Keď je na účte veľa peňazí
25.02.2004 (00:00)Čo sa skrýva za privátnym bankovníctvom?
Logickým vyústením tvrdého konkurenčného boja medzi jednotlivými bankovými domami či už v zahraničí alebo na Slovensku je priniesť niečo nové, niečo, čo osloví klienta. Môže ísť pritom o nový produkt, resp. kombináciu produktov alebo o novú službu.
Povedané inak, cieľom je odlíšiť sa od ostatných a viac sa prispôsobiť požiadavkám klientov. Potenciál nových produktov je obmedzený a rozhodujúca bude teda kvalita poskytovaných služieb.
V poslednom období sme svedkami vytvárania čoraz väčšieho dôrazu na poskytovanie špecifických bankových služieb exkluzívnejším (solventnejším, majetnejším) klientom. Ide o klientov, ktorí disponujú peňažnou hotovosťou od pevne stanovenej minimálnej sumy (jej výška sa v závislosti od bankového domu mení). Poskytovanie služieb práve týmto klientom je zastrešené špecializovaným oddelením, vo väčšine prípadov nazývaným privátne bankovníctvo. V jednotlivých krajinách s celosvetovo známym kvalitným bankovníctvom, ako sú napríklad Švajčiarsko alebo Luxembursko, je už jeho existencia dlhý čas samozrejmosťou. Klientmi privátneho bankovníctva sú podnikatelia, finančníci, akcionári veľkých spoločností, ropní šejkovia a pod. Na Slovensku sa v privátnom bankovníctve "narába" s nepomerne menšími sumami ako v zahraničí, svoje miesto si však upevňuje v čoraz väčšom množstve bánk.
Čo všetko privátne bankovníctvo ponúka? V tomto prípade ide o poskytovanie komplexnej starostlivosti klientom v ich finančných záležitostiach vrátane správy portfólia ich finančných aktív. Cieľom je vytvoriť dlhodobý obchodný vzťah založený na vzájomnej dôvere.
Hlavným znakom privátneho bankovníctva je individuálny prístup ku klientovi. Oddelenie mu "ušije" na mieru balík jednotlivých finančných produktov. Samozrejmosťou tohto sveta financií je vysoká diskrétnosť. Každý klient má jedného account manažéra, ktorý dokonale pozná jeho bankové potreby a možnosti. Pod kvalitu jeho služieb sa podpisujú pravidelné školenia na Slovensku i v zahraničí. Veľký dôraz sa kladie na produkty investičného bankovníctva, ktoré umožňujú zhodnocovanie peňažných prostriedkov na finančných trhoch. Klienti totiž prejavujú čoraz väčší záujem o alternatívy k bežným a termínovaným účtom v domácej i zahraničnej mene.
Privátne bankovníctvo ponúka spektrum sofistikovaných produktov, čím vzniká potenciál jeho ďalšieho rastu, a teda aj miera osvojenia širšou skupinou klientov. Klient má na výber rozsiahlu ponuku, no konečné rozhodnutie o zakúpení či investovaní je iba na ňom. Celkovo sa v jeho ponuke môžu nachádzať tradičné bankové produkty a služby (platobné karty, elektronické bankovníctvo a pod.), produkty peňažného trhu (napr. vedenie termínovaných účtov za individuálne úrokové sadzby) a produkty kapitálového trhu. K produktom kapitálového trhu sa zaraďujú akcie, dlhopisy (štátne, podnikové, komunálne), podielové listy akéhokoľvek správcu (peňažné, dlhopisové, akciové, zmiešané, fondy fondov), štruktúrované produkty (napr. garantované produkty, indexové certifikáty), úverové, lízingové a poistné produkty, pri ktorých daná banka spolupracuje so spoločnosťami v rámci bankového koncernu.
Vo všeobecnosti sa rozlišujú dva základné typy správy finančných aktív:
a) advisory management - account manažér poskytuje klientovi poradenstvo čo sa týka investičných možností, napr:
>> pri výbere investičných produktov pri zohľadnení rizikového profilu klienta
>> o emisiách dlhopisov (výnos do splatnosti, rating emitenta a pod.)
>> o podielových listoch (investičný horizont, vyplácanie dividend a pod.)
>> problematika zdaňovania
>> možnosť ručenia cennými papiermi pri vzatí úveru
b) discretionary management - klient identifikuje svoje investičné očakávania a rizikový profil. S prihliadnutím na tieto skutočnosti splnomocní bankového poradcu na realizovanie investícií, a to vo forme, ktoré odzrkadľujú jeho požiadavky. Konkrétne tituly a čas realizácie obchodov sú zväčša na rozhodnutí poradcu. Klient teda dáva určitú voľnosť v jeho rozhodovaní, avšak pri zachovaní všeobecných investičných inštrukcií. Každá zmena v portfóliu spolu s aktuálnym ocenením aktív je klientovi okamžite oznámená.
Autor: Igor Bezecný, Ľudová banka, a. s., INVESTOR
Zdroj: INVESTOR,
Tweet
