek.
Medzi doplnkové služby e-bankovníctva, ktoré zaznamenali úsporu nákladov, patrí aj zasielanie výpisov z účtov v elektronickej podobe tzv. b-mail.
Postupne sme sa zoznámili s ťažiskovými službami e-bankingu, a snáď i pocítili túto technologickú revolúciu posledného desaťročia. Jej konečným dôsledkom by malo byť zefektívnenie peňažnej výmeny a zrýchlenie kolobehu peňazí, v mene zvýšenia globálnej ekonomickej prosperity ľudstva. Ako sa bude rozširovať rozsah služieb e-bankingu napr. o poskytovanie úverov bude pozvoľna klesať význam kamenných bánk ruka v ruke s ďalším poklesom prevádzkových nákladov, a teda v konečnom dôsledku zlacnenie peňazí. Prostredníctvom e-bankingu sa do popredia bude dostávať aj nakupovanie cez internet, či ponúkanie služieb on-line tzv. e-commerce. Ale o tom až nabudúce...
Autor: Ing. Michal Kohút
Zdroj: www.Banky.sk,
Tweet
