Konsolidované finančné výsledky Tatra banky v roku 2002

29.04.2003 (00:00)

Tatra banka predstavuje verejnosti po prvýkrát svoje konsolidované koncoročné výsledky, pripravené v nadväznosti na fakt, že Európsky parlament schválil plán Európskej komisie povinne zaviesť výkazníctvo podľa IAS v roku 2002
Tatra banka predstavuje verejnosti po prvýkrát svoje konsolidované koncoročné výsledky, pripravené v nadväznosti na fakt, že Európsky parlament schválil plán Európskej komisie povinne zaviesť výkazníctvo podľa IAS v roku 2002. Banka uznáva dôvod prispôsobiť sa po zavedení medzinárodných štandardov finančného vykazovania (IFRS) novému účtovnému systému a počíta s takýmto vykazovaním svojich konsolidovaných finančných výsledkov už v prvej faze tohto procesu. Má záujem podporovať aktivitu, ktorá má smerovať k stransparentneniu a zjednoteniu finančného vykazovania. Svoje koncoročné výsledky banka konsolidovala za celú skupinu Tatra banka už v minulom roku a plánuje ich prezentáciu v tejto forme aj v tohtoročnej výročnej správe. "Spôsob konsolidácie a úroveň vykazovania výsledkov, ktorú sme uskutočnili tohto roku, považujeme odhliadnuc od samotnej kvality výsledkov skupiny Tatra banka za nadštandardne spracovanú" vyjadril sa na margo nového spôsobu vykazovania generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Tatra banky, Dkfm. Rainer Franz.

Skupina Tatra banka uzavrela rok 2002 s výsledkami dokumentujúcimi posilnenie pozície na trhu vo všetkých kľúčových kategóriách. Nárastom bilančnej sumy na 121,6 mld. Sk si Tatra banka upevnila pozíciu tretej najväčšej banky na Slovensku. Suma vkladov od klientov dosiahla 95,6 mld. Sk, čo predstavuje medziročný nárast 15,6%. Novozískané zdroje banka použila aj na ďalšie rozšírenie svojho úverového portfólia, ktoré objemom 51,5 mld. Sk (medziročný nárast o 18,4%) zabezpečuje banke naďalej prvenstvo v hodnotení bánk podľa veľkosti úverového portfólia. Tatra banka je v súčasnosti výrazne najväčšou úverujúcou bankou v kategórii štandardných úverov a kvalita v oblasti úverov priniesla banke aj udelenie významného ocenenia "The Best Debth House" za rok 2002 od finančného magazínu Euromoney. V oblasti ziskovosti si Tatra banka udržala postavenie vysoko efektívne hospodáriacej banky, keďže konsolidovaný zisk je na úrovni takmer 2,36 mld. Sk, čo je o 15,2 % viac ako za rovnaké obdobie roka 2001. V roku 2002 otvorila banka ďalších 15 pobočiek a k záveru roka 2002 mala celkovo otvorených 94 obchodných miest, keďže zároveň pristúpila k dôslednému prehodnocovaniu efektivity svojej pobočkovej siete.

K 31. decembru 2002 sa o potreby vyše 460 tisíc klientov Tatra banky staralo 2 720 zamestnancov. Nárast počtu zamestnancov oproti roku 2001 predstavoval 10% navýšenie (258 zamestnancov) a z celkového počtu zamestnancov až 73% tvorili ženy. Ich zastúpenie na riadiacich pozíciach sa udržalo na úrovni 55%. Priemerný vek zamestnancov aj v roku 2002 bol 28 rokov, s takmer polovičným zastúpením osôb s vysokoškolským vzdelaním. V súlade so zámermi na rok 2002 Tatra banka rozvíjala špecializované vzdelávanie zamestnancov, orientované na jednotlivé bankové činnosti.

