Formy e-bankovníctva: Samoobslužné zóny a telefónbanking
05.12.2002 (00:00)Náš hlad po elektronickom bankovníctve začneme uspokojovať bližším charakterizovaním známejších foriem elektronického bankovníctva
Náš hlad po elektronickom bankovníctve začneme uspokojovať bližším charakterizovaním známejších foriem elektronického bankovníctva
Čo k tomu potrebujeme? V tejto fáze "kurzu" e-bankingu nám postačí bankou vystavená platobná karta s PIN číslom k nášmu bežnému účtu v banke.
Samoobslužná zóna
Najjednoduchšou formou samoobslužnej zóny je bankomat. Po vložení platobnej karty a naťukaní a potvrdení PIN čísla môžeme bankomat spokojne "pripraviť" o hotovosť. Ako už isto vieme bankomat (ATM) slúži predovšetkým pre výber hotovosti a kontrolu stavu účtov, a to nepretržite 24 hodín denne. Takto sme svedkami, ako sa elektronické peniaze (digitálne peniaze) zobrazené na displejim, zhmotňujú do našej peňaženky.
Zložitejšie bankomaty – tzv. elektronické terminály spoznáme podľa toho, že sú vybavené aj klávesnicou. To umožňuje naviac zadávať aj platobné príkazy prípadne iné bankové operácie (napr. zmenárenské) vyžadujúce slovné a číselné zadávanie údajov. Niektoré dokonca môžu slúžiť aj ako nočný trezor, či ako plnohodnotný informačný terminál.
Ak tento trend bude pokračovať ďalej bankomaty s novými službami v mene efektivity postupne vytlačia zamestnancov za prepážkami. To závisí od toho, či hanblivejší, po súkromí, uzavretosti a opatrnosti túžiaci introvertní zákazníci prevážia nad extrovertnými, vyhľadávajúcimi aj osobný kontakt a spoločnosť bankových úradníkov za prepážkami i peňaženku plnú bankoviek. :-)
Samozrejme, je na banke akú podobu dá samoobslužnej zóne. Podľa exponovanosti umiestnenia sa rozhodne, aké typy terminálov a ich počet vyhradí pre zónu.
Vyhradené samoobslužné zóny majú najmä niektoré pobočky Tatrabanky, ČSOB a Slovenskej sporiteľne, ostatné slovenské banky sa zväčša uspokoja len s klasickými bankomatmi, prípadne nočnými trezormi namontovanými na vonkajšej stene banky.
Aké výhody plynú bankám zo zavádzania rôznych terminálov? Najprv to bola najmä konkurenčná výhoda a úspešný marketingový ťah v podobe pritiahnutia náročných klientov, vybudovania imidžu a vernosti. Neskôr, po masovom rozšírení, to boli ohromné úspory ľudskej práce, a teda zefektívnenie činnosti banky. Pramene uvádzajú 2/3 úsporu prevádzkových nákladov oproti tradičným "prepážkovým" nákladom.
Pre klienta bankomat znamená vyššiu bezpečnosť, pohodlnosť, časovú i peňažnú úsporu, a konečne i nahradenie tradičných radov v bankách.
Telefónbanking
Služba telefónbanking (phonebanking) sa zaviedla zhruba pred 20. rokmi rozvojom a telefónnych a neskôr mobilných sietí. Styk banky a klienta sa uskutočňuje prostredníctvom akéhokoľvek telefónu, a to nepretržite 24 hodín. Operácia prebieha tak, že klient vytočí špeciálne, väčšinou bezplatné číslo svojej banky. Po zadaní svojho špeciálneho kódu, ktorý ho jednoznačne identifikuje je, buď prepnutý na operátora, ktorý fyzicky sedí v banke za počítačom a vykonáva jeho pokyny, alebo formou automatického hlasového systému si klient, zadávaním požadovaných čísiel, vyberá z ponuky služieb. Pre druhú možnosť je nutný telefón so zapnutou tónovou voľbou (nie pulznou).
Komunikáciu s automatickým hlasovým systémom napríklad ČSOB si môžete vyskúšať zavolaním na číslo 0800 110808. Podobný typ komunikácie ponúka aj služba Prima od spoločnosti Orange na čísle 444.
Prostredníctvom autom. hlas. systému môže klient vykonávať len pasívne operácie ako sú napríklad informácie o zostatku na účte, históriu platieb, kurzy, aktivovanie iných služieb a pod. Naopak, ak sa rozhodnete pre operátora, prakticky ho splnomocní na tradičné prepážkové úkony, ako sú platobné príkazy, žiadosti o inkasá a všetky pasívne operácie.
Telefónbanking je určený najmä pre tých, ktorí si chcú pohodlne telefonicky kontrolovať svoje bankové účty a vykonávať rôzne bankové operácie, bez toho aby museli navštíviť banku prípadne hľadať počítač s internetom. Je ideálny pre príležitostné "bankárčenie na diaľku", keď iný spôsob komunikácie s bankou je obmedzený alebo zdĺhavý. Z nákladového hľadiska je telefónbanking výhodný aj pre banky.
Pri hlbšom porovnávaní služieb e-bankovníctva našich bánk narazíte na rôzny výklad pojmu telebanking. Za vlasy pritiahnutý preklad tohto slova znamená "bankovníctvo na diaľku". Tento pojem, by teda po správnosti mal zastrešovať prakticky všetky formy e-bankovníctva. Mnohokrát sa však tento pojem nesprávne zamieňa s pojmami homebankingu či telefónbankingu.
Napríklad v Tatrabanke služba telebankingu až nápadne predstavuje službu homebankingu naopak v Unibanke popisuje službu phonebanking atď.. Čítajúci manažéri bánk, skontrolujte si svoje portfólio služieb e-bankovníctva! :-)
Nateraz si od e-bankovníctva oddýchnime, o týždeň si rozoberieme internetbanking a homebanking. Vďaka prieskumu redakcie banky.sk si ukážeme niekoľko výhodných kombinácii služieb bežných účtov s platobnými kartami a s možnosťou e-bankovníctva.
Autor: Ing. Michal Kohút
Zdroj: www.Banky.sk,
Tweet
