Je možné reklamovať repasovaný výrobok?

Autor: redakčne upravené
21.05.2025 (10:00)

Obchody a online trhoviská stále častejšie ponúkajú repasované smartfóny, notebooky a ďalšiu elektroniku. Vysvetlíme vám, aký je rozdiel medzi bežne použitým a repasovaným výrobkom a na čo by ste si mali dať pozor pri kúpe repasovaných produktov.

Repasované výrobky znejú ako lákavé riešenie nielen pre životné prostredie, ale aj pre spotrebiteľov, ktorí môžu pri kúpe takého výrobku výrazne ušetriť. Repasované produkty totiž môžu byť niekedy až o 50 % lacnejšie ako úplne nový výrobok.

Hoci repasované produkty predstavujú atraktívnu alternatívu k novým výrobkom a umožňujú spotrebiteľom výrazne ušetriť, ich nákup prináša určité riziká. Rôzna definícia „repasovaného“ v jednotlivých krajinách a absencia prísnejšej regulácie často vedú k nekalým praktikám obchodníkov. „Mnoho predajcov láka zákazníkov na označenie ‚ako nové‘ či ‚vysoká kvalita‘, avšak bez jasne stanovených kritérií môže byť takéto označenie zavádzajúce,“ vysvetľuje riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová.

Čo je to repasovaný výrobok?

Na rozdiel od bežne použitého produktu, ktorý sa predáva tak, ako ho predchádzajúci majiteľ zanechal, prejde repasovaný kus kontrolou, prípadnou opravou a dôkladným čistením, než sa znovu dostane k ďalšiemu zákazníkovi. Často sa jedná o notebooky, telefóny, herné konzoly, ale repasovať možno aj domáce spotrebiče alebo dokonca nábytok.

Hlavný rozdiel medzi použitým a repasovaným výrobkom spočíva v tom, že repasovaný prešiel odbornou renováciou. To znamená, že pokiaľ mal nejakú chybu, bola opravená, prípadne sa vymenili opotrebované súčiastky. Definíciu repasovaného výrobku však v zákone nenájdeme.

Ako je to s reklamáciou použitého výrobku?

„Všeobecne platí, že podnikatelia majú zákonnú povinnosť jasne informovať spotrebiteľov o tom, že predávaný tovar je už použitý, upravený alebo má nejakú vadu. Do tejto kategórie spadajú aj repasované výrobky. V kamenných obchodoch navyše musia byť takéto výrobky jasne oddelené od nového tovaru, aby nedošlo k ich zámene. To však neplatí, ak obchodník predáva výlučne použitý tovar,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová.

Pri kúpe použitých výrobkov je dôležité overiť dobu, počas ktorej môže spotrebiteľ reklamovať daný tovar. Zákon umožňuje podnikateľom skrátiť lehotu na reklamáciu pri použitých výrobkoch, avšak maximálne na 12 mesiacov. Pri repasovaných výrobkoch sa však môžu spotrebitelia stretnúť s tým, že predajcovia ponúkajú obchodnú záruku nad rámec zákonnej záruky.

„Pri posudzovaní vád pri použitých výrobkoch je rozhodujúce, či zodpovedajú tomu, čo bolo pri kúpe deklarované. Ak bol kupujúci vopred upozornený na konkrétny nedostatok, napríklad na škrabance na displeji, nemôže tento stav neskôr reklamovať. Naopak, pokiaľ sa objaví chyba, ktorá nebola uvedená a zásadne ovplyvňuje funkčnosť výrobku, má spotrebiteľ právo na reklamáciu,“ uzatvára Eduarda Hekšová.
 
Zdroj: dTest, Foto: Shopify Partners, Burst.shopify.com