Oblasť firemných klientov:

Firemné financovanie

Napriek silnejúcej konkurencii a v súvislosti s ekonomickým vývojom v roku 2002 na Slovensku sa podarilo banke dosiahnuť ďalší pozitívny rozvoj v oblasti firemného financovania. Podiel Tatra banky na primárnych zdrojoch právnických osôb v bankovom sektore Slovenskej republiky vzrástol z 24,7 % v roku 2001 na 26,7 %. Úverové portfólio banky vzrástlo o 11% oproti roku 2001. Tento výsledok znamenal udržanie 20% trhového podielu a zároveň udržanie vedúcej pozície v poskytovaní korporátnych úverov. V prvom polroku 2002 vznikli odlíšením činností v pobočkovej sieti obchodné centrá, ktoré k 31. decembru 2002 zabezpečovali starostlivosť o 7305 korporátnych klientov – najmä stredné a veľké firmy. Vznik obchodných centier bol spojený s novou segmentáciou klientov – právnických osôb, pričom obchodné centrá prevzali do svojej starostlivosti cca. 11% z celkového počtu klientov tejto skupiny. Cieľom bolo zlepšiť kontakt a obsluhu prostredníctvom kvalitného a stabilného tímu firemných poradcov, ako aj špecializované poradenstvo o firemných produktoch, úveroch a novinkách. Novovzniknuté obchodné centrá v spolupráci s existujúcou sieťou pobočiek, orientovanej na retailovú klientelu sa taktiež významne podieľali na pridanej hodnote a kvalite služieb poskytovaných firemným klientom.

Financovanie malých a stredných podnikateľov

Viac ako dva roky aktívnej spolupráce s malými a strednými podnikmi umožnili banke dôkladnejšie spoznať ich potreby, nároky, špecifiká a tiež možnosti, ktorým bol celý proces financovania a ponúkané produkty prispôsobený. Celkovo k 31. decembru 2002 financovala banka takmer 1000 malých a stredných podnikateľov s ročnými tržbami do 400 mil. Sk. Prostredníctvom obchodných centier sa podarilo ešte viac priblížiť v regiónoch ku klientom a maximálne pružne reagovať na ich požiadavky. vďaka kompletným úverovým teamom, ktoré sa zaoberajú financovaním práve malých a stredných podnikov. Poskytujú odborné poradenstvo a majú tiež kompetenciu priamo v regióne žiadosť spracovať a úver schváliť. Klienti oceňujú najmä možnosť získať úver do 1 mil. Sk – tzv. mikroúver priamo v každom obchodnom centre za výhodných podmienok. Výhodou pre obe strany obchodného vzťahu je rýchlosť poskytnutia úveru, jednoduché nároky na podklady a najmä fakt, že ide o úver bez požiadavky na hmotné zabezpečenie. V roku 2002 poskytla Tatra banka viac než 240 mikroúverov v objeme 152 mil. Sk.

Obchodné financovanie

V priebehu roka 2002 Tatra banka zaznamenala mimoriadne zvýšenie objemu dokumentárnych akreditívov v oblasti predaja a kúpy nehnuteľností. Realitné dokumentárne akreditívy predstavovali cca. 33% celkového počtu vystavených akreditívov. V spolupráci s Eximbankou SR Tatra banka zaznamenala taktiež výrazný nárast objemu refinančných úverov, ktorý medziročne dosiahol až 150%. Banka úspešne zahájila aj poskytovanie nových produktov obchodného financovania založených na báze predvstupovej pomoci Eúrópskej únie. Vďaka tomu banka poskytla predfinancovanie a financovanie projektov spojených s podpornými fondami EU ako sú PHARE, ISPA alebo SAPARD. V oblasti faktoringu zaznamenala banka v roku 2002 medziročné zvýšenie obratu o 30%, čo sa prejavilo aj v náraste podielu na trhu, ktorý v súčasnosti predstavuje 20%. 1. januára 2002 sa Tatra banka stala členom International Factors Group (IFG) so sídlom v Bruseli, ktorá patrí medzi najväčšie faktoringové spoločnosti a združuje členov z krajín celého sveta.

Oblasť individuálnych klientov:

