Len 60 % nových e-shopov prežije prvý rok Odborník priblížil, čo spája úspešné projekty
September už tradične patrí medzi mesiace, keď na Slovensku vzniká najviac nových e-shopov. Podnikatelia chcú stihnúť kľúčovú predvianočnú sezónu, ktorá dokáže rozhodnúť o prvých tržbách a často aj o budúcnosti projektu.
Podľa údajov spoločnosti Upgates, ktorá poskytuje platformu pre e-shopy, pribúda signifikantný podiel nových online obchodov aj v treťom kvartáli. Obchodníci sa spoliehajú na predvianočnú sezónu, aj keď úspech v e-commerce je beh na dlhú trať.
Predvianočné obdobie je pre obchodníkov atraktívne, no uspieť v týchto hektických dňoch pri súčasnej domácej a medzinárodnej konkurencii vôbec nie je jednoduché. A budovanie e-shopu, ktorý predáva si vyžaduje čas a systematickú prácu, čo do začiatku vianočnej nákupnej horúčku pravdepodobne nie je možné stihnúť. Dáta spoločnosti Upgates, ktorá sa zaoberá vývojom platformy pre eshopy ukazujú, že približne 15 % nových projektov skončí už počas prvého polroka a len 60 % nových projektov prežije prvý rok. Spoločnosť Upgates dokázala na základe dát a skúseností identifikovať faktory, ktoré úspech či zlyhanie determinujú.
Najčastejšie chyby nových e-shopov
Podľa marketéra Michala Benatzkeho z Upgates robia začínajúci podnikatelia rovnaké chyby. „Najväčším problémom sú prehnané očakávania. Mnoho nových majiteľov e-shopov predpokladá, že objednávky začnú prichádzať automaticky, hneď po spustení. S tým súvisí aj ďalšia častá chyba, ktorou je podcenenie marketingu. Nový e-shop bez komunity zákazníkov jednoducho musí počítať s tým, že prvých klientov privedú najmä platené reklamy.“Absolútnym základom je podľa Benatzkeho originálny a kvalitný produkt alebo služba. Dôležitým faktorom úspechu je však aj zákaznícka starostlivosť. „Získať zákazníka je nákladné a často sa to nevráti už pri prvej objednávke. Zisk prichádza až z opakovaných nákupov, a preto je nevyhnutné investovať do retencie. Pomôže jasná komunikácia o stave objednávky, rýchle reakcie na otázky, ale aj motivačné programy či vernostné zľavy,“ vysvetľuje Benatzky.
Neskúsení obchodníci sa často popália aj pri cenotvorbe, keď si zle spočítajú náklady alebo potrebnú výšku marže. Či už pri výpočtoch podcenia cenu dopravy alebo náklady na marketing, v konečnom dôsledku prídu o možný zisk. „Napríklad pri doprave zákazníci nemusia platiť plnú cenu dopravy a e-shop v takom prípade musí pokrývať rozdiel zo svojich zdrojov. Ak si toto majiteľ neuvedomí a nastaví cenotvorbu zle, projekt sa stan neudržateľný,“ dodáva Benatzky.
Čo spája úspešné e-shopy
Tak ako existujú spoločné faktory neúspechu, existujú aj faktory úspechu. „Spoločnými menovateľmi úspešných projektov sú napríklad rýchly štart na hotovej platforme, využívanie nástrojov AI na popisy či preklady, dôraz na zákaznícku starostlivosť a testovanie marketingu od prvého dňa. Samozrejme, nemôžete očakávať ziskovosť od založenia, prvé mesiace berú podnikatelia ako investíciu,“ uzatvára marketér zo spoločnosti Upgates.Zdroj: upgates, Foto: Avelino Calvar Martinez, Burst.shopify.com
Tweet
