Klesne cena elektroautomobilov? Najbližšie roky asi nie.
09.08.2021 (09:50)
Napriek štátnej podpore elektroautomobility a odstraňovaní konkurencie stojí za ich vysokou cenou dopyt po kovoch používaných v batériách.
Dopyt po elektromobiloch každým rokom rastie. Dôvodom sú aj prísne ekologické nariadenia a vládne podporné programy, ktoré konkurenciu v podobe spaľovacích motorov postupne vytláčajú z trhu. Ako však ukazuje najnovšia analýza spoločnosti Coface, cena elektromobilov bude zrejme aj ďalšie dva roky vysoká.
Dopyt po kovoch tlačí na ceny nahor
Dôvodom vysokých cien je vzhľadom na globálnu podporu elektromobility zvýšený dopyt po kovoch, ktoré sú pri výrobe batérií nevyhnutné, najmä lítium, kobalt a meď, no ich ponuka dopytu nestačí. Nerovnováha medzi ponukou a dopytom tak zvyšuje ceny týchto kovov, hoci trhový podiel elektrických vozidiel je stále malý. „Rôzne konfigurácie batérií alebo možné použitie vodíka ako zdroja energie nateraz neznížia tlak na používanie týchto kovov,“ konštatuje generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko Ján Čarný.Vysoké náklady však prispievajú k podpore výskumu a vývoja alternatívnych technológií. Z dlhodobého hľadiska toto úsilie by mohlo zmeniť situáciu, vzhľadom na silnú konkurenciu krajín, ktoré chcú získať výhodu v rámci budúcej generácie vozidiel.
Rast trhu s e-autami
Kým v roku 2019 predstavoval trhový podiel e-áut 8 %, v roku 2020 to už bolo 13 %. Faktom pritom je, že elektromobilite hrá do kariet aj zámer niektorých trhov vrátane Európy zakázať do roku 2035 predaj spaľovacích motorov, čo odstráni konkurenciu pre elektromotory. „Tento trend vyvíja tlak na kovy potrebné na výrobu vozidiel: lítium, kobalt, grafit, nikel, prvky vzácnych kovov, hliník a meď. V batériách sa používa niekoľko desiatok kilogramov kovov, ak nie stovky,“ podotýka Čarný. Hliník napríklad predstavuje asi polovicu celkovej a používa sa nielen v batériách, ale aj v iných častiach vozidiel, napríklad na podvozku alebo vnútorných paneloch, kvôli jeho váhovým výhodám a schopnosti účinne chrániť pred nárazmi. Meď je zas nevyhnutná nielen na výrobu batérií, ale používajú ju aj dodávatelia elektriny, ktorí musia dobudovať infraštruktúru nabíjacích staníc.Aj preto Coface očakáva, že medzi rokmi 2020 a 2021 stúpnu ceny niklu, hliníka a medi o 34 %, 25 %, resp. 47 %. V období rokov 2020 až 2050 bude rásť aj dopyt. Hlavnými výrobcami týchto vyhľadávaných kovov sú Konžská demokratická republika (KDR), Austrália, Indonézia, Čile a Rusko.
Vodík zatiaľ mimo hry
Výrobcovia batérií aj ich odberatelia sa snažia znížiť závislosť od kobaltu, no aj nájsť alternatívne zdroje energie. „Vodík sa všeobecne uvádza ako silná alternatíva, ktorá je schopná zmierniť celkové náklady aj záťaž pre životné prostredie. Spoločnosť Coface však neočakáva, že by vodík v tomto desaťročí zmenil hru, ak neprídu silné stimuly zo strany vlád,“ upozorňuje Ján Čarný. Ani od výrobcov automobilov sa neočakáva, že by samy - z krátkodobého hľadiska - uprednostňovali vodík, pretože investovali značné prostriedky do batérií, aby splnili prísne regulácie zavedené rôznymi orgánmi.Vôľa rozvíjať používanie elektrických vozidiel vyplýva na jednej strane zo snahy dosiahnuť ciele Parížskej dohody a boj proti zmene klímy. Na druhej strane však netreba zabúdať nato, že ťažba kovov má významný vplyv na životné prostredie. V Konžskej demokratickej republike je napríklad tiež rozšírené odlesňovanie a detská práca a tieto problémy je potrebné vyriešiť.
Ďalšou kľúčovou otázkou v nasledujúcich rokoch bude aj recyklácia batérií. Recyklácia kobaltu a niklu je pomerne vyspelá, s celkovou mierou 60 %, ale lítium sa recykluje s celkovou mierou len 1 %. Priestor je tiež v lepšom nakladaní s odpadom.
Foto: Matthew Henry, burst.shopify.com
Tweet