Expanzia banky prostredníctvom rozširovania siete obchodných miest pokračovala aj v roku 2002. Otvorením 15 nových obchodných miest a zefektívnením existujúcej štruktúry spojenej s uzatvorením niekoľkých obchodných miest sa zvýšil počet pobočiek a expozitúr na celom území Slovenska na 94. V minulosti univerzálne pobočky, ktoré okrem starostlivosti o firemnú klientelu boli zamerané najmä na servis, sa v priebehu roka 2002 transformovali na predajno-obslužnú sieť so špecializovanými pracovníkmi, zameranými na osobnú starostlivosť o individuálnych klientov. Nastúpený trend je pre banku veľmi dôležitý a znamená významný medzník v poskytovaní retailových služieb na kvalitatívne vyššej úrovni. Na jednej strane odzrkadľuje snahu banky o efektívne zníženie nákladov na distribúciu retailových produktov, na druhej strane dáva priestor a dôraz na zvýšenie úrovne poskytovaných služieb klientom podľa jednotlivých segmentov, pričom pre najvýznamnejšie skupiny bonitných klientov poskytuje banka osobnú starostlivosť prostredníctvom privátnych bankárov a osobných firemných poradcov. Implementácia konceptu starostlivosti o cieľové segmenty retailovej klientely znamenala nielen potrebu zmeniť a vytvoriť špecializované pracovné pozície na pobočkách a expozitúrach, vyškoliť osobných finančných poradcov, poradcov klienta, ale zároveň aj ponúknuť v obchodných miestach také produkty a služby , ktoré majú ambíciu byť najkvalitnejšie na retailovom trhu. Rastúci záujem klientov z cieľových segmentov retailu o nadviazanie vzťahu a využívanie služieb najmä osobného finančného poradcu znamená aj to, že za druhý polrok roku 2002 vzrástol v Tatra banke počet bonitných retailových klientov o 10% a ich aktíva v banke stúpli o 12%.

V júli 2002 uviedla Tatra banka na trh balíky služieb k bežným účtom v Sk pre fyzické osoby a podnikateľské subjekty. Vďaka individuálnemu prístupu tak klient získal možnosť zvoliť si taký balík služieb, ktorý maximálne zodpovedá jeho požiadavkám a potrebám. Jediným úkonom – podpisom zmluvy, získa naraz celý komplex zaujímavých bankových služieb, ktoré posúvajú jeho komfort na vyššiu úroveň, prinášajú časovú a finančnú úsporu, keďže klient ušetrí na poplatkoch za bankové transakcie. Súčastou rôznych kombinácií balíkov služieb sú produkty elektronického bankovníctva, možnosť prečerpania prostriedkov na účte, sporiace účty zladené s bežným účtom atď. Spolupôsobenie účelne a prakticky navrhnutých balíkov služieb a fungujúcej pobočkovej siete znamenalo prakticky za 6 mesiacov predaj viac ako 133.000 balíkov služieb. V súvislosti ponukou balíkov služieb banka zmenila aj celkovú filozofiu poskytovania produktu "povoleného prečerpania na bežnom účte", a to priamo kúpou balíka služieb k bežnému účtu. Kúpou balíka služieb je klientovi okrem základnej ponuky platobných kariet automaticky po splnení základných obchodných podmienok poskytnutý limit povoleného prečerpania, klient už teda nemusí o produkt povoleného prečerpania žiadať samostatne, dokladovať výšku svojho príjmu, uzatvárať samostatnú zmluvu o povolenom prečerpaní a následne žiadať o jeho prolongáciu, ale kúpou jedného balíka služieb je komplexne obslúžený. Zmena spôsobu poskytovania povoleného prečerpania teda výrazne zvýšila komfort klienta, a zároveň ovplyvnila aj výsledky banky, nakoľko ku koncu roka 2002 získalo povolené prečerpanie cca. 42.100 klientov (fyzických osôb) – čo je 4,5 násobok počtu z roku 2001. Celkový objem takto poskytnutých povolených prečerpaní na účte fyzickým osobám predstavoval ku koncu roka 645,5 mil. Sk.

Banke sa taktiež podarilo zvýšiť trhový podiel v počte vydaných platobných kariet nad 20%, pričom si upevnila 3. pozíciu na trhu v oblasti vydávania platobných kariet s počtom takmer 500.000 platobných kariet. Prírastkom viac ako 220.000 kariet tak zaznamenala najväčší ročný prírastok spomedzi slovenských bánk. Celkový počet vydaných kariet medziročne vzrástol o viac ako 75%. Tatra banka v roku 2002 taktiež zdvojnásobila portfólio kreditných kariet a udržala si vedúce postavenie v segmente platobných kariet vyššej kvality. V oblasti prijímania platobných kariet Tatra banka významnou mierou prispela k rozširovaniu obchodnej siete, kde je možné platiť platobnými kartami prostredníctvom platobných terminálov. Rozšírenie spolupráce v oblasti prijímania platobných kariet s kartovými spoločnosťami Diners Club, JCB a spoločnosťou Cetelem, zabezpečilo banke najširšie portfólio kariet, ktoré môžu prijímať obchodní partneri prostredníctvom platobných terminálov. Počet platobných terminálov inštalovaných Tatra bankou vzrástol v roku 2002 o 43% na celkový počet viac ako 3700. Obrat na platobných termináloch dosiahol objem 6,7 mld. Sk, čo predstavuje medziročné zvýšenie o 83%. Banka pokračovala aj v inštaláciách bankomatov, predovšetkým v pobočkách a nákupných centrách vo všetkých regiónoch Slovenska. Celkovo bolo ku koncu roka 2002 nainštalovaných 145 bankomatov. V spolupráci so spoločnosťou Orange Tatra banka pripravila rozšírenie služby Teleplatba pod názvom Orange teleplatba za tovary a služby u obchodných partnerov, ktorej komerčné spustenie sa uskutočnilo v júni 2002. V súčasnosti sú do projektu zapojené významné spoločnosti, ktorým môžu držitelia platobných kariet uhrádzať svoje platby prostredníctvom mobilného telefónu. Táto forma platenia je na slovenskom bankovom trhu jedinečná. V obratoch realizovaných platobnými kartami u obchodných partnerov banka počas roku 2002 v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka zvýšila svoj podiel na bankovom trhu platobných kariet z 33% na 38% a udržala sa tak na prvom mieste spomedzi bánk v SR. Obrat na platobných termináloch dosiahol objem 6,7 miliardy Sk, čo predstavuje medziročné zvýšenie o 83%. V priebehu roka 2002 dosahoval obrat u zmluvných partnerov mesačne priemerne 500 mil. Sk, v decembri bol zaznamenaný zvýšený objem obratu v hodnote nad 820 mil. Sk, s rekordnou štatistikou takmer 400 mil. Sk v predvianočnom týždni od 13.12. do 23.12.2002.

V oblasti elektronických distribučných kanálov sa banka spoliehala na ďalšie inovácie širokého portfólia týchto kanálov. V júli 2002 bola uvedená do Internet bankingu nová doplnková služba k bežnému účtu – i:deposit. V mesiaci október bol zavedený nový druh identifikačného, autorizačného a autentifikačného nástroja – i:key, ktorý je založený na technológii elektronického podpisu a ktorý prispieva k bezpečnosti elektronického platobného styku. 24-hodinová telefonická služba DIALOG v priebehu roka 2002 rozšírila svoje služby ďalšie možnosti a banka začala využívať na ponuku a predaj služieb aj telemarketing. Prvá slovenská internetová banka ELIOT zaznamenala v roku 2002 prírastok 3 893 klientov, ako fyzických osôb, tak i fyzických osôb – podnikateľov.

Rok 2002 znamenal tiež zvýšenú likviditu finančných trhov so slovenskou korunou a korunovými aktívami celkovo, keď sa k domácim obchodníkom pripojilo mnoho známych zahraničných bánk. Tatra banka patrila opäť medzi priekopníkov a tvorcov trhu hlavne pri úrokových swapoch, kontraktoch forward rate agreement a menových opciách na slovenskú korunu. Na slovenskom kapitálovom trhu bola banka už tradične významným hráčom. V štatistike obratov na Burze Cenných Papierov Bratislava sa umiestnila na 3. mieste s 12,37%- ným podielom na trhu. Spolu s JP Morgan bola Tatra banka vedúcim manažérom emisie Eurobondov pre Železnice Slovenskej Republiky v celkovom objeme 6,84 mld. Sk rozdelenom na dve tranže. Prvá tranža vo výške 4,54 mld. Sk bola s pohyblivým kupónom 6M BRIBOR+0.47%. Druhá tranža vo výške 2,3 mld. Sk bola s fixným kupónom vo výške 8.6%. Emisia predstavovala prvú eurobondovú emisiu emitenta pochádzajúceho zo Slovenskej republiky v slovenských korunách a bola najväčšou eurobondovou emisiou v slovenských korunách v roku 2002. Aj v roku 2002 Tatra banka úspešne ponúkala klientom produkty slúžiace na aktívne manažovanie ich cash flow a eliminovanie kurzových a úrokových rizík. Výrazne inovovala a zlepšila komfort a funkcionalitu služby i:deal , pričom počet jej používateľov v priebehu roka 2002 stúpol o 140%. i:deal je služba Tatra banky, ktoré umožňuje klientom realizovať obchody devízového a peňažného trhu s bankou cez internet. Služba bola uvedená do ostrej prevádzky v roku 1999 a Tatra banka je jedinou bankou na Slovensku, ktorá takúto službu poskytuje.

Tatra banka, a.s. ako súčasť bankovej skupiny RZB Group informuje o úspešnom zavŕšení procesu štrukturálnej a právnej zmeny v ďalšom pôsobení svojho majoritného akcionára, o priebehu ktorého viackrát informovala už v roku 2001 a 2002. Raiffeisen Zentralbank (RZB) po konzultáciách so svojimi akcionármi začala už v roku 2001 rokovania s vybranými partnermi ohľadne ich potenciálneho záujmu o menšinové podiely formou navýšenia kapitálu v rámci spoločného holdingu RIB (Raiffeisen International Betailegung), ktorého je v súčasnosti 100% vlastníkom. Uskutočnenie takéhoto vstupu bude znamenať otvorenie spoločnosti novým impulzom, ktoré z dôvodu navýšenia kapitálu umožní rozvíjať rast bankovej siete dcérskych bánk RZB Group v strednej a východnej Európe. Znamená taktiež nové príležitosti pre rôzne oblasti bankových obchodov, čo podporí obchodný objem vytváraný klientmi. Vplyv tohto dlhodobého procesu na zmenu akcionárskej štruktúry dcérskych bánk v žiadnom smere negatívne neovplyvní ich strategické smerovanie a ďalšiu expanziu, naopak, predstavujú pozitívny krok pre celú bankovú skupinu a RIB sa stane novým vlastníckym subjektom zastupujúcim záujmy RZB Group. Hoci po právnej stránke sa akcionársky podiel v Tatra banke zmenil z RZB na RIB, v skutočnosti ide o pokračovanie v nastúpenej ceste (história ktorej sa začala písať v roku 1990), ktorá ako doterajší vývoj a výsledky banky ukázali, vedie správnym smerom. Proces prispieva taktiež k ambíciám managementu banky vybudovať dlhodobo silnú a efektívnu univerzálnu bankovú inštitúciu na Slovensku.

Už v prvom štvrťroku 2003 došlo k ďalšiemu posilneniu pozícii Tatra banky v jednotlivých produktových oblastiach, za všetky spomenieme oblasť hypotekárnych úverov. Na základe nových zvýhodnených podmienok, Tatra banka za prvý štvrťrok 2003 schválila až 860 nových žiadostí v objeme takmer 700 miliónov Sk. V porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2002 ide o zvýšenie objemu o 107%. Po znížení úrokových sadzieb od 17.2. 2003 ponúka Tatra banka pri fixácii na 5 rokov úrokovú sadzbu od 5,45% (so zohľadnením št. príspevku) a pri fixácii na 10 rokov od 5,60% (so zohľadnením št. príspevku). Fixáciu úrokovej sadzby na 15 rokov poskytuje od 1.3.2003 Tatra banka ako jediná na slovenskom bankovom trhu a dáva tak svojim klientom možnosť presne a s istotou načasovať splátky hypotekárneho úveru na dlhé časové obdobie vopred. Úroková sadzba sa pri fixácii na 15 rokov pohybuje od 5,75% do 6,50% (so zohľadnením štátneho príspevku) v závislosti od zaradenia žiadateľa do ratingovej kategórie.

Tatra banka schválila za celkové obdobie odkedy poskytuje HU (29 mesiacov) do dnešného dňa objem takmer 4,74 mld. Sk pre potreby 5704 žiadateľov. Za jedno z ďalších hlavných očakávaní klienta banka považuje časové hľadisko, keďže klient chápe žiadosť za spracovanú až potom, keď má na účte peniaze. Preto banka uplatňuje konkrétne kroky, aby z jej strany bola doba od spracovania žiadosti po poskytnutie úveru čo najkratšia. Za veľmi významnú považuje napr. skutočnosť, že na základe dôkladnej vstupnej analýzy banka preberie len kompletne vyplnené žiadosti a tým takmer stopercentne zaručuje udelenie úveru žiadateľovi, pokiaľ od neho žiadosť preberie. Sklamanie klienta nad neudelením úveru po prevzatí jeho žiadosti v Tatra banke takmer neexistuje.


Zdroj: Tatra banka, a.s.,